بعد از خلق یک شگفتی در عرصه ریاضیات توسط یکی از حامیان روحانی که متأسفانه اسم استادی دانشگاه را هم با خود به یدک می‌کشد؛ بر اساس رصدهای مشرق مشخص شد نابغه‌ها در میان حامیان روحانی کم نیستند و این بار باید به خلق حماسه‌ای توسط صادق زیباکلام اشاره کنیم.

زیباکلام در گفتگویی درباره شعار وعده عملی قالیباف مبنی بر اینکه ۵ میلیون شغل ایجاد می‌کند، می‌گوید: واقعیت این است که اکثریت مردم دیگر برایشان شعار و وعده اهمیتی ندارند و آن‌ها از کاندیداها برنامه و طرح می‌خواهند. به آقایان می‌گویند که اگر رأی ما را می‌خواهید باید بگوید که با فساد چه خواهید کرد؟ یا شما گفته‌اید که ۵ میلیون شغل ایجاد می‌کنید و ایجاد هر شغل بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون سرمایه نیاز دارد حالا اگر ما بگویم که هر شغل ۱۰۰ هزار تومان هم هزینه داشته باشد برای ۵ میلیون شغل لازم است که حدود ۵۰۰ هزار میلیارد سرمایه‌گذاری انجام شود. این در حالیه که بودجه عمرانی سال گذشته فقط ۱۳ هزار میلیارد بوده. از کجا می‌خواهید الباقی این هزینه را به دست بیاورید؟[۱]

حالا یک‌بار اعداد و ارقامی را که این حامی روحانی با آن‌ها به رقم ۵۰۰ هزار میلیارد رسیده است، با هم مرور می‌کنیم.

۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ₌ ۱۰۰.۰۰۰ × ۵.۰۰۰.۰۰۰

رقم به‌دست‌آمده با یک ضرب ساده، می‌شود ۵۰۰ میلیارد تومان و معلوم نیست جناب استاد دانشگاه با کدام فرمول ریاضی به رقم ۵۰۰ هزار میلیارد رسیده‌اند.

چند روز پیش نیز حجت الله ایوبی یکی از حامیان روحانی، در یک ضرب و درصدگیری ساده به نتیجه‌ای خارق‌العاده رسیده بود که تمامی اساتید علوم ریاضیات، از تعجب سکوت کردند.

وی در توییتی که در تصویر زیر آمده؛ علم درصدگیری را یک‌قدم به جلو برده است.

در این ضرب و تقسیم و درصدگیری، آقای ایوبی ابتدا ۴ درصد هشتاد میلیون جمعیت ایران را محاسبه کرده و به عدد صحیح ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده است. تا اینجای کار مشکلی نیست اما آقای ایوبی از اینجا به بعد به هرکدام از این ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر، دو فرزند هم اعطا کرده! اینجای کار واقعاً حیرت هر ریاضی‌خوانی را هم برمی‌انگیزاند؛ یعنی شما اول می‌توانی کل هشتاد میلیون (جمع همهٔ آن سرپرست خانواده‌ها و اهل منزلشان) را ۴ درصد بگیری و بشود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و در ادامه باز هم به هرکدام از آن ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دو بچه هم عنایت کنی!  و حتی یک‌بار هم از خود نپرسی که این دو کودکی که من به این‌ها می‌دهم آیا جزو همان هشتادمیلیونی که در ابتدا از آن‌ها درصد گرفته‌ام نبوده‌اند؟[۲]

روحانی نیز دریکی از خاطراتش به ضعف حساب‌وکتاب و تنبیه شدن توسط معلمش اشاره می‌کند و می‌گوید: اولین و آخرین باری که از معلم کتک خوردم، در همین کلاس و برای جدول‌ضرب بود. معلم کلاس از من پرسید ۹.۹ تا؟ در جواب به‌جای ۸۱، گفتم: ۱۸ و همین باعث شد معلم با خط‌کشی که در دست داشت، به دست من بزند!

ثلث اول کلاس دوم با مشکلات فراوان گذشت و در ثلث دوم، به‌خصوص در ثلث سوم وضع درسی من کمی بهتر شد. گرچه تا پایان سال همچنان وضع درسی من متوسط و حتی ضعیف بود، ولی بالاخره قبول شدم و از اینکه کلاس دوم را با موفقیت طی کردم و تجدیدی نیاوردم، خوشحال بودم.[۳]

البته روحانی نیز در عرصه حساب‌وکتاب‌های تخیلی حرف برای گفتن دارد؛ وی در جریان توافق هسته‌ای؛ همواره از عبارت برد – برد استفاده می‌کرد و بعد از انجام توافق و اجرای برجام، با آشکار شدن ضعف‌ها در این توافق، اعلام کرد ما در برجام ۲ بر ۳ شده‌ایم و هنوز هم معلوم نشده است "برد – برد" دقیقاً چه ارتباطی با ۲ بر ۳ دارد!

حال باید به‌تمامی حامیان روحانی و به شخص آقای رئیس‌جمهور تذکر بدهیم که آقایان، برای یادگیری بهتر چهار عمل اصلی در ریاضیات و بحث درصدگیری از اعداد، به کتب ابتدایی مراجعه کنید شاید بتوانید یک معادله ساده را حل کنید.

 

 


 

[۱]- http://fararu.com/fa/news/۳۱۳۳۰۱

[۲] - https://www.tasnimnews.com/fa/news/۱۳۹۶/۰۲/۱۷/۱۴۰۰۲۳۱/

[۳] - http://www.mashreghnews.ir/news/۴۴۸۱۹۱