مصطفی میرسلیم نامزد  دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درنشست خبری خود با اصحاب رسانه که ظهر امروز چهارشنبه (27اردیبهشت ماه) برگزار شد، اظهار داشت:‌ حضور بنده در صحنه انتخابات بر مبنای تحلیلی بود که از شرایط چهار سال گذشته در کشور حاکم شد.
 
وی افزود: پس از بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدم مستقلا در انتخابات ریاست جمهوری حضور پیدا کنم و حزب موتلفه اسلامی نامزد خود را در این دوره از رقابت‌ها معرفی کند لذا با استفاده از فرصتی که برای تبلیغات ایجاد شد تحلیل و راه حل‌های خود را به عنوان برنامه اقدام و طرح‌های اجرایی برای مردم تشریح کردم.
 
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: خوشبختانه تا به امروز موفقیت‌های قابل قبولی در زمینه تبیین نظرات و برنامه‌های بنده حاصل شده و تا فردا صبح سعی می‌کنم با ارائه سایر برنامه‌های خود اقدامات تکمیلی را برای آگاهی بیشتر مردم انجام دهم.
 
میرسلیم یادآور شد: امیدوارم نکات اصلی در راستای بیان نظریات و برنامه‌ها روشن باشد و اگر ابهاماتی از لحاظ سیاست داخلی و خارجی وجود داشته باشد، پاسخگوی آنها خواهم بود.
 
وی اضافه کرد:‌ شیوه تبلیغات کاندیدا در قانون مشخص شده و چگونگی نظارت بر آن هم بر عهده دستگاه‌های نظارتی است به طوری که مراکز ذیربط به شکایات ارائه شده رسیدگی می‌کنند.
 
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه خوشبختانه آگاهی مطلوبی میان مردم وجود دارد، اظهار داشت: اقشار مختلف مردم از روند انتخابات آگاه هستند و بنده به سهم خود در دانشگاه‌های مختلفی به ایراد سخنرانی پرداختم در حالی که سایر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اینگونه عمل نکردند و استفاده از روش‌های دیگر را به کار گرفته‌اند.
 
میرسلیم گفت: اگر بنده با اقدام مردم مواجه شدم درمورد هزینه‌های تبلیغات انتخابات و استفاده برخی نامزدها از بیت‌المال گزارش رسمی در اختیار مردم قرار می‌دهم.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا از صحنه انتخابات ریاست جمهوری به  نفع کسی کناره‌گیری می‌کنید یا خیر، تصریح کرد:‌ روحانی و رئیسی همچنان در صحنه حضور دارند اما هاشمی‌طبا اعلام کرده آرای خود را به روحانی اختصاص می‌دهد در حالی که اقدامی نادرست است چرا که وقت مردم را تلف کرده است به هرحال نهایتا هرآنچه که مردم بپذیرند به آن احترام می‌گذارم.
 
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره وعده‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری ادامه داد: برخی از وعده‌های کاندیدا مبتنی بر مشکلات مردم است چرا که مسائل معیشتی و اقتصادی از بحران‌های جدی حاکم بر کشور شناخته می‌شود، بر این اساس هریک از کاندیدا کوشیده‌اند به نحو مختلفی آن را برطرف کنند به طوری که روحانی اعلام کرد زمانی که به ریاست جمهوری برسد اقدامی صورت می‌دهد تا مردم نیازی به دریافت یارانه نقدی نداشته باشند در حالی که امروز نیاز مردم به دریافت یارانه‌ها بیش از گذشته است به هرحال برخی نامزدها برای کسب رأی مردم وعده‌های متفاوتی می‌دهند.
 
میرسلیم با تأکید بر اینکه باید در جهت رفع محرومیت و فقرزدایی اقدام کرد، افزود: اگر وعده پرداخت یارانه نقدی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بر اساس نظرات کارشناسی قرار گیرد مشکلی ندارد اما اگر تنها به عنوان وعده به مردم اعلام شود خلاف بوده و عمل صحیحی نیست.
 
وی متذکر شد: باید تمامی وعده‌های کاندیدا در راستای حذف محرومیت قرار گیرد، همچنین اشتغال نیازمند رویکرد کارشناسی است و در این راستا دولت باید مطالبات پیمانکاران را پرداخت کند تا شاهد افزایش اشتغالزایی در کشور باشیم.
 
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه دولت باید هزینه‌های تشریفاتی خود را کاهش دهد، بیان داشت:‌ برخی نامزدهای انتخابات برای تبلیغات هزینه کرده‌اند باید دانست بذل و بخشش در بیت المال معنا و مفهومی ندارد چراکه باید تولید و اشتغال را در کشور رشد داد در حالی که برخی از نامزدها فقط شعار دادند.
 
میرسلیم تصریح کرد: به منظور افزایش رشد اشتغال در  کشور باید به موضوع مبارزه با قاچاق توجه ویژه کرد چرا که اگر این پدیده در سطح کشور فراگیر شود فعالیت‌های تولیدی به رکود کشیده می‌شود. کشورهای خارجی دلسوز ما نیستند و برخی از آنها برای بازارشکنی وارد عمل می‌شوند و با افزایش قیمت، به دنبال جبران مافات هستند.
 
وی عنوان کرد: در حال حاضر فضای کسب و کار در کشورمان آماده نیست و می‌توان گفت در سال‌های اخیر دچار سقوط شده است بنابراین مسائلی که جنبه کارشناسی دارد با قول و قرارهای داده شده مغایر با صحنه انتخابات است، باید اهداف هریک از نامزدهای انتخابات را مورد توجه قرار داد و دانست آیا آنها برای ساماندهی کشور چشم به خارج دوخته‌اند یا می‌خواهند با برنامه‌های کارشناسی به رشد و توسعه برسانند.
 
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برجام توافقی است که ابهامات بسیاری در آن دیده می‌شود هرچند که مسئولان دیپلماسی زحمات زیادی برای آن کشیده‌اند اما خوشبختانه اتهام استفاده از سلاح هسته‌ای ایران از کشورمان سلب شد. همانطور که می‌دانید دولت برای اجرای برجام تمامی اقدامات لازم را صورت داده و تا اندازه‌ای در این زمینه خودشیرینی کرده است.
 
میرسلیم ادامه داد: دولت آ‌ینده زیرنظر هر فردی که شکل بگیرد باید حقوق ملت ایران را در توافق نامه برجام محقق کند، همچنین نباید اقدامات لازم برای رفع تحریم‌ها متوقف شود چرا که افزایش اقتدار موجب تضعیف کسانی می‌شود که در راستای افزایش تحریم‌ها تلاش می‌کنند.
 
وی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه بهتر نیست به نفع یکی از کاندیدا از انتخابات کناره‌گیری کنید، بیان داشت: اگر حزب در صحنه حاضر شود کناره‌گیری نخواهد کرد در واقع حزب به مردم اعلام می‌کند برای آنها هدف و برنامه‌های مشخص دارد. کناره‌گیری حزبی از لحاظ سیاسی معنا و مفهومی ندارد و اگر در انتخابات پیروز هم نشود کسر شأن نیست به هرحال حزب به عنوان اقلیتی که رأی نیاورده دارای نظریات درستی‌ است، زندگی سیاسی هم منحصر به دوره خاص نیست و در صورتی که فعالیت‌‌ صادقانه داشته باشد تقویت و در غیر این صورت تضعیف و حتی منحل می‌شود.
 
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: در امور سیاسی نباید به نظرسنجی‌ها توجه کرد بلکه باید برنامه‌ها و نظرات سیاسی را مورد توجه قرار داد لذا اگر آرای حزب مورد پذیرش قرار گیرد در انتخابات پیروز می‌شود در غیر اینصورت مردم از گرفتاری‌هایی که آینده برای آنها به وجود خواهد آمد آگاه می‌شود.
 
میرسلیم درباره پیوستن حزب موتلفه به جمنا و معرفی نامزد مستقل در انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت:‌ حزب موتلفه نامزد مستقل خود را قبل از ابراز وجود جمنا اعلام کرد، با این حال حزب موتلفه با اهداف جمنا مخالفتی ندارد اما اینکه به حزب دیگری بپیوندیم معنا و مفهومی ندارد. همانطور که می‌دانید جمنا هنوز به صورت قانونی ثبت نشده اما ما رقیب آنها نیستیم به هرحال هدف و آرمان حزب موتلفه و جمنا مشترک است اما در مراحل اجرایی دارای اختلاف نظر و سلیقه هستیم.
 
وی افزود: اگر روحانی مجددا به کرسی ریاست بنشیند مجددا دچار بحران خواهیم شد و مشکلات کشور کماکان ادامه خواهد داشت.
 
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره فعالیتش به عنوان رئیس هیئت مدیره کارخانه موتورسازی اضافه کرد:‌ بنده این سمت را با اصرار ترکان پذیرفتم تا بتوانم پیش‌بینی‌های لازم را برای آن در نظر بگیریم بر این اساس از متخصصان داخلی استفاده کردم و از محصولات و تولیدات این کارخانه هم رونمایی شد اما باید بر اساس اصل 44 قانون اساسی این کارخانه را به بخش خصوصی واگذار می‌کردیم.
 
میرسلیم یادآور شد: مطابق قانون مقرر شد کارخانه به بخش خصوصی واگذار شود و زمانی که این اقدام انجام شد متوجه شدیم این واگذاری صوری است و دولت به دلیل بدهی، این کارخانه را به وزارت دفاع واگذار کرده است به هرحال این مدیریت دولت به صورت اشتباه و نادرست ادامه پیدا کرد، امیدوارم امسال بتوان تولید انبوه این کارخانه را آغاز کرد اما باید دانست مدیران اجازه  نمی‌دهند اصل 44 قانون اساسی اجرا شود.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا موحدی کرمانی و آیت الله یزدی از شما درخواست کرده‌اند که از انتخابات کناره‌گیری کنید، تصریح کرد: بنده همواره با آقایان همکاری داشته‌ام و نظرات کارشناسی خود را به آنها مطرح می‌کنم لذا در نظر دارم با تفاهم و اتحاد در صحنه انتخابات باقی بمانم.
 
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به کناره‌گیری از انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: در حال حاضر نامزد انتخابات هستم و برنامه خوبی در نظر دارم، بنده در صحنه انتخابات باقی می‌مانم و از مردم درخواست می‌کنم درست و صحیح تصمیم گیری کنند، در هر حال اگر تصمیم گیری آنها درست نبود پشیمان می‌شوند چرا که مقصر خود آ‌نها هستند.
 
میرسلیم پیرامون موضوع مهندسی آرا تصریح کرد: قالیباف و رئیسی طرفدارانی دارند که فقط شخص آنها را می‌پذیرند لذا اگر این افراد از انتخابات کناره‌گیری کنند آرای آنها ریزش می‌کند، جابجا یا حتی سفید خارج می‌شود، گاهی مردم از ترس اینکه کاندیدایی انتخاب نشود به فرد دیگری رأی می‌دهند این موضوع به دلیل دشمنی با نامزد انتخابات است.
 
وی اضافه کرد:‌ صرف اینکه فردی با نامزدی ائتلاف می‌کند همه آ‌رای وی به نامزد مورد نظر اختصاص پیدا نمی‌کند و گاهی کناره‌گیری به ضرر نامزد دیگر منجر می‌شود به هرحال نباید کاری کرد که به مشارکت عمومی آسیبی وارد شود بلکه باید با تصمیم‌گیری صحیح مشارکت عمومی مردم در انتخابات را تقویت کرد.
 
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه اگر جامعه دوقطبی شود به مصلحت مردم و کشور نیست، اظهار داشت:‌ مردم تمایلی ندارند در جامعه دوقطبی حضور داشته باشد، حزب موتلفه امکانات گسترده تبلیغاتی ندارد به هرحال باید دانست تبلیغات  اثر خاص خود را دارد و مردم از آنچه می‌بینند تحت تأثیر قرار می‌گیرند در برخی کشورها مردم افراد خاصی را پیدا می‌کنند تا آنها رئیس جمهور آینده کشورمان را تعیین کنند در حالی که چنین روالی در ایران مرسوم نیست و مردم خود در تعیین رئیس جمهور کشورمان دخالت دارند.
 
میرسلیم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر شما چه کسی پیروز انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود، تأکید کرد: امیدوارم روحانی پیروز انتخابات نباشد با این حال تصور می‌کنم وی 50 درصد از آرا را به خود اختصاص می‌دهد البته ممکن است مسائل و عواملی پیش آید که رأی مردم تأثیرگذار باشد.
 
وی ادامه داد: تبلیغات رسمی روز پنجشنبه به پایان می‌رسد اما فضای مجازی در دست عموم مردم قرار دارد که ممکن است در رأی مردم تأثیرگذار باشد.
 
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره تحریم‌های ایران در اموال بلوکه شده کشورمان در بانک‌های خارجی بیان داشت: پس از آغاز تحریم‌ها ارز فروش حاصل از نفت در بانک‌های خارجی بلوکه شد باید بدانیم نفت سرمایه بین نسلی شناخته می‌شود و اگر مخازن آن خالی شود مورد انتقاد نسل‌های آینده قرار خواهیم گرفت همچنین اگر امکان بازگشت ارز‌های بلوکه شده از کشورهای خارجی وجود ندارد نباید در قبال این اموال کالاهای خارجی را وارد کشور کنیم چرا که این نوع سیاست درست نیست و باعث کاهش نرخ تولید و اشتغال می‌شود.
 
میرسلیم اضافه کرد:‌ بابک زنجانی به عنوان ابزاری در اختیار گرفته شد تا به این صورت مشکلات کشور حل و فصل شود حدودا 20 میلیارد تومان از اموال دارایی ایران در بانک‌های خارجی بلوکه شده که دولت باید در این زمینه شفاف‌سازی کند.
 
وی در واکنش به اینکه گفته می‌شود شما در فضای مجازی از ادامه رقابت در انتخابات ریاست جمهوری کناره‌گیری کرده‌اید، گفت: اظهارات این چنینی نشان می‌دهد که آرزوهای مختلفی در این زمینه وجود دارد برخی مایل هستند بنده از انتخابات ریاست جمهوری انصراف دهم به هرحال امیدوارم اهدافی که با رئیسی دنبال می‌کنیم منجر به تمدید اقدامات روحانی نشود چرا که دولت او کشور را به فلاکت می‌کشاند.
 
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره کارنامه اقتصادی دولت یازدهم ادامه داد: برنامه اقتصادی دولت قابل دفاع نیست البته ممکن است روحانی و جهانگیری برای آن سینه بزنند یکی از مسائل مورد توجه در دولت کاهش نرخ تورم است اما واقعیت آن است که به پایداری این موضوع اعتقادی نداریم چرا که در حال حاضر نرخ تورم افزایش یافته و در ماه‌های آینده نیز رشد خواهد داشت.
 
میرسلیم درباره گمانه‌زنی‌های مختلف پیرامون مدرک تحصیلی روحانی یادآور شد: پیشنهاد می‌کنم یک گروه کارشناسی مأمور شود تا مدرک دکترای روحانی را مورد بررسی قرار دهد و برای همگان مشخص شود آیا روحانی از دانشگاه معتبر مدرک اخذ کرده یا از روی تزویر و ریا این اقدام را انجام داده است.
 
وی اضافه کرد: بنده با رئیسی اهداف مشترکی داریم اما در اجرای این اهداف سلایق و نظرهای مختلفی از سوی بنده و ایشان وجود دارد، به هرحال آرای بنده و رئیسی قابل تجمیع نیست چرا که بسیاری از دانشجویان و اساتید از طرفداران بنده هستند و می‌خواهند در انتخابات به بنده رأی دهند با این حال اگر از صحنه انتخابات کناره‌گیری کنم ممکن است آنها به رئیسی رأی ندهند.
 
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه بنده هیچ نقطه مشترکی در هدف و اجرا با روحانی ندارم، متذکر شد: همواره ازکمک رئیس جمهور فعلی برای پیشبرد برخی اهداف نظام استفاده کرده‌ام چرا که او به عنوان مقام اجرایی مسئول بوده است و در عین حال منتقد دولت روحانی نیز بوده‌ام و امیدوارم که روحانی رأی نیاورد اما اگر رأی آ‌ورد نصایح بنده را مورد پذیرش قرار دهد.
 
میرسلیم در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه تأثیر کناره‌گیری قالیباف و جهانگیری را در روند انتخابات چطور می‌بینید، اظهار داشت: قالیباف نامزدی بود که با پشتوانه جمنا و حضور سابق او در انتخابات  دوره‌های گذشته مجددا وارد صحنه انتخابات شد، حضور و کناره‌گیری وی نیز بر مبنای تشخیص مصلحت بود که نوعی ائتلاف محسوب می‌شد. در مجموع کناره گیری او از انتخابات موضع جبهه مردمی نیروهای انقلاب بود.
 
وی ادامه داد: به نظر نمی‌رسد که از همان ابتدا چنین نیتی در ذهن قالیباف بوده است بلکه با توجه به فرآیند تبلیغات و آنچه در جریان مناظرات سه گانه حاصل و این تصمیم اتخاذ شد که قالیباف به نفع رئیسی کناره‌گیری کند و این امر به تقویت جبهه مردمی نیروی انقلاب منجر شد.
 
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به کناره‌گیری جهانگیری از انتخابات افزود:‌ انصراف جهانگیری به نفع روحانی در انتخابات حیله سیاسی بود و باید نسبت به آن ابراز تأسف کرد، باید دانست روحانی با حیله خود یاری در کنارش قرار داشت و در حالی که همه نامزدها یک واحد زمان داشتند او توانست دو واحد زمان به خود اختصاص دهد در واقع جهانگیری نامزد پوششی روحانی بود، از آنجایی که معاون اول رئیس جمهور از همه اطلاعات دولت آگاهی دارد در موارد حساس و خاص از اشراف خود به نفع روحانی استفاده می‌کرد البته شاید حضور و انصراف جهانگیری مورد تأیید همگان نباشد.
 
میرسلیم متذکر شد: بنده مخالف این نوع رفتار هستم و معتقدم صداقت ایجاب می‌کرد همانطور که جهانگیری مستقل در انتخابات حضور یافت باید تا پایان انتخابات در صحنه حضور پیدا می‌کرد و یا اینکه عنوان نامزد پوششی را بیش از به پایان رسیدن مراحل تبلیغات اعلام می‌کرد تا شورای نگهبان هم در این زمینه تصمیم‌گیری کند.
 
وی افزود:‌ در این انتخابات تبعیض شکل گرفته و روحانی به دلیل حضور معاون اول، وزرا و مدیران کل و استفاده از بیت‌المال در انتخابات بی‌طرف نبود.