محمود بهمنی نماینده مردم ساوجبلاغ، طالقان و نظرآباد در نطق میان دستور امروز صحن علنی مجلس با بیان اینکه کشور ما امروز دچار مشکلات فراوان اقتصادی است، گفت: باید هرچه سریعتر برای خروج از این مشکلات و رکورد، راهکارهای مناسب را ایجاد کنیم زیرا که اگر چه کشور ما سومین صادرکننده نفت و دومین صادرکنند گاز در جهان است چرا چنین شرایط اسفناک اقتصادی دارد؟

 

وی افزود: مشکل امروز کشور ما بحران مدیریت است، مدیریت بحران‌زا شده است، از همکاران، همشهریان و هم خویشان ما به درستی استفاده نمی‌شود و هیچ کسی در جای خود قرار نگرفته است.

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: نرخ تورم به وسیله تعیین قیمت 389 قلم کالا محاسبه و با ضرایبی که دارند اعلام می‌شوند، نرخ تورم تک رقمی زمانی اعلام می‌شود که نرخ رشد -0.14 و 0.9- درصد و نرخ رشد صنعت کمتر از نیم درصد است به عبارتی کاهش نرخ تورم ناشی از نبود تقاضا، بیکاری و رکورد است.

 

بهمنی خاطر نشان کرد: از میزان 11.6 رشد اقتصادی، 9.7 درصد آن حاصل خام فروشی آن است و تنها 1.9 درصد در سال گذشته رشد اقتصادی داشته باشیم ما باید زیر ساخت‌های خود را اصلاح کنیم و در تمام بخش‌ها نه تنها در نفت آن هم به وسیله صادرات، بهره‌وری بالا داشته باشیم.

 

وی اظهار داشت: ارقام 40 الی 50 که با عنوان نرخ تورم در دوره گذشته از آن یاد می‌شود اشتباه بود بالاترین نرخ تورم در پایان سال 91، 30.5 درصد و رشد نقدینگی 30.8 درصد بوده است. این نرخ تورم در پایان سال اعلام شده و متعلق به یک روز جمعه نیست .

 

عضو کمیسیون اقتصاد مجلس در ادامه به دلیل افزایش نرخ تورم در دوره گذشته پرداخت و گفت: در پایان آذر ماه سال 91 یارانه‌ها پرداخت شد که این امر سبب 3 برابری قیمت‌ها شد که این امر بسیار طبیعی بود اما آیا هر سال قیمت‌ها سه برابر می‌شود ما نباید مردم را گمراه کنیم.

 

نماینده مردم طالقان گفت: امروز رسیدگی به بانک‌ها از نان شب واجب تر است وضع نقدینگی بانک‌ها سبب ایجاد رکود، کاهش تولید و تورم می‌شود با انتقاد و حمله به بانک‌ها این برطرف نمی‌شود این امر عزم جدی می‌خواهد و مجلس باید سیستم خود را تشکیل دهد.

 

بهمنی تصریح کرد: وزیر اقتصاد دو ماه قبل گفت: دولت و شرکت‌های دولتی 700 میلیارد به بانک مرکزی بدهکار هستند به عبارتی منابع بانک‌ها به این شکل قفل شده است و منابعی باقی نمی‌ماند که بانک به بخش خصوصی بدهد.

 

وی خاطر نشان کرد: 104 هزار میلیارد تومان دولت به سیستم بانک‌ها بدهکار است که سود، جریمه و اصل آن را نمی‌پردازد زمانی که بانک پولش توسط دولت پرداخت نشود باید 34 درصد جریمه به بانک مرکزی بپردازد از طرفی دیگر بانک برای تأمین این مبلغ مجبور می‌شود به مردم تسهیلات 26 الی 27 درصدی بدهد.

 

عضو کمیسیون اقتصاد مجلس گفت: 500 هزار میلیارد تومان طرح نیمه کاره در کشور وجود دارد که هر چه سریعتر باید رسیدگی شود طبق آمار یک میلیون 250 هزار نفر هر سال به افراد جویای کار اضافه می‌شوند که تنها 700 هزار نفر جذب می‌شوند 10 سال دیگر 5میلیون نفر به افراد بیکار افزوده شده که این معضل بسیار بزرگی است.

 

وی در پایان تأکید کرد: آموزش و پرورش هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری انسانی است همچنین ما نباید ذخیره نفتی کشور را به عنوان درآمد ببینیم بلکه باید برای آن جایگزینی انتخاب کنیم.