پایگاه خبری المانیتور گزارش داد که دولت دونالد ترامپ احتمالا تعلیق بعضی از تحریمهای هسته‌ای ایران را طی روزهای آینده و در راستای تعهداتش در توافق هسته‌ای تمدید خواهد کرد در حالیکه تاکید می‌کند همچنان در حال بررسی و بازنگری این توافق است.

یک منبع آگاه به المانیتور گفته است که این معافیتهای تحریمی احتمالا روز 17 ماه مه، یک روز قبل از سفر ترامپ به خاورمیانه و 2 روز قبل از برگزاری انتخابات ایران امضا خواهد شد.

این گزارش افزود: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران از توافق هسته‌ای به عنوان یکی از مهمترین موضوعات در کارزار انتخاباتیش استفاده میکند. با این حال وی تحت فشار رقبای محافظه کارش قرار دارد؛ آنها معتقدند که مردم ایران نفعی از توافق هسته‌ای و لغو تحریمها نبرده‌اند.

مقامات آمریکایی می‌گویند که دولت به رهبری شورای امنیت ملی درحال بازنگری سیاستهای آمریکا در قبال ایران است اما تا تکمیل این پروسه دولت به تعهداتش براساس برجام ادامه خواهد داد.

یک مقام وزارت خارجه که نخواسته نامش فاش شود گفته؛ ما به بازنگری در توافق هسته‌ای ادامه میدهیم اما در عین حال تعهدات خود را نیز انجام خواهیم داد.

براساس این گزارش، تعلیق تحریمهای ایران، "تحت قانون آزادی و مبارزه با تکثیر تسلیحات در ایران"، 120 روز بعد از آخرین دستور اجرایی باراک اوباما به پایان خواهد رسید و برای آنکه نقض برجام صورت نگیرد نیاز است تا در هفته‌ای که از روز 15 ماه مه آغاز می‌شود دوباره از سوی آمریکا به امضا برسد. معافیت بعضی از تحریمهای دیگر مرتبط با هسته‌ای بعد از 180 روز به پایان میرسد و بنابراین نیازی نیست فعلا دستور جدیدی برای آن صادر شود.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که دولت ترامپ مشخص کرده است که تا تکمیل روند بازنگری واشنگتن، به توافق هسته ای پایبند خواهد ماند. مقامات آمریکایی تاریخ دقیقی را برای بررسی توافق هسته‌ای و اعلام آن مشخص نکرده و از صحبت درباره آن طفره میروند.