علیرضا رحیمی با اشاره به برگزاری نشست بعد از ظهر امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: در این جلسه سوال آقای مطهری و ۲۲ نفر دیگر از نمایندگان از وزیر اطلاعات درخصوص علت بازداشت ادمین‌های کانال‌های تلگرامی در اسفندماه سال گذشته مورد بررسی قرار گرفت و نمایندگان درباره علت طولانی شدن مدت این بازداشت سوال کرده و تاکید کردند که چرا مسئولان امنیتی پاسخگو نبودند و آقای علوی نیز توضیحاتی ارائه کرد.

اولویت وزارت اطلاعات تذکر و اخطار است

او گفت: وزیر اطلاعات و برخی دیگر از مسئولان وزارتخانه در جلسه کمیسیون حاضر شده و پاسخی مبسوط درباره نحوه عملکرد این وزارتخانه درخصوص کانال‌های تلگرامی ارائه، و تاکید کردند که این وزارتخانه اشرافی کامل نسبت به این کانال‌های تلگرامی دارد و در مواردی که تخلفی چه درحوزه اخلاقی چه در حوزه مذهبی و دینی رخ می‌دهد، اولویت نخست این وزارتخانه اخطار به خاطیان است و به هیچ عنوان برخورد انضباطی و تنبیهی در دستور کار قرار ندارد.

به‌گفته وزیر اطلاعات برخی ادمین‌ها مقلدان رهبری هستند

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس دهم اعلام کرد: نکته قابل‌توجه در توضیحات وزیر اطلاعات این بود که مسئولان این وزارتخانه سابقه یک‌سال اخیر تمامی کانال‌هایی که ادمین‌های آن‌ها بازداشت شدند را مورد بررسی قرار داده و هیچ‌گونه محتوای غیراخلاقی و ضدانقلابی دیده نشده و حتی برخی از بازداشت‌شدگان از مقلدان مقام معظم رهبری بوده‌اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وزیر اطلاعات تاکید کرد وقتی در برخورد با ادمین‌های کانال‌هایی که محتوای ضددینی و غیراخلاقی منتشر می‌کنند، با محوریت تذکر و اخطار برخورد می‌شود، به طریق اولی با ادمین‌های که دلداده انقلاب و رهبری بوده و هیچ مطلب و محتوای خلافی نیز منتشر نکرده‌اند، نباید برخورد تندی صورت بگیرد.

او یادآور شد: آقای علوی به‌طور کلی تاکید داشتند که مسئولان وزارت اطلاعات پاسخگوی اقدامات خود هستند و این وزارتخانه هیچ‌گونه دخالتی در بازداشت ادمین‌های کانال‌های تلگرامی مورد بحث نداشته و این دستگیری‌ها ازسوی وزارت اطلاعات صورت نگرفته است.

رحیمی همچنین اعلام کرد: به‌گفته آقای علوی جلسه‌ای مشترک میان وزارت اطلاعات و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی برای بررسی دقیق‌تر این مسئله برگزار شده اما در عین حال، از آن‌جا که مراجعی که این ادمین‌ها را دستگیر کرده در جلسه حضور ندارند، مسئولان وزارت اطلاعات قادر به پاسخگویی نبوده و بهتر است کسانی که در این بازداشت‌ها دست داشتند، برای پاسخگویی حاضر شوند.

انتقاد مطهری از عدم هماهنگی و پاسخگویی در دستگاه‌های اطلاعاتی

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آقای مطهری نیز پس از استماع سخنان و توضیحات وزیر اطلاعات به نمایندگی از دیگر نمایندگان سوال‌کننده اعلام کرد مهم این است که هماهنگی و یکدستی و پاسخگویی در دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی مشاهده شود و این درحالی است که در حال حاضر نه هماهنگی و یکدستی ملاحظه می‌شود و نه پاسخگویی!

او گفت: آقای مطهری حتی پیش از آغاز سخنان وزیر اطلاعات تاکید کرد که پیشاپیش از پاسخ مسئولان وزارت اطلاعات آگاه است و می‌داند که قرار است گفته شود مسئولان این وزارتخانه نقشی در بازداشت این افراد نداشته و قاعدتاً پاسخگو نیز نخواهند بود اما این جواب برای مجلس قانع‌کننده نیست. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: آقای مطهری در پایان گفت که وزارت اطلاعاتی می‌خواهیم که وزارت اطلاعاتی می‌خواهیم که به دیگران اجازه دخالت در کار خود ندهد و به مجلس پاسخگو باشد و این به معنای مخالفت با سپاه نیست.

نمایندگان از توضیحات وزیر اطلاعات قانع نشدند

رحیمی در پایان تصریح کرد: در نهایت آقای وزیر نیز توضیحات خود را مطرح کرد و پس از آن، رییس کمیسیون از آقای مطهری به‌عنوان نماینده سوال‌کنندگان سوال کرد که آیا از توضیحات آقای علوی قانع شده که مطهری نیز تاکید کرد از این توضیحات قانع نشده است؛ چرا که پاسخ آقای وزیر قابل پیش‌بینی بود و دراین مدتی که این جوانان بازداشت شدند، پاسخی به مجلس، خانواده‌های این افراد و افکار عمومی داده نشده است و این مسئله قابل قبول نیست و درنهایت آقای مطهری دو بار تاکید کرد که از این توضیحات قانع نشده است.