مرتضی مبلغ در ارتباط با مفهوم دولت در سایه در رشته علوم سیاسی اظهار کرد: اصل واژه دولت در سایه در حوزه احزاب به کار برده می‌شود، احزاب در کشورهای پیشرفته با برنامه و پیشینه خود آمادگی کسب قدرت را دارند. زمانی که از کسب حداکثری رأی مردم در انتخابات باز می‌مانند با ایجاد دولت در سایه به ترویج و پرورش برنامه‌های خود می‌پردازند.

وی ادامه داد: دولت در سایه فقط برای مقابله با دولت حاکم سر کار نمی‌آید، بلکه به نوعی نیروی خود را برای مشارکت در قدرت در اختیار کشور قرار می‌دهد. آنها از سوی دیگر به بررسی و نقد دولت مستقر هم می‌پردازند و از این طریق مشارکت خود در حوزه سیاست را افزایش می‌دهند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: متأسفانه در کشور ما اصطلاحات در جای خود مصرف نمی‌شود، آقای جلیلی گفته‌اند می‌خواهند دولت در سایه تشکیل دهند، اما ما هیچ فعالیت حزبی یا حزب شناسنامه‌داری از ایشان ندیده‌ایم.

وی ادامه داد: با توجه به سابقه فعالیت و حاشیه‌های ایجاد شده توسط برخی افراد می‌توان پیش‌بینی کرد که قصد آنها از ایجاد دولت در سایه پیشرفت حزبی، پیشبرد برنامه‌ها و مشارکت در امور کشور نیست، بلکه، پشت این قبیل امور برنامه‌ریزی‌هایی برای تخریب دولت مستقر صورت می‌گیرد.

مبلغ با اشاره به تخریب‌هایی که علیه دولت یازدهم و بعضی از دستاوردهایش مانند برجام صورت گرفت، گفت: دیدیم که همین افرادی که امروز از دولت در سایه حرف می‌زنند با دستاورد خوبی مثل برجام چه کردند. به نظر من آنها به جای ایجاد دولت در سایه، به دنبال مشروعیت بخشیدن به تخریب‌های آتی خود هستند.