به گزارش پارس ، « محمدرضا حاجیان» کارشناس مسائل اسرائیل در گفت وگو با فارس تاکید کرد که طرف های حامی تروریسم در سوریه که عامل ایجاد ناآرامی در این کشور شدند، پس از حملات اخیر ارتش به تروریست ها در القصیر و محاصره آنها برای مانع شدن از پیش روی های ارتش دست به دامن رژیم صهیونیستی شدند.

وی در ادامه افزود: اسرائیل با هدف کاهش توان ارتش سوریه دست به حمله زده تا مانع از فروپاشی و انهدام تروریست ها شود.

این کارشناس مسائل اسرائیل اظهار داشت که نباید فراموش کرد یوسف قرضاوی رهبر معنوی تروریست های سلفی به صراحت از غربی ها درخواست کرد که آمریکا به سوریه حمله کنند و به صراحت اطمینان داد که مخالفان پس از به قدرت رسیدن علیه اسرائیل اقدامی نمی کنند.

وی با اشاره به سفر اخیر برخی رهبران عربی به آمریکا تصریح کرد که این سفرها می تواند نشانه این باشد که این کشورها از کاخ سفید درخواست کمک برای نجات تروریست ها کردند.

محمد حاجیان اظهار داشت: آمریکا به دلایل متعدد خودش نمی تواند وارد فاز نظامی در سوریه شود، لذا از اسرائیل درخواست کرده به نیابت از واشنگتن به سوریه حمله کند.

وی تاکید کرد که قطعاً درخواست کشورهای عربی حامی تروریست ها در سوریه آمریکا و اسرائیل را برای حمله به سوریه ترغیب کرده است.

این کارشناس ابراز داشت که با توجه به حساسیت شرایط منطقه، سوریه باید با تدبیر و فکر پاسخ دهد و توقع یک اقدام نسنجیده انتظار مناسبی نیست.

وی گفت: سوریه به شدت درگیر مقابله با تروریست هایی است که مورد حمایت غرب اند و به واقع ارتش این کشور درگیر جنگ با کسانی است که مورد حمایت بسیاری از کشورهاست.

این کارشناس ابراز داشت که آمریکا اگرچه خودش حضور مستقیم ندارد ولی با کمک های مختلف باعث شده اند که آتش بحران همچنان ادامه پیدا کند.

محمد حاجیان با اشاره به اینکه در این شرایط باید دمشق واکنش سنجیده ای نشان دهد، افزود: به نظر می رسد که یکی از اهداف اسرائیل از این حمله غیر منتظره این بوده که سوریه پاسخی منفعلانه بدهد تا با این توجیه آمریکایی ها را وارد درگیری مستقیم در جنگ سوریه کند.

وی در پایان ابراز داشت که اکنون برای آمریکا توجیه برای ورود به جنگ سخت است ولی با حمله سوریه به اسرائیل فرصت دخالت کاخ سفید فراهم می شود.