متن کامل سخنرانی حشمت الله قنبری در گردهمایی زنان جمنا به شرح زیر است:

انقلاب اسلامى بنیان مرصوصى است که در سایه مجاهدت مردان و زنان بزرگى به ثمر نشست که با ایمان و مجاهدت عظیم خود ابهت استکبار را در هم شکستند.

در عصر دین ستیزى و دین هراسى قدرتهاى سلطه گر شرق و غرب ، وحدت کلمه و کلمه توحید این فرصت را در اختیار بشریت قرار داد تا یقین پیدا کنند که دین نه تنها افیون جوامع بشرى نیست ، بلکه اکسیر حیات بخش و نجات آفرین انسان از بندگى غیر خداست.

رهبرى الهى امام و پیوند ناگسستنى ملت ایران با قرآن و مکتب اهل بیت ایران وابسته و سلطنت زده را به نقطه امید ملتهاى آزاده و مسلمان جهان تبدیل کرد و امروز به برکت مجاهده و جان فشانی هاى شهیدان والامقام و جانبازان و ایثارگران عظیم الشأن ایران انقلابى و اسلامى یک قدرت بزرگ منطقه اى است که نظام سلطه و استکبار را به چالش کشیده است.

قریب به چهار دهه از عمر این انقلاب گذشته است و ظلم ستیزى، سازش ناپذیرى و تحقیر ناپذیرى ملت بزرگ ایران  باعث شده است که دشمنى بى وقفه جبهه استکبار بر علیه ایران ادامه داشته باشد. هیچ روش امتحان شده و آزمایش نشده اى وجود ندارد مگر اینکه آمریکاى پلید بر علیه ملت ایران بکار برده است.  تحریم اقتصادى ، تشکیل و تجهیز گروهکهاى رنگارنگ تروریستى و ضد انقلاب ، نفوذ انواع و اقسام جاسوسها و خودشیفتگان و فریب خوردگان و نمک گیر شدگان در طبقات مختلف سیاسى و اجتماعى و دیوانى تحمیل هشت سال جنگ ویرانگر و پر خسارت و از بین بردن زیرساختهاى کشور با دادن انواع موشکها و هواپیماها به طغیانگران بعثى عراق ، تشکیل جبهه واحد و متمرکز قدرتهاى سلطه گر سیاسى و اقتصادى و نظامى غرب  و ارتجاع منطقه بر علیه ملت ایران و دهها تلاش ضد انسانى از این دست براى به زانو درآوردن ایران اسلامى به کار بسته شد.

اما به فضل خدا و با رهبرى ولى امر بصیر و آگاه و شجاع ، ملت ایستاد و دشمن در به زانو درآوردن انقلاب اسلامى عاجز و درمانده شد و امروز ملت ایران از همه همیشه قوى تر است.

جوانان برومند ، ملت شجاع ، توسعه فراگیر کشور ، رشد علم و فناوریهاى پیشرفته ، قدرت اثربخش و غیر قابل انکار دفاعى کشور ، اشراف عالى امنیتى و انتظامى و نظامى ما باعث شده است که دشمن حتى جرأت فکر کردن به جنگ با ایران را به خود ندهد.

این عقبه و نقطه اتکاء قدرتمند و افتخار آفرین این فرصت را در اختیار مسئولان عالى اجرایى کشور قرار داده است تا بتوانند از دیپلماسى قوى سخن بگویند و در مقابل مقامات عالى شش قدرت بزرگ نظامى و اقتصادى دنیا قدرت چانه زنى داشته باشند، و در مجامع بین المللى حرف آنها را بشنوند.

اگر امروز برجامى براى افتخار کردن در دست بعضیهاست و من با احترام به تلاش و کوشش شبانه روزى مقامات عالى پیگیرى کننده پرونده هسته اى از آغاز تا امروز مخصوصاً شخص وزیر امور خارجه از تحلیل و نقد دستاوردهاى آن عبور مى کنم ، همه به برکت هوشیارى و ذلت ناپذیرى مردم ایران ، عزت و اقتدار نظام و رهبرى حکیمانه بزرگمردى یگانه است که همه غصه ها را به دل مى کشد و بى مهریها و جفاکاریها را تحمل مى کند تا بعضیها بفهمند که به دشمن نباید اعتماد کرد ، و انتظار دوستى از دشمن ساده لوحى و ساده اندیشى است.

از برکات انقلاب اسلامى این است که حق انتخاب سرنوشت کشور را به ملت ایران برگردانید و شرایطى را به وجود آورد که سرنوشت کشور در دست مردم کشور باشد و مردم با اتکاء به خدا زمام  کشور را به منتخبین خود واگذار نمایند .

انتخاب نوع حکومت ، تاسیس مجلس موسسان براى تدوین قانون اساسى ، گزینش و انتخاب اعضاى مجلس خبرگان رهبرى ، رئیس جمهور ، نظام قانون گزارى و نظارتى کشور ،  شوراهاى اسلامى شهر و روستا در دست تواناى ملت قرار گرفته است.

هر چهار سال یک مرتبه انتخاب رئیس جمهور به دست تواناى مردم رقم مى خورد ، مردمى مخلص و فداکار ، بى توقع و ایثارگر ، انقلابى و شجاع ، با اخلاق و عزت مدار  ،  با عزت  و ظلم ستیز ،  آزاد و آزاده ، کارآمد و کار آفرین ، اداره امور اجرایى کشور را با این امید به فردى مى سپارد که مانند خودش فکر کند و در تراز شخصیت ایرانى ، اسلامى ، انقلابى باشد و در عین حال در پایان هر دوره چهار ساله فرصت مغتنمى در اختیار مردم قرار مى گیرد تا عملکرد منتخب خود را اندازه گیرى کنند ، و با ملاحظه پرونده چهار ساله دولت در رابطه با سرنوشت کشور خود تصمیم بگیرد.

از طرف دیگر حرف و سخن افرادى را که صلاحیت اداره نظام اجرایى کشور را دارند بشنوند ، و در برخورد و تضارب آراء و اندیشه هاى گوناگون به تشخیص خود عمل نماید ، مانند آنچه که این روزها شاهد آن هستیم ، تبلیغات انتخاباتى به طور طبیعى در کشور داراى بازتابهاى متفاوتى است ، و رقابتها مولد شور و نشاط  ملى مى شود ، البته مانند هر انتخاباتى در دنیا زشت و زیبائیهاى نیز به ظهور مى رسد ، باید براى بدیهایش چاره جویى کرد ، ضمن اینکه سوء رفتار و عملکردها مى تواند شاخصى براى گزینش و انتخاب مناسب باشد.

این روزها در رابطه با مناظره هاى تلویزیونى نامزدهاى ریاست جمهورى  اظهار نظرهاى متفاوتى مى شود ، بعضیها اظهار داشته اند که مناظره ها شایسته نظام نبود و موجب تکدر خاطر و ناراحتى مردم  شده است و نباید برخى از این تندیها نمى شد.

اینکه مردم بزرگ ایران از چنین گفتگوهایى آزرده خاطر شوند کاملاً طبیعى است ، مردمى که از اعتقادات مستحکم دینى برخوردار هستند ، مردمى که انقلاب اسلامى را از اعماق وجود دوست دارند ، و به آرمانهاى امام و شهدا با تمام وجود خود وفادار مانده اند، حد اقل انتظارشان اینست که جز صفا و سلامت و درستکارى و درست گفتارى از مسئولان کشور نشنوند ، وقتى با چنین صحنه هایى مواجه مى شوند ناراحت مى شوند.

البته توجه داشته باشید که خاصیت مناظره سخن جدى و قاطع گفتن است و نقدهاى تند از عملکردها و سیاستها و برنامه ها نه تنها عیب نیست بلکه مفید و کارساز است، و باید آن را تحمل کرد. بنده نیز هم معتقدم ، آنچه در سه جلسه مناظره نامزدهاى محترم ریاست جمهورى گذشت آمیخته اى از زشتیها و زیبائیها بود ، و صد البته بهتر از این هم مى توانست باشد ، و برخى از عبارتها میان رقباى انتخاباتى ردو بدل شد که مى توانست نشود ، اما این مناظره ها دستاوردهاى مبارکى داشت ، اول اینکه معلوم شد در نظام اسلامى ایران فساد و زشتى اصالت ندارد و زشت کردارى افراد تا همیشه پنهان نمى ماند ، نه جمهورى اسلامى ایران ظرفیت و تحمل مفاسد حزبى و عشیره اى و جرائم سازمان یافته را دارد ، و نه ملت ایران با توجیهات سیاسى از فساد ، حتى در بالاترین سطوح مقامات کشور گذشت خواهد کرد.

بالاخره آنچه پیش روى ملت قرار گرفت از سیماى جمهورى اسلامى و در پیشگاه ملت بزرگ ایران بود و دوست و دشمن دیدند که با گذشت نزدیک به چهل سال هیچ غبارى بر سیماى انقلاب و نظام اسلامى براى پوشیده ماندن  تخلف ننشسته است. ممکن است گفته شود دشمنان به ما خندیدند چرا فکر نمى کنید ممکن است نگران شده باشند؟! چرا علت دست و پا زدن جبهه تبلیغاتى دشمن را در رابطه با راى مردم نباید دید؟! 

گریاندن دشمن و امیدوار کردن ملت در برخورد با مفاسد است و مطمئن باشید ، خواست ملت ، رسیدگى کردن به این سوء عملکردها و سوء رفتارهاست.

بالاخره در این مجموعه مناظره ها سخنانى گفته شد اگر درست است، که قابل دفاع نیست و نمى شود کسى را به خاطر بازگو و افشا کردن عمل مجرمانه فرد و یا افرادى سرزنش کرد ، در این صورت گفتن جرم و گناه زشت است یا عمل ناصالح و گناه آلوده انجام دادن ؟!

قوه قضائیه رسیدگى کند هر جرمى که اتفاق افتاده اعم از فساد مالى و یا تهمت و افترا مورد رسیدگى قاطع قرار گیرد.

شما مطمئن باشید به کیفر رسانیدن مجرم ولو اینکه از شخصیتهاى درجه یک و شناسنامه دار کشور باشد علیرغم تلخ کامیهایى که ممکن است داشته باشد، خواست ملت و باعث عزت و اقتدار نظام است. پنهان کردن جرم عیب و ننگ است!

ابتدایى ترین خاصیت این مناظره ها این بود که در این کشور چیزى مخفى نمى ماند و  مخفى کارى مورد نفرت ملت بزرگ ایران است ، نگفتن عیب ها و ناکارآمدیها ، آثار سوء ناکارآمدیهاى یک فرد و یک نظام مدیریتى را کم نمى کند ، نگوئیم چرا مى گوئید؟ بپرسیم چرا چنین اعمالى انجام شده است ؟!

خوب است دستگاههاى مسئول در فضایى آرام و غیر هیجانى به این امور رسیدگى کنند و نتیجه را نیز به مردم گزارش کنند. برخى از کاندیداهاى محترم به گونه اى وانمود کرده و مى کنند که انتخاب رقبایشان به منزله بازگشت به ارتجاع و قهقراست و رقباى آنان افرادى خشونت طلب هستند که در دانشگاهها تفکیک جنسیتى درست مى کنند ، در پیاده روها دیوار کشى مى کنند و اگر رقبایشان پیروز انتخابات باشند کشور با جنگ و ناامنى مواجه خواهد شد.

این قبیل سخنان اهانت به فهم و انتخاب مردم ، افترا و دروغ هاى بزرگ است! و براى خود آنها هم خوب نیست. مگر شما چه سر و سرّى با دشمنان انقلاب دارید که با این قاطعیت اعلام مى کنید برنده شدن رقیب یعنى آغاز جنگ و نا امنى!؟

اگر دشمن فرصت ایجاد نا امنى پیدا کند مطمئن باشید هرگز ملاحظه هیچکدام از احزاب و گروههاى درون نظام  را نخواهد کرد، و ابر و سایه جنگ در شعاع شکوه انسجام و وحدت ملت بزرگ ایران و صلابت و اقتدار و توانمندیهاى علمى، نظامى و امنیت پایدار کشور کنار رفته است.

روزگار این قبیل حرف‌ها گذشته است، مردم به این حرفها مى خندند ، ممکن است در دنیاى سیاست کارى هر حربه اى تحت شرایط خاصى کارکرد داشته باشد، اما کارکرد ترفندهاى سیاسى کارانه همیشگى نیست.

حمله گاز انبرى و کارخانه لوله سازى و دیوارکشى در پیاده روها و تفکیک جنسیتى دانشگاه ها یک بار مورد مصرف قرار گرفته و شما را بر مرکب مراد سوار کرده است. در حال حاضر دست شما خالیست و دست خالى  با هوا و ادعا و فرافکنى پر نمى شود. بعضیها از اینکه یکى از خدام حضرت رضا وارد رقابتها شده ناراحت هستند و با عصبانیت سخنان عجیب و غریبى را به ایشان نسبت دادند این نوع شبهه افکنى از نوبرانه هاى این دوره از رقابتهاست.

خادم امام رضا رهرو مکتب امام رضاست ، خادم امام رضا سرباز اسلام و انقلاب است و عافیت طلبى و تن آسایى و راحت طلبى شایسته او نیست . آیا اگر خادمى از خدام امام رضا با تفکر و اندیشه و اعتماد به توانائیهاى علمى وعملى خود  و توصیه و تاکید خیرخواهان و خبرگان کشور و اطلاع از مشکلات عدیده و ناکارآمدیهاى نظام اجرایى پا در میدان رقابت گذاشت باید او را تخطئه کرد ؟

برادر اینجا کشور امام رضاست و خدمت به مردم ، خدمت به اهل بیت پیامبر است ، خدمتگزارى به مامومین مظلوم امام رضا خدمت کردن به شخص امام رضاست. این که در مقام تخریب و تخفیف رقیبى نجیب گفته شود که امام رضا را براى مردم بگذارید چه معنایى مى تواند داشته باشد؟!

آیا این شیوه رفتار و سخن گفتن سست و بى پایه اهانت به مردم و به سخره گرفتن مقدسات نیست ؟! آیا خدمتگزارى به امام رضا مانع خدمت به مردم است و یا خادم امام رضا شایسته خدمتگزارى به مردم نیست ؟! 

آقایان باید بدانند که امام رضا نامزد ریاست جمهورى معرفى نکرده است که نوک حملات خود را متوجه ساحت قدس حضرت على بن موسى الرضا کرده اند ، تمام خیرات و برکات این کشور متعلق به امام رضاست و مردم ایران از همه ادیان و مذاهب و قومیتها شیداى امام هشتم هستند.

با این رفتارها و شبهات نمى شود فهم مردم را به بازى گرفت و نتیجه انتخابات را مصادره کرد ، شما به امید موج آفرینى بازى بد و نامناسبى را شروع کردید. دیگرانى که عالم تر سیاس تر و تواناتر و پیچیده تر از شما بودند نتوانستند ، شما هم نمى توانید.

خواهید دید که اعتقادات مردم و عظمت عرش پیماى على بن موسى الرضا و عزم و فهم ملت مسلمان ایران و اراده و همت عاشقان خدمت به مردم در دنیاى کوچک ریاست طلبى قابل حبس نیست