به گزارش پارس به نقل از فارس، به مساله ای که جدیدا تحت عنوان ائتلاف ۱+۴ علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است پرداخته و موانعی که بر سر تشکیل چنین ائتلافی وجود دارد را بررسی کرده است.

بنابراین گزارش، گزارش های مختلفی این روزها منتشر می شود که از ائتلاف دفاعی اسرائیل با کشورهای ترکیه، اردن، عربستان سعودی و امارات عربی متحده در برابر ایران سخن می گویند. این طرحی است که ظاهرا آمریکایی ها ارائه کرده و از آن پشتیبانی می کنند.

این گزارش در بخش دیگری تاکید می کند که چنین طرحی با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد. قبل از هرچیز، روابط اسرائیل پس از حمله به کاروان آزادی غزه در سل ۲۰۱۰ تنش آلود بوده است. در حالی که اخیرا تلاش هایی برای بهبود این روابط صورت گرفته است، ساندی تایمز گزارش داده است که اسرائیل مشکلات زیادی با سفر اردوغان به نوار غزه داشته است.

این وضعیت اسرائیل با ترکیه است که سال ها با آن یک متحد استراتژیک محسوب می شده است اما وضعیت در خصوص سه کشور عربی فوق الذکر بدتر هم هست. اسرائیل با این سه کشور مشکلات تاریخی دارد و با عربستان سعودی و امارات فاقد روابط رسمی است.

بنابراین، یک تحول تاریخی خواهد بود فرضا اگر اسرائیل بتواند به رادارهای کشورهایی چون عربستان سعودی و امارات دست پیدا کند. در برابر اسرائیل هم باید اطلاعات ضد موشک های بالستیک خود را در اختیار این کشورهای عربی قرار دهد.

نویسنده دیپلمات همچنین سوالاتی را در خصوص دلایل رویکرد جدید آمریکایی ها در پیش برد چنین طرحی مطرح کرده است. آیا با این پیشنهاد، آمریکا و اسرائیل دست از تلاش برای توقف برنامه هسته ای ایران برداشته و تنها به مهار آن نظر دارند؟ آیا با وجود این شرایط، همچنان ممکن است که مذاکره با ایران به جایی برسد؟ آیا این تنها یک بلوف برای فشار آوردن به ایران برای دست یابی به یک توافق است؟ یا چنین ائتلافی با توجه به اختلافات تاریخی اعضای آن موثر است؟