علی ربیعی وزیر  کار، تعاون و رفاه اجتماعی به منظور پاسخ به سوال محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور درباره دلیل عدم پرداخت مستمری بازنشستگان صندوق فولاد و تعیین تکلیف درمورد آن در صحن علنی امروز سه شنبه(19 اردیبهشت ماه) حضور یافت.
 
ربیعی ضمن تشکر از نمایندگان به دلیل بیان این سوال و همچنین عرض تسلیت نسبت به حادثه برای کارگران معدن زغال سنگ گفت: در اینجا لازم است با توضیحاتی درباره تاریخچه احداث صندوق فولاد از مجلس کمک بگیرم که ما به هرحال درست است که با وام‌های خوبی را به کمک مجلس دریافت کرده و به جلو پیش رفتیم همچنین نمایندگانی که در استان‌های درگیر مانند مازندران، سمنان، اصفهان و کرمان که بیشترین درگیری در این استان‌ها داشتیم فرصتی باشد یک بار برای همیشه مشکلات این صندوق را حل کنیم.
 
وی ادامه داد: صندوق فولاد در سال 1344 آغاز به کارکرد، اولین قدم غلط انسانی، بین نسلی و بازنشستگی در این صندوق رخ داد، به جای آنکه یک صندوق بزرگ را دنبال کرده و از آن تبعیت کنیم صندوق‌های کوچکی را ایجاد کرده که تنها بایک تحول کوچک فرو می‌ریزد.
 
وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی تأکید کرد: این صندوق در دهه 60 که می‌خواستند در مورد این صندوق تجدیدنظر انجام دهند تصمیم غلط‌ تری گرفته می‌شود، در سال 44 صندوق را روس‌ها تشکیل می‌دهند آن هم به روش کشور خودشان زیرا در آن زمان اتحادیه جماهیر شوروی اساسا بازنشستگی هیچ مفهومی نداشته است که همان مدل را در صندوق ذوب آهن پیاده می‌کند.
 
ربیعی بیان داشت: در دهه 60 هم این اشتباه تکرار می‌شود و یک صندوق بازنشستگی فولاد ایجاد می‌کند و این اقدام را در دل سازمان تأمین اجتماعی انجام نمی‌دهد که این دومین خطا بوده است که موجب ایجاد صندوق‌های کوچک ناپایدار می‌شود.
 
وی تصریح کرد: 50 هزار نفر از کارگران سایر کارخانجات را در این صندوق قرارمی‌دهند تنها بدون آنکه محاسبه و یا آینده نگری در این زمینه انجام شود، این صندوق مجددا دچار زیان می‌شود که اشتباه سوم انجام می‌شود، این صندوق‌ها وابسته به فولاد هستند و دوره طلایی درآمد فولاد در کشورمان در آن دوره است.
 
وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی ادامه داد: این صندوق از ابتدا هم صندوق نبوده و در آن دوران کارپردازی می‌کرده است بدین معنا که چون در اختیار وزارت صنعت و معدن قرار داشته است و فولادها زیر نظر وزارت صنعت آن موقع اداره می‌شد از آن دوران تا سال 90 هر زمان که کسب مالی داشتند به هر شرکت فولاد اعلام می‌شد که هر ماه مقداری پول بدهد تا حقوق کارگران فولاد پرداخت شود.
 
ربیعی گفت: حال به سال‌های خصوصی سازی این صندوق‌ها می‌رسیم، با آغاز خصوصی‌سازی مصیبت این صندوق شکل می‌گیرد کارخانه‌ها واگذار شده و ذوب آهن به فروش می‌رسد وقتی اینها خصوصی می‌شوند تازه این صندوق می‌خواهد بر روی پای خود بایستد و این اول بحران در وزارت صنعت و معدن بود.
 
وی بیان داشت:‌ فریدون احمدی به درستی می‌تواند وضعیت را در آن زمان در وزارت صنعت و معدن تشریح کند، این صندوق در سال 1391 می‌خواهند آن را خودکفا کنند که بعد از محاسبه اعلام می‌شود مقداری اموال به این صندوق داده شود که وزارت کار در آن زمان حاضر به پذیرش و تحویل این صندوق نمی‌شود لذا در دولت مصوب می‌شود که این صندوق در زیرمجموعه وزارت کار قرار بگیرد.
 
وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در ادامه افزود: آن زمان وزارت کار بار دیگر زیر بار نمی‌رود و دیگر این اتفاقات به دوره وزارت بنده و دولت یازدهم کشیده می‌شود، دوره‌ای که بنده به وزارت رسیدم این صندوق پنج ماه حقوق عقب افتاده کارگران را در پیشینه خود داشت و کارگران مدام در مقابل مجلس جمع می‌شدند هر صندوق باید 35 نفره کار کند تا یک نفر بازنشستگی بگیرد و صندوقی که در نقطه بحرانی قرار دارد باید هفت نفر کار کرده و یک نفر بازنشستگی دریافت کند اما این صندوق در حالی‌ است که ده نفر بازنشسته‌اند و یک نفر کار می‌کند حال منابعی که باید به این صندوق می‌آمد به دلیل خصوصی سازی وجود ندارد.
 
ربیعی تصریح کرد: ترکیبی که در جمع زیان ده است در اختیار این صندوق قرار می‌گیرد تا اداره شود بر این اساس یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بنده در دوره وزارت است که بیشترین انرژی و وقت بنده را گرفت حتی بیش از صندوق تأمین اجتماعی این صندوق است که به نوعی برنامه ریزی کردیم که خوشبختانه در دوره جدید در وضعیتی هستیم که حقوق عقب افتاده‌ای دیگر وجود ندارد و سوال آقای پورابراهیمی مربوط به ده ماه پیش است.
 
وی اظهار داشت: بنده پیشنهاد می‌کنم که در یک بازه زمانی با همکاری مجلس این صندوق را به سمتی پیش ببریم که کارگران بخش‌های کارگری و کارگران زغال که سخت ترین نوع کار را دارند و به نوعی دچار مرگ خاموش می‌شوند مشکلشان حل شود به هرحال امروز به یک شرایط نسبتا پایداری رسیده‌ایم که هیچ گونه حقوق عقب افتاده‌ای نسبت به کارگران وجود ندارد.
 
وزیر کار افزود: کسورات هرگز به صندوق واریز نمی شده بلکه این هزینه به شرکت‌ها واریز می‌شده است بنده تمام تلاش خود را کرده‌ام که عملکردمان در این صندوق مناسب باشد البته ما هنوز باید اقدامات بیشتری را انجام دهیم.

 

ربیعی خاطر نشان کرد: این صندوق سه دور سرمایه‌گذاری‌هایی را صورت داده است که هر سه در دوره قبل زیانده بوده‌اند، واگذاری‌هایی که در سال 91 صورت گرفته شرکت دخانیات واگذار شد 3 هزار کارگر از این طریق اضافه شد ما حتی حاضر نشدیم که به قیمت اخراج این کارگران بازه سرمایه را افزایش دهیم.

 

وزیر اقتصاد تصریح کرد: ما همواره سعی کردیم اموال آن ها را نگه داریم آنچیزی که واگذار شده یک دسته اموالی بوده که نمی‌توانستند اداره کنند، از سال 91 تا سال 93 که بنده در این حوزه فعالیت کرده‌ام افزایش‌هایی بسیار ناگهانی داشته‌ایم که با این وضع نیز مبارزه کرده‌ام.

 

وی گفت: هم اکنون ما 90 درصد مسیر را درست طی کرده‌ایم فقط یک قسم مطالبات ناشی از قوانین هست که باید به سوی همسان‌سازی برده شود که البته در این شرایطی که صندوق خود را به زور مدیریت می‌کند فایده‌ای ندارد بنده مقصر نبوده‌ام.

 

ربیعی اظهار داشت: 19 هزار میلیارد تومان طلبکار هستیم آن چیزی که پرداخت شده کفاف نمی‌دهد، بنده حاضر هستم همه را بگیرم و به جای آن دو پالایشگاه به این شرکت بدهم که سالیانه از آن دو یا سه هزار میلیارد تومان می‌توان از آن پول درآورد.

 

وزیر اقتصاد تأکید کرد: در بحث درمان مشکلاتی وجود دارد که آیا شرکت‌های قبلی باید این هزینه را بپردازد و یا صندوق؟ بنده سعی می‌کنم این موضوع را به وسیله ایجاد یک بیمه تکمیلی رفع کنم. 4 ماه و نیم بدهی و پرداختی معوق که در گذشته اتفاق می‌افتاد، از بین رفته است و تنها مطالباتی از گذشته باقی مانده که باید محاسبه و سپس پرداخت خواهد شد.

 

وی افزود: شرکت‌هایی که تاکنون واگذار شده‌اند اکثرا از روز اول زیان‌ده بودند که البته معدن بافق جزو استثنائات است، در این زمان ما سه راه‌حل داشتیم یا باید صندوق را منحل می‌کردیم، یا به وضع قبل برگردانده می‌شد و به عنوان راه حل سوم باید منابع پایداری اعم از اوراق نقدی برای صندوق گرفته و این معضل حل شود.

 

ربیعی با اشاره به حادثه دردناک معدن گفت: شکل‌گیری و نوع واگذاری صندوق از ابتدا تاکنون اشتباه بوده، باید با کمک مجلس و تصویب مصوبات این مشکل را حل کنیم، رئیس مجلس شورای اسلامی پیشنهاد تشکیل یک کمیته مشترک را در این رابطه داده‌ بود که امیدوارم با تمام این تلاش‌ها هرچه سریعتر اقدامات مناسب برای کمک به کارگرانی که عمر خود را در معادن سپری می‌کنند، انجام شود.

 

وزیر اقتصاد تأکید کرد: امروز صندوق از حالت بحران خارج شده و مطالباتی را که افراد از این صندوق دارند را رفع خواهیم کرد.