معارضان مسلح سوریه می‌گویند که آمریکا و همپیمانانش در حال ارسال سلاح‌های بیشتر برای آنها هستند تا با تهدیدات ایران مقابله کنند.

خبرگزاری رویترز گزارش کرد که آمریکا در کنار نیروهای عراقی و شبه‌نظامیان علیه داعش مبارزه می‌کند و در این در حالی است که واشنگتن در سوریه مقابل دولت «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه صف کشیده است و تلاش می‌کند تا ائتلافی را به همراه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان علیه ایران در منطقه تشکیل دهد.

طبق این گزارش، چندین گروه معارض مسلح که زیر پرچم ارتش آزاد سوریه فعالیت می‌کنند نیز عملیات‌هایی را در سوریه انجام می‌دهند.

خبرگزاری رویترز سپس به اقدامات آمریکا علیه دولت سوریه اشاره کرد و نوشت که در تاریخ 18 ماه مه، حملات هوایی آمریکا، نیروهای سوری را هدف قرار دادند.

همچنین در ماه مه، دولت سوریه، بادیه و دیرالزور را بعنوان اولویت‌های مبارزات خود علیه داعش اعلام کرد و ایران و سوریه به دولت دمشق برای تحقق این امر کمک می‌کنند و این در حالی است که غرب و کشورهای عربی منطقه که مخالف بشار اسد هستند به معارضان مسلح سوریه کمک می‌کنند.

طبق این گزارش، معارضان مسلح سوریه می‌گویند که کمک‌های نظامی به آنها از طریق دو کانال جداگانه تقویت شده است که یکی از آنها برنامه تحت حمایت «سیا» و همچنین اردن و عربستان است و که «MOC» نام دارد و برنامه دیگر کمک‌های نظامی است که از طریق پنتاگون حمایت می‌شود.

«طلاس سلامه» رئیس جیش الاسود الشرقیه یکی از گروههای ارتش آزاد سوریه که مورد حمایت برنامه تحت پوشش سیا است می‌گوید: «حمایت‌ها (از معارضان مسلح سوریه) افزایش داشته است. به هیچ‌عنوان به آنها اجازه نمی‌دهیم بزرگراه بغداد-دمشق را افتتاح کنند».

یکی از فرماندهان گروه «مغاویر الثوره» که تحت حمایت پنتاگون است به رویترز اعلام کرد که جریان ثابت تسلیحات به پایگاه تنف در نزدیکی مرز عراق رسیده است.

وی که خواست نامش فاش نشود گفت: «این تجهیزات هر روز به نیروها (معارضان مسلح سوریه) می‌رسد....اما در چند هفته گذشته، آنها خودروهای سنگین نظامی، موشک‌های تاو و خودروهای زرهی ارسال کرده‌اند».

یک منبع از معارضان مسلح سوریه تصویری را از دو خودروی زرهی نشان داد که وارد پادگان «تنف» (Tanf) شده‌ است و یک نوار ویدئویی هم وجود دارد که نشان می‌دهد معارضان مسلح، خمپاره‌هایی را که برایشان ارسال شده را از بسته بندی خارج می‌کنند.

در یک پاسخ مکتوب به سوالات ایمیلی، سخنگوی ائتلاف تحت رهبری آمریکا به هیچ عنوان اشاره نکرد که آیا کمک‌های نظامی به مغاویر الثوره را افزایش داده‌اند یا خیر.

سرهنگ «ریان دیلون» گفت که نیروهای ائتلاف آمادگی دارند در صورتیکه نیروهای طرفدار دولت حاضر نشوند مناطق کاهش تنش در اطراف تنف را ترک کنند، از خود دفاع کنند.

ارتش سوریه هنوز درباره این خبر واکنشی نشان نداده است.

یکی از فرماندهان ائتلاف نظامی که در حمایت از اسد مبارزه می‌کند، می‌گوید استقرار نیروهای دولتی و مبارزان عراقی حامی دمشق در بادیه، «تمامی طرح‌های MOC، اردن و آمریکا را با مانع مواجه می‌کند».

وی می‌گوید که دشمنان اسد متعهد هستند آنچه را که هلال شیعه می‌نامند، متوقف کنند اما «محور ما مقاوم است و موفق خواهد شد».