حجت‌الاسلام رضا غلامی استاد حوزه و دانشگاه  با بیان اینکه مهمترین و پرافتخارترین جلوه انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، حضور گسترده و حماسی اکثریت واجدین شرایط در پای صندوق های رای بود، اظهار داشت: این رای، صرف نظر از نتیجه آن، رای به جمهوری اسلامی و رای به مردم سالاری دینی در ایران عزیز بود. مردم ما، با پشت کردن به خواسته دشمن، دعوت های مکرر رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی که فرمودند همه با هر سلیقه و دیدگاهی پای صندوق های رای حاضر شوند را اجابت کردند.

* تداوم مهندسی افکار عمومی بر پایه اطلاعات نادرست

غلامی ادامه داد: این حضور حماسی حقیقتا یک سرمایه اجتماعی عظیم برای کشور بوجود آورد. واقعیت این است که باور نظام جمهوری اسلامی به مردم سالاری دینی یک یاور حقیقی و خدشه ناپذیر است و کسی نمی تواند آن را تغییر دهد، متاسفانه در این انتخابات شاهد وقایع تلخ و لطمه زننده‌ای چون تداوم مهندسی افکار عمومی بر پایه اطلاعات نادرست، حاشیه سازی و ترور شخصیت بعضی از نامزدها، و در انتها، تخلفات زنجیره ای در فرایند برگزاری انتخابات بودیم که در جای خود قابل بحث و بررسی است لکن آنچه مسلم است سیر قانونی و رای مردم باید کاملا محترم شمرده شود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: توصیه همه دلسوزان کشور این است که پس از اعلام قطعی نتایج انتخابات، مجادلات و رجزخوانی ها تمام شود و همه با هم تلاش کنند تا حتی الامکان شرایط مدیریتی کشور - به خصوص در عرصه اقتصاد - که طی سالهای اخیر رو به وخامت گراییده است بهبود پیدا کند. با این حال به نظر من، حمایت عزیزانه از محرومین، مستضعفین و فراموش شدگان جزو اولویت های کاری همه کسانی است که به کشورشان علاقه دارند و این موضوع اختصاصی به دولت ندارد. به بیان دیگر، چه دولت دوازدهم در این میدان ورود صحیحی داشته باشد و چه نداشته باشد، انتظار می‌رود رسیدگی فوری به محرومین و پایان دادن به بخشی از رنج های آنان جزو برنامه های اصلی نیروهای انقلاب منظور شود. از سوی دیگر، بعضی واقعیت های مسلم، هم در طی 4 سال قبل و هم در این انتخابات تحریف شد که لازم است همه به ویژه نیروهای انقلاب با اعتماد به نفس بالا برای نجات این واقعیت ها از تحریف، برنامه ریزی داشته باشند.

*روحانی نباید فراموش کند که وعده های مهمی در طول تبلیغات انتخاباتی داده است

وی تاکید کرد: آقای روحانی نباید فراموش کند که وعده های مهمی در طول تبلیغات انتخاباتی داده است که از همین حالا باید خود را برای پاسخگویی به این وعده ها خصوصا وعده های اقتصادی آماده کند. البته در طول تبلیغات انتخاباتی، وعده های مبهمی مثلا در زمینه طراحی و اجرای برجام 2 و 3 و امثالهم داده شد که به نظرم به دلیل لزوم تبعیت رئیس جمهور از سیاست های بنیادی نظام، جزو وعده های پوچ و وهم آمیز به حساب می‌آید.

غلامی تصریح کرد: آنچه مسلم است، نقد جزو لاینفک یک جامعه مردم سالار است و طبیعی است نقد آقای روحانی و همکارانش در سالهای آینده با قوت ادامه می یابد. به هرحال آقای روحانی نباید فراموش کنند که بیش از 16 میلیون نفر به ایشان رای ندادند و نمی توان آزادی این 16 میلیون را برای نقد و اظهار نظر سلب کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان افزود: به نظر می رسد آقای روحانی می توانند به جای عصبانی شدن و دشنام دادن به منتقدین که جزو رفتارهای مشمئز کننده ایشان و همکارانش در دولت یازدهم بود، از فرصت طلایی نقد به نفع دولت دوازدهم و اصلاح امور نهایت استفاده را داشته باشند و رفتاری نکنند که تصور شود ایشان به دنبال سست کردن اصل نقد به عنوان یکی از پایه های اصلی نظام مردم سالاری دینی است. البته روشن است که منظور ما از نقد، نقد سازنده و مشفقانه است و لکن تشخیص نقد سازنده از غیرسازنده خود شاخص هایی دارد که نمی توان به آن بی توحه بود و هر نقدی را به صرف آنکه باب میل نبود، غیرسازنده خواند.