محمدمهدی زاهدی با اشاره به اینکه پذیرش سند 20300 یونسکو از سوی دولت  موجب تعجب  کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی شد، گفت: این سند به طور کاملا محرمانه و بدون اطلاع کمیسیون آموزش و تحقیقات و شورای عالی انقلاب فرهنگی که دو نهاد سیاست‌گذار و تصمیم‌گیر در حوزه آموزش و پرورش هستند، ابلاغ شد.
 
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه دولت به عنوان رکن تصویب کننده این سند، باید در چارچوب آن اصلاحاتی انجام می‌داد، بیان داشت: بنده در شبکه آموزش با دبیر یونسکو در تهران به مناظره پرداختم  و در آنجا عبارات سند و آن چیزی را که تحت عنوان چهارچوب توسط دولت رونمایی شد را خواندم و از سویی دیگر اعلام کردم عین فرامین دینی باید در آموزش مطرح باشد. 
 
زاهدی با اشاره به اینکه در آن مناظره بارها صحبت از تساوی جنسیتی شده بود، اظهار داشت: ما در اسلامی تساوی جنسیتی نداریم، بحث ما عدالت جنسیتی است.
 
وی با اشاره به طرح حقوق بشر در این مناظره بیان داشت: مباحث حقوق بشری که در آنجا مطرح شد کاملا حاوی نگاه آمریکایی‌ها در مورد حقوق بشر بود، نه آن نگاهی که باید به کرامت انسان باشد.
 
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه حقوق بشری که می‌تواند جنایات آمریکا را در سراسر دنیا توجیه کند، مدنظر ما نیست اظهار داشت: در حقوق بشر آمریکایی‌ که ما آثار آن را فراوان می‌بینیم هیچ تفاوتی بین یک حیوان و انسان وجود ندارد و گاهی اوقات برای یک سگ بیشتر از یک انسان احترام می‌گذارند چنانچه در یمن، افغانستان و عراق انسان‌ها را به راحتی قربانی مطامع آمریکایی‌ می‌کند ولی آنها سخنی نمی‌گویند و اگر یک سگ آمریکایی‌ صدمه ببیند صدایشان درمی‌آید.
 
وی تصریح کرد: آنها در این سند به صراحت می‌گویند ما نباید در مباحث آموزشی باورها و اعتقادات دینی را دخالت دهیم و به عبارت دیگر دین نباید در عرصه آموزش اثرگذار باشد.
 
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات افزود: باور ما این است که آموزش باید تحت تعالیم اسلامی باشد چنانچه در قرآن به صراحت از تعلیم نام می‌برد.
 
زاهدی با بیان اینکه دولت این سند را ابلاغ کرده و قرار است که از سال آینده اجرایی شود، اظهار داشت: این قصور از طرف دبیرخانه یونسکو، وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم صورت گرفته است.
 
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه ما به مراتب این مسائل را از رسانه ملی عنوان کرده بودیم، خاطرنشان کرد: گوش شنوایی برای این حرف‌ها نبود تا بالاخره کار به جایی رسید که امروز مقام معظم رهبری خودشان وارد صحنه شدند.
 
زاهدی با آرزوی اینکه کاش مسئولین اجرایی کشور گوش شنوا داشته باشند و نصایح برادرانه و نظر کارشناسان را مورد توجه قرار دهند و فکر نکنند که باید همه چیز را از عینک سیاسی دید، اظهار داشت: یکی از نقاط ضعف جدی دولتمردان ما این است که همه امور را به مسائل سیاسی گره می‌زند.
 
شایان ذکر است رهبر انقلاب اسلامی در دیدار معلمان و فرهنگیان به موضوع پذیرش سند ۲۰۳۰ سازمان ملل و یونسکو از جانب دولت اشاره کردند و با انتقاد شدید از این موضوع گفتند: این سند و امثال آن، مواردی نیستند که جمهوری اسلامی ایران  تسلیم آنها شود، و امضای این سند و اجرای بی سر و صدای آن قطعاً مجاز نیست و به دستگاههای مسئول نیز اعلام شده است.

حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: به چه مناسبت یک مجموعه به اصطلاح بین المللی که تحت نفوذ قدرتهای بزرگ نیز قرار دارد، به خود حق می دهد که برای ملتهایی با تاریخ و فرهنگ و تمدن گوناگون، تکلیف معین کند.

ایشان با تأکید بر اینکه اصل این کار غلط است، خاطرنشان کردند: اگر چنانچه با اصل کار نمی‌توانید مخالفت کنید، صراحتاً اعلام کنید که جمهوری اسلامی ایران در زمینه آموزش و پرورش، دارای اسناد بالادستی است و احتیاجی به این سند ندارد.

رهبر انقلاب اسلامی با گلایه از شواریعالی انقلاب فرهنگی گفتند: این شورا باید مراقبت می کرد و نباید اجازه می داد که کار تا جایی پیش برود که اکنون ما مجبور به جلوگیری از آن شویم.

حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: اینجا جمهوری اسلامی ایران است و در این کشور مبنا اسلام و قرآن است. اینجا جایی نیست که سبک زندگی معیوب و ویرانگر و فاسد غربی بتواند اعمال نفوذ کند. در نظام جمهوری اسلامی پذیرش چنین سندی، معنا ندارد.
 
گفتنی است، سند 2030 یونسکو در سال سال 2015 میلادی با عنوان و پوشش سواد و افزایش کیفیت آموزش(سبک زندگی غربی)، با 17 هدف اصلی و 169 هدف ویژه در سازمان ملل به تصویب رسید و کشورهای عضو ملزم به رعایت آن شدند.

این اسناد با اهدافی خاص به تصویب رسیده و سازمان یونسکو مسئول اجرا و پیگیری اجرای آن در کشورهای عضو شده است. اگرچه این سند دارای بخش هایی از جمله برخورداری همگان از سیستم نظام آموزشی است اما در بخش هایی دارای برنامه هایی است که با فرهنگ و رفتار ایرانیان دارای مغایرت بسیاری است. موضوعاتی که به راحتی می تواند پروژه نفوذ را اجرایی کرده و با ایجاد تعارض در جامعه مشکلات بسیاری را برای مردم و نظام ایجاد کند. 

در موضوع آموزشی این سند آورده شده است که همگان باید 9 سال حداقل تحصیل کرده و نابرابری آموزشی برداشته شود. همچنین آموزش ها باید دو زبانه یا چند زبانه باشد. موضوعاتی که اگرچه در نگاه سطحی مناسب به نظر می رسند اما دارای تعارضات بسیاری با فرهنگ کشور ما هستند. علاوه بر این موارد در این سند به موضوعات دیگری مانند اشتغال و توسعه مهارت‌ها،آموزش های اجتماعی،شهروندی،آموزش عالی اشاره شده است مواردی که در جزئیات با روح حاکم بر نظام آموزشی کشور ما منافات دارد. گفتنی است موضوع مهم در این سند،مبهم بودن نحوه آموزش و روح حاکم بر ان است.