مهدی فضائلی کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به نتیجه انتخابات اظهار داشت:‌ انتخابات 96 با حضور و مشارکت بسیار بالای مردم یک رکورد جدید را به ثبت رساند و این محصول یک رقابت جدی بود که همه نامزدها در آن نقش داشتند.

فضائلی در عین‌حال ادامه داد: غیر از فعالیت جناحی که نزدیک به رئیس‌جمهور مستقر بود، طبیعی بود که نقش آقای رئیسی در ایجاد شور و تقویت این رقابت بسیار حائز اهمیت بود.

*رئیسی در مدت زمان کوتاهی موج 16 میلیونی در جامعه ایجاد کرد

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه باید پذیرفت که آقای رئیسی یک چهره شناخته‌شده برای افکار عمومی نبود و در مدت زمان کوتاهی چنین موجی را در جامعه ایجاد کرد و 16 میلیون رأی را به خود اختصاص داد، افزود: این نکته قابل توجه است که هیچ تحلیل‌گری نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد.

وی ادامه داد: ریاست جمهوری در همه ادوار بعد از انقلاب دو دوره تکرار شده است و از این‌رو تکرار آقای روحانی اتفاق جدیدی نیست و طبیعی بود، اما آنچه عجیب و خلاف رویه به نظر می‌رسد، چالش جدی در این دوره بود که می‌توانست به تک‌دوره‌ای شدن ریاست جمهوری روحانی بیانجامد که نهایتاً منجر به 16 میلیون رأی رقیب آقای روحانی شد.

فضائلی تصریح کرد: آقای روحانی حتماً توجه دارد اگرچه این 16 میلیون نفر اقلیت خوانده می‌شوند، اما از لحاظ کمی و کیفی یک اقلیت قابل توجهی هستند که باید از آقای قالیباف نیز تقدیر کرد و روحانی باید در تصمیم‌گیری‌ها و مواجهه خود آن را مدنظر داشته باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد:‌ به اذعان بسیاری از کسانی که صحنه انتخابات را دنبال می‌کردند، آقای رئیسی در این کوران رقابت تلاش بیشتری برای حفظ اخلاق و دور نشدن از انصاف داشت که این امر ستودنی است.

*روحانی به‌دلیل نگرانی از پیروزی رقیب تسلط به اعصابش را از دست داده بود

وی با اشاره به بداخلاقی‌های انتخاباتی به ویژه در مناظره‌ها و تأکید بر اینکه این بداخلاقی‌های صورت گرفته تنها منحصر به روحانی نبود، گفت: البته آقای روحانی به دلیل نگرانی جدی از اینکه دوباره رئیس‌جمهور نشود و نگرانی ناشی از قوت گرفتن رقیب، تسلط بر اعصاب خود را از دست داده بود و خارج از قاعده پرخاشگری می‌کرد، طوری‌که برخی نیروهای اصلاح‌طلب نیز به‌صورت نامه یا خصوصی در این باره به او تذکر دادند.

فضائلی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر دوران جدیدی از تلاش برای کار و اقدام و تحقق وعده‌ها آغاز شده و همان‌طور که رهبری انقلاب نیز فرمودند؛ مبارزه با فساد با توجه به محرومان و مستضعفان باید مورد توجه باشد.