محمدجواد ظریف در نشست خبری مشترک خود با همتای قرقیزی خود با قدردانی از میزبانی طرف مقابل گفت: خوشحالم که در آستانه بیست و پنجمین سالگرد استقلال قرقیزستان و بیست و پنجمین سال برقراری روابط دیپلماتیک بین جمهوری اسلامی ایران و قرقیزستان همراه با یک هیأت بلند پایه سیاسی و اقتصادی در شهر زیبای بیشکک هستیم تا زمینه‌های همکاری مشترک در حوزه‌‌های مختلف سیاسی، بین‌المللی، منطقه‌ای، اقتصادی و تجاری و فرهنگی را پیگیری کنیم. 

روابط ایران و قرقیزستان بسیار درازمدت‌تر از روابط سیاسی ۲۵ ساله است

او با اشاره به ملاقات‌های امروز خود در بیشکک اظهار داشت: در ملاقات صبح امروز با رئیس‌جمهور محترم قرقیزستان دیدگاه و اراده سیاسی ایشان برای گسترش روابط را کاملا مشاهده کردم. همین دیدگاه در ایران هم به شکل قوی وجود دارد چراکه ما با قرقیزستان روابط گسترده و تاریخی و علقه‌های مشترک فرهنگی، مذهبی و جغرافیایی داریم که بسیار درازمدت‌تر از روابط سیاسی ۲۵ ساله ماست. 

سقفی برای همکاری با قرقیزستان سقفی قائل نیستیم

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه برای ما امنیت، ثبات، پیشرفت و خوشبختی مردم قرقیزستان مانند امنیت، ثبات، پیشرفت و خوشبختی خودمان است، اظهار داشت: در هیچ زمینه‌ای برای کار و همکاری با قرقیزستان سقفی قائل نیستیم. ما امروز برای تبادل هیأت‌ها که در آینده نزدیک با سفر ریاست محترم مجلس قرقیزستان به ایران صورت خواهد گرفت و همین‌طور مشورت‌های مرتب با مقامات سیاسی توافق کردیم. 

توافقات ایران و قرقیزستان 

ظریف ادامه داد: توافق کردیم که در مورد مشکلات منطقه‌ای، افراط، تروریسم و مواد مخدر گفت‌و‌گوهای خود را به صورت مستمر تداوم ببخشیم. توافق کردیم که روابط اقتصادی دو کشور را با گستردگی بیشتر در همه حوزه‌ها ادامه دهیم.

از راه‌آهن چین، قرقیزستان، ترکمنستان و ایران حمایت می‌کنیم

او با اشاره به توافق طرفین در حوزه حمل‌ و ‌نقل تصریح کرد: توافق کردیم که از راه‌آهن چین، قرقیزستان، ترکمنستان و ایران حمایت کنیم. در زمینه همکاری‌های بانکی هم توافقی کردیم زمینه برای تسهیلات دو جانبه را فراهم کنیم. در حوزه حضور شرکت‌ها و موسسات ایرانی در روند ساخت زیرساخت‌های قرقیزستان چه در نیروگاه‌‌‌ها و چه در جاده‌سازی و چه در ساختن و ارائه کارخانه‌ها توافق کردیم برای ایجاد اشتغال در قرقیزستان همکاری کنیم. 

صادرات و واردات ایران و قرقیزستان بیش از پیش افزایش پیدا می‌کند 

وزیر امور خارجه با بیان اینکه توافق کردیم که در زمینه همکاری در حوزه فناوری‌های پیشرفته، بخش خصوصی و دولتی ایران با قرقیزستان همکاری داشته باشند، خاطرنشان کرد: همچنین موافقت شد که صادرات و واردات ایران و قرقیزستان بیش از پیش در زمینه‌های مختلف افزایش پیدا کند. 

روابط ایران و قرقیزستان به نفع مردم دو کشور و ثبات در منطقه و جهان است

ظریف همکاری بخش خصوصی دو کشور در حوزه صنایع غذایی، دارویی و سایر صنایع را از جمله دیگر توافق‌ها میان طرفین برشمرد و ابراز داشت: روابطی که ما در ۲۵ سال گذشته بین دو کشور ایجاد کردیم مبنای خوبی برای گسترش روزافزون روابط بین ایران و قرقیزستان است که این رابطه حتما به نفع مردم دو کشور و پیشرفت دو کشور و صلح و ثبات در منطقه و جهان خواهد بود. 

حجم مبادلات ایران و قرقیزستان در سال ۲۰۱۶، ۱۴ میلیون دلار بوده است

در ادامه این نشست، رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درخصوص حجم مبادلات تجاری ایران و قرقیزستان بیان کرد: در سال ۲۰۱۶ حجم مبادلات دو کشور ۱۴ میلیون دلار بوده که البته این روند در مقایسه با سال ۲۰۱۵ افرایش داشته ‌است هرچند با توجه به ظرفیت‌های دو کشور این حجم مبادلات رضایتبخش نیست. 

امضای ۱۶ سند میان تهران و بیشکک 

او افزود: حاصل دیدارهای روسای دو کشور، امضای ۱۶ سند و توافق رسمی بوده و تاکنون دو کشور یازده کمیسیون مشترک اقتصادی برگزار کرده‌اند. سال آینده دوازدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و قرقیزستان در تهران برگزار می‌شود و ما وظیفه داریم شرایط مناسبی برای ارتقای روابط اقتصادی دو کشور فراهم کنیم. 

ایران و قرقیزستان برای احیای خط مستقیم هوایی دو کشور تلاش می‌کنند

وزیر امور خارجه با بیان که قرقیزستان گام‌های مشخصی در آینده نزدیک برمی‌دارد، یادآور شد: طرف قرقیزستان تسهیلاتی برای صدور ویزای کار و توریستی به اتباع ایرانی قایل شده است. در مذاکرات امروز اعلام شد که شرکت‌های هواپیمایی دو کشور تلاش می‌کنند خط مستقیم هوایی دو کشور را احیا کنند. 

ظریف اضافه کرد: از طرف قرقیزستان شرکت ایرماناس مأمور پیگیری این مسأله شده و از طرف ایران هم شرکت ماهان ایر مسئول پیگیری موضوع هستند. امیدواریم این مذاکرات باعث شود که خط پروازی مستقیم بین دو کشور راه‌اندازی شود.

نباید منتظر بیست و پنج سال دیگر باشیم

او با بیان اینکه اولویت ما توسعه روابط در زمینه‌های بانکی، کشاورزی، معادن، صنایع سبک و تبدیلی و همینطور ساخت نیروگاه‌هاست، عنوان کرد: در مذاکرات اخیر، طرف ایرانی ابراز علاقه کرد که در حوزه فناوری نوین و تبادل دانش هم همکاری داشته باشیم که این هم باعث ارتقای روابط اقتصادی می‌شود. ما نباید منتظر بیست و پنج سال دیگر باشیم که روابط به سطح بالاتر برسد بلکه باید همکاری‌ها را از همین الان شروع کنیم.