کیومرث یزدان‌پناه عضو هیات علمی دانشگاه تهران ضمن اشاره به اهمیت مناظرات انتخاباتی در شناخت صحیح کاندیداهای ریاست جمهوری گفت: مناظرات نمایانگر دیدگاه‌های کاندیداها در انتخابات است و عملکرد آنان پس از انتخاب را به خوبی نشان می‌دهد. مناظرات تلویزیونی یکی از شاخص‌ترین برنامه‌هایی است که نماد دموکراسی محقق شده در ایران است. در این برنامه با توجه به اینکه کاندیداها رو در روی هم قرار می‌گیرند اثرات خاص خودش را در جامعه دارد حتی در بسیاری از کشورها کاندیداها بسیار جسورانه و تند همدیگر را مورد نقد قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: آنچه مسلم است دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا نمایندگان خود را پس از فیلتر نظارتی شورای نگهبان که مورد تأیید قرار گرفته‌اند را به مردم معرفی می‌کنند. در فرایند تبلیغات انتخاباتی تا به امروز نشان می‌دهد اصلاح‌طلبان بیشتر تأکید بر تعهدات حزبی دارند اما ضعف آنها در مناظرات انسداد درونی و بلاتکلیفی آنها نسبت به نظام و ساختارهای تعریف شده در قانون اساسی هستند.

یزدان‌پناه خاطر نشان کرد: اصلاح‌طلبان دنبال فرصت هستند که از طریق تریبون‌های رسمی حرف خودشان را به جامعه القا و با ایجاد پشتوانه اجتماعی و سیاسی در واقع مسأله بلاتکلیفی خودشان با اصل نظام را مشخص کنند. 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: به نظرم جریان اصلاحات سال‌هاست با اصل نظام فاصله گرفته‌ و به دلیل همین ضعف هم نتوانسته‌ به اهداف سیاسی و اجتماعی خودشان در درون ساختار برسند.

یزدان‌پناه تاکید کرد: اصلاح‌طلبان از نوع گفتمانی که در مناظره شاهد بودیم دردمند جامعه نیستند بلکه در بند محدوده تعریف شده خودشان هستند. اینکه شاخص‌ترین کاندید اصلاح‌طلب هم نماد کارگزاران سازندگی و هم برخوردار از اصلاح‌طلبی است و در تریبون رسمی خود را نماینده اصلاحات عنوان می‌کند نشانه این است که به دنبال خواست‌های حزبی هستند.

وی بیان داشت: جریان اصلاحات نسبت به فرد اول خود یعنی روحانی نامطمئن است و با توجه به دیدگاه‌های خودشان استنباطشان این است که وی پایگاه چندانی در بدنه جامعه و مردم ندارد از طرف دیگر با عملکرد اصول‌گرایان به ویژه قالیباف در واقع ضعف‌های اصلاحات بیشتر خود را نمایان کرده است.

یزدان‌پناه ضمن اشاره به عملکرد ضعیف دولت در مناظرات خاطر نشان کرد: بر اساس این رویکرد به نظر می‌رسد جبهه اصلاحات با پارادوکس‌های زیادی روبرو است. اعتقادم این است که بعد از مناظره دوم شکاف و اختلاف‌نظر در این جریان به اوج خود خواهد رسید و مسائلی چون عبور از روحانی و حمایت از جهانگیری و اتحادنظر نسبت به کدام یک  بیشتر رخنمون می‌کند.

این استاد دانشگاه گفت: این وضعی که اصلاح‌طلبان دارند برای  این است که مشروعیت خود را توجیه کنند و برای اینکه نیم‌نگاهی به اهداف آرمانی خود داشته باشند اما در هر شرایطی روحانی را به جهانگیری ترجیح خواهند داد. مگر اینکه در شرایط خاص اجتماعی قرار می‌گیرند و با درک شرایط جامعه شاید نسبت به مطرح کردن جهانگیری اقدام کنند. 

وی تصریح کرد: مردم ایران از نظر شرکت در انتخابات دارای پیچیدگی‌های خاص هستند ضمن اینکه شاخصه‌های رشد اجتماعی بین مردم ایران بسیار افزایش پیدا کرده یعنی الان کمتر کسی است که در دور افتاده‌ترین مناطق ایران نداند میرسلیم منتسب به کدام جریان است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران بیان داشت: اصلاح‌طلبان در این انتخابات به ضد مؤلفه‌ها خواهند باخت ابتدا عملکرد ضعیف روحانی در مسائل اجرایی کشور و مسأله دیگر ضعف‌های شدید در سیاست خارجی از این مولفه‌ها است، کشور ما را در موضع انفعالی و ضعف قرار داده است. برجام هم که به عنوان بزرگترین رویکرد اصلاح‌طلبان مورد منازعه قرار گرفته بود عملاً دستاورد ملموسی نداشته است. 

این استاد دانشگاه اظهار داشت: تأکید بیش از حد دولت بر روی پارادایم‌هایی چون تورم و افزایش سطح رفاه اجتماعی که با آنچه در جامعه است صد درصد همخوانی ندارد.

وی در خاتمه عنوان کرد: در بوق و کرنا کردن رفع «سایه جنگ» یک ظلم به تاریخ کشور و مردم، نظام و خون شهداست آمریکا به کره شمالی که اندازه یک استان ما وسعت ندارد جرأت حمله ندارد آن وقت چگونه می‌تواند به قدرت منطقه‌ای به نام ایران با این شناسنامه، فرهنگ و وسعت حمله کند.