«هویت برایان یی» معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه سفر دو روزه‌ای را به مقدونیه آغاز کرد. سفر وی دو روز پس از آن انجام می‌شود که درگیری‌های شدید در پارلمان این کشور آغاز کرد.

به نوشته وبگاه «بالکان اینسات» پیش بینی می‌شود که این مقام ارشد آمریکایی تلاش نماید تا به بن بست  سیاسی در این کشور خاتمه دهد.

این مقام آمریکایی قصد دارد با «طلعت جعفری» رییس پارلمان جدید مقدوینه که آلبانیایی تبار است و واشنگتن نیز انتخاب او را به رسمیت می‌شناسد، دیدار نماید.

سفارت آمریکا در اسکوپیه، پایتخت مقدونیه با بیان این که سفر هویت یی یک روز زودتر از برنامه از پیش‌تعیین شده انجام گرفته، اعلام کرد این مقام آمریکایی  با سران احزاب سیاسی و برخی نمایندگان گروه‌های مردم نهاد برای رایزنی درباره شکل گیری دولت جدید و روابط دیدار می‌نماید.

پنج‌شنبه شب گذشته به دنبال مخالفت با انتخاب رییس جدید پارلمان مقدوینه درگیری‌های شدیدی بین مخالفان که از معترضان ملی‌گرا بودند و موافقان صورت گرفت. در جریان این درگیری یش از صد تن مجروح شدند که بیشتر آن‌ها از مخالفان بودند.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، نیروهای پلیس و بیست و چهار قانونگذار این کشور نیز در این درگیری مجروح شدند. در جریان این حمله، «زوران زایف»، رهبر حزب سوسیال دموکرات‌ها هم جراحت دید.

پلیس این کشور نیز روز یکشنبه از دستگیری برخی مظنونان این ماجرا که در برگزاری جلسات پارلمان این کشور اخلال کردند خبر داده است.

مقدونیه از سال 2015 و پس از آن‌که دولت حاکم ملی‌-محافظه‌کار متهم به شنود غیرقانونی مکالمات حدود 20 هزار شهروند از جمله پلیس، روزنامه‌نگاران و دیپلمات‌های خارجی شد، در عمل فاقد کارایی است و انتخابات زودهنگام سال 2016 هم نتوانسته بحران این کشور را حل کند و هنوز اکثریت پارلمان موفق به تشکیل دولت نشده است.

مقدونیه حدود دو میلیون و صد هزار نفر جمعیت دارد که 20 تا 25 درصد آن آلبانی‌تبار هستند. این کشور رکود اقتصادی و بیکاری گسترده‌ای دارد.