بهرام قاسمی سخن‌گوی وزارت امور خارجه در نشست خود در پاسخ به سوالی در خصوص نخستین جلسه کمیسیون مشترک بعد از روی کار آمدن دولت ترامپ و جزییات این جلسه و اینکه گلایه‌های ایران به کجا رسیده گفت: کمیسیون مشترک برجام پنج اردیبهشت بر اساس تفاهمات برجام که هر شش ماه یک بار باید کمیسیون تشکیل شود تشکیل شد. مباحث زیادی در آنجا مطرح شد ایران در خصوص بدعهدی‌ها از جانب آمریکا و برخی سخنان رییس‌جمهور جدید آمریکا که مخل ساز و کارهای ضد تحریمی به ویژه در حوزه بانکی است، گلایه‌هایش را مطرح کرد خصوصا اینکه مواضع ایشان در برجام اثر گذار بود. در بخش‌های مالی و پولی هم این گلایه‌ها مطرح شد. از سوی کمیسیون مشترک هم به اتفاق آرا از انجام تعهدات ایران نسبت به آژانس در برجام قدردانی شد و بر آن صحه گذاشته شد.

 

او ادامه داد: بیانیه پایانی نشست که منتشر شد بحث جدی و اساسی بود که باید به آن توجه کرد. بیانیه‌ای که از جانب ۵+۱  صادر شد حاکی از آن بود بالاتفاق همه بر پایبندی ایران به تعهداتش تاکید کردند و گفتند که تعهدات برجامی آنها نیز اجرا خواهد شد و همه گفتند برجام باید به پیش برود. در خصوص برخی مسائل مانند کاری که در حوزه اراک  و توافقی که با چین انجام شده نیز از این تفاهم حمایت کردند و این گامی به جلو است و یکی از دستاوردهای برجام است که خود ۵+۱ این همکاری‌ها را تقدیر و تایید می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: آنچه به برجام مربوط می‌شود به طور کلی این است در خصوص روابط و نشست ایران و آمریکا من خبر ندارم که این دو کشور نشستی داشته باشند آنچه وجود داشته و هنوز می‌تواند ادامه داشته باشد رایزنی‌های هیات ایرانی با سایر کشورها در حاشیه اجلاس است و ایران با تک تک کشورها در رابطه با مسائل دو جانبه و برجام صحبت می‌کند.

او ادامه داد: آنچه در گذشته داشتیم و به آن پایبند هستیم عدم مذاکره با آمریکا در حوزه‌های خارج از برجام است ما هیچ مذاکره‌ای خارج برجام با آمریکا نداریم البته در دوره قبلی دولت آمریکا به دلایل انسانی صحبت‌هایی را از طرف آمریکایی در رابطه با برخی زندانیان یا زندانیان آمریکایی شنیدیم و نتایج مثبتی هم دیدیم این در دولت قبلی اتفاق افتاده و طرف‌های آمریکایی در حاشیه این اجلاس در خصوص یکی دو نفر از کسانی که به دلیل مشخص در زندان‌های ایران هستند مسائلی را مطرح کردند ولی ما هیچ مذاکره‌ای با آمریکا نداریم و آنچه در کمیسیون مشترک برجام مطرح می‌شود گفت‌وگوهای دو جانبه بین ما و سایر اعضا در زمینه برجام است.

او همچنین در خصوص این ادعا که یکی از اعضای ستاد روحانی علیه مدافعان حرم گفته با گفت‌وگو می‌شود با تروریسم مبارزه کرد، گفت: این بحث انتخاباتی و داخلی است، ولی قدرت دیپلماسی قدرت بالایی است و می‌توان از این قدرت در موضوعات مهم استفاده کرد. این بدیهی است ولی به هر حال وقتی صحبت از تروریسم کور است باید با زبان زور و قدرت با آنها صحبت کرد و حرف از دیپلماسی با تروریست‌ها بحث درستی نیست.