پایگاه خبری «عروتص شوع» اسرائیل در یادداشتی به بررسی فرایند سازش میان فلسطین و رژیم صهیونیستی و راهکار دو دولتی پرداخته و مدعی شد تأسیس یک دولت فلسطینی مستقل برای عربستان سعودی خطرناک است و ریاض چنین مسئله‌ای را نمی‌خواهد.

در ابتدای این یادداشت با اشاره به نشست مشترک «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و 50 نفر از سران کشورهای اسلامی در ریاض آمده است: «سعودی‌ها چاقوی ایران را زیر گلوی خود حس می‌کنند. سعودی‌ها به تمام کمک نظامی که می‌توانند بگیرند نیاز داشته و بالاخره متوجه شدند موجودیت اسرائیل برای پادشاهی آنها حیاتی است».

عروتص شوع با رد این تحلیل که اسرائیل باید دولت فلسطین را تشکیل دهد تا عربستان نیز از آنها برای متوقف کردن ایران کمک بخواهد، نوشت: «اگر اسرائیل به مرزهای 1967 بازگردانده شود، دیگر توان نظامی (کافی) برای دفاع از خود را هم نخواهد داشت چه برسد به عربستان سعودی».

عقب‌نشینی اسرائیل از کرانه باختری بیشترین خطر را برای محمود عباس (رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین) و خاندان فاسدش دارد که هم‌اکنون اعراب در کرانه باختری را غارت می‌کنند. بدون حفاظت اسرائیل، عباس و افرادش توسط حماس به قتل خواهند رسید. فلسطینیان کرانه باختری نیز به حماس خواهند پیوست. ایران نیز قدس شرقی را از آن خود اعلام خواهد کرد.»

در ادامه این یادداشت با ادعای اینکه دولت فلسطینی در زمان کمی باعث بی‌ثبات شدن 60 آرامش مرزهای شمالی عربستان سعودی می‌شود، آمده است: «بعلاوه اگر دولت فلسطینی تشکیل شود، تمام پایگاه‌های هوایی اسرائیل در معرض خطر راکت‌های کاتیوشا با گازهای شیمیایی قرار خواهد گرفت. با قرار گرفتن کرانه باختری و اردن در دست ایران، اسرائیل از نظر فاصله نظامی از عربستان دور خواهد شد.»

عروتص شوع تاکید می‌کند عربستان سعودی نمی‌تواند با یک یمن که از سوی ایران حمایت می‌شود، مقابله کند، پس با بیشتر از آن نیز نخواهد توانست: «یک دولت فلسطینی در کرانه باختری نه تنها برای اسرائیل خطرناک است بلکه برای سعودی‌ها و سنّی‌ها، یک اردن تحت کنترل ایران را درپی خواهد داشت. به همین دلیل است که در سخنرانی ملک سلمان کوچکترین حرفی از مسئله فلسطین زده نشد.»