پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- ژنرال ژوسف دانفورد -رئیس ستاد ارتش امریکا- به بروکسل -مقر فرماندهی ائتلاف حمله به افغانستان- سفر کرده تا با رایزنی با مقام‌های نظامی کشورهای عضو ناتو، آنان را به افزایش نیروهای نظامی خود در افغانستان ترغیب نماید

در حال حاضر، حدود 13 هزار نیروی ناتو در افغانستان حضور دارند که از این تعداد، 8400 نفر را نیروهای آمریکایی تشکیل می‌دهند:

1- تلاش ایالات‌متحده برای افزایش نیروهای ناتو در افغانستان، در میان کشورهای عضو این سازمان موافقان و مخالفانی دارد. علی‌رغم موافقت کشورهایی نظیر انگلیس و استرالیا برای افزایش نیروهای خود، صدراعظم آلمان در دیدار با دبیر کل ناتو اعلام کرد که کشورش تمایلی برای افزایش تعداد نیروهای خود در افغانستان ندارد.

2- با توجه به فصل گرما و شدت‌گیری حملات طالبان و همچنین کنترل فزاینده‌ی این گروه بر خاک افغانستان، ایالات‌متحده اساس حمله‌ی خود به این کشور را بسیار متزلزل می‌بیند و به همین جهت، در پی افزایش نیروهای خود و ناتو در این کشور برآمده است. چندی پیش، ژنرال نیکولسون –فرمانده نیروهای ائتلاف آمریکایی در افغانستان- اوضاع افغانستان و مبارزه با طالبان را در یک بن‌بست توصیف کرد.

3- به نظر می‌رسد ایالات‌متحده و متحدان این کشور پس از گذشت 16 سال از اشغال افغانستان، به این نتیجه رسیده‌اند که نابودی کامل طالبان در این کشور ممکن نیست؛ لذا، تمرکز این کشور و ائتلاف حمله به افغانستان، بیشتر بر فشار به طالبان برای آمدن بر سر میز مذاکره متمرکز است.

4- علاوه بر افزایش نیروهای نظامی، یکی دیگر از راهبردهایی که به نظر می‌رسد ایالات‌متحده سعی در اجرای آن در افغانستان دارد، ایجاد یک جنگ نیابتی در این کشور است که این تحلیل، با توجه به اخباری که از فرود هواپیماها و بالگردهای ناشناس در مناطق تحت کنترل داعش در افغانستان منتشر شده، تقویت می‌شود.

تعداد نیروهای ناتو در افغانستان -با احتمال نسبتاً بالایی- پس از اجلاس ناتو طی چند روز آینده به حدود 10 هزار نفر افزایش خواهد یافت که از این تعداد، بین 3 تا 5 هزار نفر را نیروهای آمریکایی و مابقی را نیروهای دیگر کشورهای عضو ائتلاف تشکیل می‌دهد.

افزایش نیروهای نظامی خارجی و ایجاد یک جنگ نیابتی در افغانستان، علاوه بر تقویت بنیادی گروه‌های افراط‌گرا در بلندمدت، به ناامنی و جنگ داخلی در این کشور دامن میزند و همسایه‌ی شرقی ایران را با ناامنی بیشتری مواجه می‌سازد.