دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه صبح امروز 7 ماه می در حوزه‌های اخذ رأی سراسر این کشور آغاز شد و رسانه‌های این کشور دقایقی پیش از پیروزی «امانوئل ماکرون» در این انتخابات خبر دادند.

«امانوئل ماکرون» نامزد مستقل میانه‌رو از جنبش «پیشرو» و «مارین لوپن» نامزد حزب راست افراطی جبهه ملی دو فینالیست دور نخست این انتخابات بودند که امروز در دوئلی نهایی برای کسب کلید کاخ الیزه به رقابت با یکدیگر پرداختند و در نهایت ماکرون با کسب بیشترین آراء و غلبه بر «مارین لوپن» به عنوان رئیس‌جمهور جدید فرانسه انتخاب شد.

در زیر به مهمترین اخبار و اطلاعات منتشره از حواشی این انتخابات می‌پردازیم:

* بر اساس آمار اولیه منتشره ازسوی شبکه‌های خبری، مارین لوپن راست رهبر جبهه ملی فرانسه در این انتخابات تنها توانست 34.5 درصد آراء را از آن خود کند و با اختلاف زیاد 311 درصدی، از «امانوئل ماکرون» مستأجر جدید کاخ الیزه که موفق به کسب 65.5 درصد از آراء شده، عقب ماند.

اعلام نتایج این انتخابات در حالی صورت می‌گیرد که نظرسنجی‌ها و ارزیابی‌های مختلف صورت گرفته در فرانسه از چندی پیش این نتیجه را پیش‌بینی کرده بودند و از غلبه ماکرون بر لوپن در دور دوم انتخابات خبر داده‌ بودند؛ بنابراین می‌توان گفت که نتیجه حاصله چندان دور از انتظار نبوده است.

طبق ارزیابی مؤسسه نظرسنجی IPSOS، 4 میلیون و 200 هزار نفر در دور دوم انتخابات رأی سفید به صندوق‌های اخذ رأی انداخته‌اند که این بالاترین میزان آراء ممتنع در انتخابات‌های ریاست جمهوری فرانسه از سال 1969 تاکنون بوده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی «فرانس 24» به نقل از منابع آگاه فرانسوی، ماکرون و لوپن در پی اعلام نتایج اولیه انتخابات، طی تماس تلفنی کوتاهی با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

«ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس پیروزی ماکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را صمیمانه به وی تبریک گفت.

ماکرون در نخستین اظهارات پس از اعلام نتایج انتخابات در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: «از صمیم قلب از همه فرانسویان متشکر هستم. عصر جدیدی مبتنی بر امید و اعتماد آغاز شده و من وظیفه دارم از همه به ویژه اقشار ضعیف حمایت و حفاظت کنم. من از فرانسه و اروپا نیز حمایت خواهم کرد و به همگان می‌گویم که فرانسه در جبهه نخست مبارزه با تروریسم قرار خواهد داشت. من همچنین از فرانسوآ اولاند تشکر می‌کنم چرا که او به مدت 5 سال برای فرانسه کار کرد و زحمت کشید.»

* مارین لوپن با تاریخی خواندن نتایج این انتخابات برای حزب جبهه ملی فرانسه، از آن استقبال کرد و برای  ماکرون آرزوی موفقیت در مواجهه با چالش‌های بزرگ کرد.

طبق اطلاعات منتشره 25.3 درصد از شرکت کنندگان در انتخابات رأی ممتنع دادند.

لوپن اعلام کرد: در رأس رقابت‌های پارلمانی آینده خواهم بود.

* «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد: فرانسویان آینده‌ای اروپایی را برگزیدند.

* بنابر اعلام کاخ ریاست جمهوری الیزه، «فرانسوآ اولاند» پیروزی امانوئل ماکرون در انتخابات ریاست  جمهوری فرانسه را صمیمانه به وی تبریک گفت.

* حزب سوسیالیست فرانسه: پیروزی ماکرون موفقیتی برای جمهوری فرانسه است.

برلین: فرانسه در قلب اروپا باقی می‌ماند.

حزب جمهوری‌خواه: از ماکرون می‌خواهیم خشم و نگرانی مردم فرانسه را فراموش نکند.

مارین لوپن از ایجاد تغییر عمیق در حزب جبهه ملی خبر داد.