به گزارش پارس به نقل از ایسنا، علی اکبر صالحی در حاشیه اجلاس بین المللی دیپلماسی و قدرت نرم در سیره پیامبر اعظم (ص) صبح امروز (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران درباره سفر خود به اردن و سوریه گفت: این دو سفر در ادامه سفر دوره ای بنده به منطقه انجام شد. در حال حاضر منطقه شاهد تحولات سرنوشت سازی است، بنابراین ایران باید به طور دائم در تماس با کشورهای منطقه باشد تا از اتفاقی که آثار سلبی آن تمام منطقه را در بر می گیرد جلوگیری کند.

وی با اشاره به سفر خود به اردن افزود: در این سفر در دیدار با مقامات اردنی ضمن گفت وگو درباره روابط دو جانبه درباره مسایل و تحولات منطقه ای تبادل نظر کردیم. خوشبختانه اتفاق نظرهای ما بیش از اختلاف نظرهایمان بود.

صالحی با اشاره به این که پس از اردن به سوریه نیز سفر کوتاهی داشته است، گفت: این سفرها مرتبط با یکدیگر است. در این دیدار با بشار اسد رییس جمهور سوریه برای سومین بار دیدار و گفت و گو کردم و به طور دقیق در جریان تحولات سوریه قرار گرفتم.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: در این دیدار تحولات رخ داده در منطقه و گفتمان سیاسی و بین المللی انجام شده را با وی در میان گذاشتم و تصمیمات خوبی هم گرفته شد.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان اضافه کرد: اکنون شرایط در سوریه از طیف میدانی، بسیار خوب است. ارتش سوریه اکنون بر اکثر مناطق این کشور مسلط است. در همین دیدار خبر بازشدن فرودگاه شهر دمشق داده شد. ما به آینده سوریه امیدواریم. البته این مساله به این معنی نیست که همه چیز به زودی پایان خواهد یافت تا به امروز ارتش سوریه به خوبی مقاومت کرده است.

صالحی تصریح کرد: مهم تر از همه چیز حمایت مردم از ارتش و دولت سوریه است. مردم سوریه با یک بیداری و هوشیاری کامل تحولات را رصد می کنند و متوجه شدند که مزدورانی که در داخل سوریه به قتل عام مردم پرداختند خیرخواه هیچ کس نیستند و مردم در مقابل آنها ایستاده، مقاومت کرده و قیام کرده اند.

وی اضافه کرد: ما فکر می کنیم که معارضان اصیل باید هر چه سریع تر خود را از صفوف این مزدوران جدا کنند و با حکومت سوریه مذاکره کرده و آینده سوریه را خود آنها رقم بزنند. رییس جمهور سوریه نیز آمادگی خود را در این ارتباط اعلام کردند و ما هم در این باره پیگری های خود را انجام می دهیم و سفرهای دیگری در منطقه خواهیم داشت تا پیشنهاد هایی مانند پیشنهاد ژنو، شش ماده ای ایران و رییس جمهور مصر مطرح شود. این پیشنهاد ها می توانند به عنوان بستر ایجاد یک تحول و برون رفت مسالمت آمیز برای تحولات سوریه باشند.