خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در گزارشی نوشت توئیت اخیر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه نواری از مکالمات ضبط شده میان او و «جیمز کومی» رئیس سابق اف بی آی وجود ندارد، یادآور اقدام «نیکسون» در ضبط مکالمات کاخ سفید است.

درحالیکه حدود 44 سال از حذف سیستم ضبط مکالمات از اتاق کار «ریچادر نیکسون» رئیس جمهور اسبق آمریکا در کاخ سفید می گذرد، برای اولین بار یک رئیس جمهور دیگر (ترامپ) به طور ضمنی اشاره کرده است که مکالمات انجام شده در کاخ سفید ممکن است به صورت مخفیانه ضبط شود.

درحالیکه چندین رئیس جمهور به شیوه ای مخفیانه و بدون دردسر اقدام به ضبط مکالمات کرده اند اما ضبط مکالمات در کاخ سفید را بیشتر به نیکسون ارتباط می دهند. اقدام نیکسون در ضبط این مکالمات اولین مدارکی بود که در جریان تحقیقات پیرامون رسوایی واترگیت مشخص شد.

«تیموتی نفتالی» استاد دانشگاه نیویورک و اولین مدیر کتابخانه ریاست جمهوری نیکسون در «یوربا لیندا» کالیفرنیا در این باره می گوید که روسای جمهور بعد از نیکسون باید عبرت بگیرند و مکالماتشان را ضبط نکنند زیرا این کار آنها را به دردسر می اندازد.

درحالیکه در واکنش به اقدام اخیر ترامپ در عزل رئیس اف بی آی، گزارش هایی از دیدار محرمانه بین ترامپ و کومی در کاخ سفید و پیشنهاد ترامپ به کومی برای جلب وفاداری او منتشر شده است، ترامپ روز گذشته در توئیتی نوشت که رئیس سابق اف بی آی بهتر است بداند که هیچ نواری از مکالمات بین آنها وجود ندارد.

«شان اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید نیز از هر گونه اظهار نظر درباره اینکه آیا ترامپ مکالماتش با کومی را ضبط کرده است یا خیر و اینکه آیا هنوز تجهیزات ضبط مکالمات در کاخ سفید وجود دارد یا خیر، خودداری کرد.

بر اساس قانونی که بعد از رسوایی واترگیت با عنوان «قانون ضبط رئیس جمهوری» به تصویب رسیده است، تمام مکالمات ضبط شده از طریق رئیس جمهور متعلق به مردم است و باید نهایتا علنی شوند و اقدام به تخریب و نابودی این مکالمات، یک جرم محسوب می شود.

اقدام نیکسون در برکنار کردن «آرچیبالد کاکس» دادستان ویژه ای که کاخ سفید را به دلیل نوارهای ضبط شده احضار کرده بود، آغاز پروسه ای بود که به استعفای نیکسون و پایان ریاست جمهوری او ختم شد.

بر اساس اظهارات نفتالی، ترامپ در حال تقلید از ناشیانه ترین جنبه های ریاست جمهوری ریچارد نیکسون است و سوالی که مطرح می شود این است که چرا باید یک رئیس جمهور بعد از نیکسون، حتی درباره وجود یک سیستم شنود در دفتر کاری اش در کاخ سفید شوخی کند.

این در حالیست که مدیران اجرایی سابق سازمان ترامپ اعلام کرده اند که او پیش از ورود به عرصه سیاست، سابقه ای طولانی در ضبط مکالماتش دارد.

زمانی که ترامپ در ماه مارس مدعی شد که «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا دستور شنود مکالمات تلفنی رئیس جمهور فعلی آمریکا در برج ترامپ را صادر کرده است، 3 نفر از کارمندان سابق ترامپ در مصاحبه با «آسوشیتدپرس» گفتند که ترامپ پیش از ورود به عرصه سیاست به عنوان یک تاجر، نه تها نگران وجود دستگاه های احتمالی شنود در تلفن هایش بود بلکه حتی گاهی اوقات مکالمات تلفنی خودش را ضبط می کرد.

این کارمندان سابق ترامپ گفتند که ترامپ حتی در دفتر کاری اش در نیویورک سیستم ضبط تماس های تلفنی داشت.

این در حالیست که ترامپ این موضوع را تکذیب کرده است.

روزنامه آمریکایی «لس آنجلس تایمز» نیز در پوشش این خبر با اشاره به نیکسون نوشت که آخرین باری که یک رئیس جمهور به صورت مخفیانه اقدام به ضبط مکالمات کرد، مجبور به استعفا شد.

بر اساس گزارش های منتشر شده، دموکرات های کنگره آمریکا که نگران احتمال نقش ارتباطی ستاد ترامپ با دولت روسیه در اخراج رئیس اف بی آی توسط ترامپ هستند از ترامپ خواستند تا اگر نواری از مکالماتش با کومی دارد، به کنگره بدهد.