پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- آرای مردد مطابق نظرسنجی ایپوز حدود 25 درصد است. حدود 20 درصد هم " نمی‌گویم" اند و پاسخشان را کتمان می کنند. " سایر" هم حدود 5 درصدند. 

اگر "نمی گویم" ها 50 درصدشان به خاطر ترس از نهاد پرسش کننده باشند، 50 درصد دیگر جز "نمی‌دانم" ها هستند. فرض کنیم "سایر" هم آرای باطله باشد. در نهایت کم و بیش 30 درصد مردم تصمیم نهایی نگرفتند.

نکته دیگر مرددهایی است که رایشان را انتخاب کردند اما ممکن است رای شان تا روز رای گیری عوض شود. مطابق نظرسنجی آیپوز 25 درصد آرای روحانی می گویند اگر رایشان تا روز انتخابات عوض شود به رقیب رای می دهند.

اما جنس آرای مردد این روزها با مرددهای "دو هفته گذشته" متفاوت است. مرددهای دو هفته گذشته غیر سیاسی و متناسب با شاخص های معیشت و رفاه حیران بودند. اما این روزها همه حرفها گفته شده است و حرف جدیدی نمانده و یا اینکه حرف جدید  شنیده نمی شود.

آرای مردد این روزها آرایی است که دوست دارد برنده انتخابات باشند. یعنی سمت نامزدی می رود که احساس پیروزی اش بیشتر باشد. 

اما نقش ما برای این چند روز باقی مانده؛ 

مهمترین کار جلوگیری از خطای دید مرددین است. اول از همه مقابله با بازار مکاره نظرسازی است. مردد ها بر اساس هیجان  پیرامون و موج سازی ها تصمیم می گیرند و ممکن است با نمایش اکثریت رقیب، دچار خطای دید شوند.

 مدل تقابلی ایجاد حرکت های گروهی است.

هرکاری تا دیروز انجام دادیم از امروز باید جمعی صورت گیرد. تبلیغات جمعی و حضور حداکثری در همایش ها و محله ها و روستاها و حتا "رای دادن جمعی".

 با این مقدمه، امروز در تهران همایش انتخاباتی رئیسی است که قالیباف هم حضور دارد. حضور در این همایش حسب آنچه گفته شد اهمیت بسیاری دارد.