نفر دوم دولت آمریکا در سفر به ژاپن، اظهارات خوشبینانه‌ای درباره اینکه کره شمالی در حال دریافتن پیام واشنگتن است، مطرح کرده است.

در حالی که تنش‌ها در شبه جزیره کره و اظهارات تهدیدآمیز مقامات آمریکایی و پاسخ مقامات کره شمالی ادامه دارد، معاون رئیس‌جمهور آمریکا اظهاراتی قابل تامل و جالب مطرح کرده است.

«مایک پنس» که از روز یکشنبه برای انجام سفری دوره‌ای به چند کشور آسیایی ابتدا به کره جنوبی رفته و امروز خود را به ژاپن رسانده، در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» گفت: «امیدواری من این است که بقیه جهان و همچنین رهبر کره شمالی به آنچه رئیس جمهور [دونالد] ترامپ دارد می‌گوید، گوش دهد. زمان آن فرا رسیده که به برنامه هسته‌ای و موشک بالستیک خود پایان دهد.»

وی افزود: «حضور من در اینجا که به توصیه قدرتمندانه رئیس‌جمهور ترامپ انجام شده، به منظور رساندن این پیام است که ما واقعا از دوره صبر استراتژیک و از دوره گفتگوها و مذاکرات شکست خورده، خارج شده‌ایم و حالا وارد دوره‌ای شده‌ایم که در آن رئیس‌جمهور ترامپ واقعا متعهد به انباشت و جمع کردن انرژی جامعه بین‌المللی و کشورهای آسیا اقیانوسیه برای اعمال فشار اقتصادی و دیپلماتیک به منظور حصول به هدف خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره است.»

معاون ترامپ در ادامه با اشاره به شلیک ناموفق موشکی اخیر کره شمالی و همچنین دو آزمایش اتمی آن طی یک سال اخیر، تصریح کرد: «آنچه که رئیس‌جمهور ترامپ درباره آن نگرانی دارد و همچنین آنچه نگرانی کشورهایی که من به آنها سفر داشتم بوده است، اقدامات بی‌ملاحظه و غیرمسئولانه رژیم پیونگ‌یانگ است».

او ادامه داد: «زمان آن رسیده که کره شمالی این پیغام را بگیرد و همانطور که رئیس‌جمهور گفته، زمان آن است که درست رفتار کنند. به جامعه بین‌المللی گوش دهند. جاه‌طلبی‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک را کنار بگذارند و مایل به الحاق به خانواده کشورهای جهان شوند».

پنس در نهایت با لحنی امیدوارانه گفت: «از نظر من و از منظری عجیب باید بگویم که این دلگرم کننده است که آن‌ها (مقامات کره شمالی) در حال دریافت این پیام هستند و امیدواری من این است که آن‌ها به گرفتن پیام ادامه دهند. نه فقط پیام آمریکا، کره جنوبی و ژاپن، بلکه پیام چین و کشورهایی از سراسر جهان که مدت‌ها قبل متعهد به خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره شده بودند».

وی در مورد اینکه منظور از «دریافت پیام ایالات متحده» چیست، اما به نظر می‌رسد اشاره وی به خودداری کره شمالی از انجام آزمایش اتمی است.

کره شمالی این هفته با وجود هشدارهای مداوم دولت آمریکا، موشک تازه‌ای تست کرد، اما این موشک بر خلاف انتظار اتمی نبود. هرچند این آزمایش ناموفق بود، اما مقامات آمریکایی این اقدام پیونگ‌یانگ را رفتاری «تحریک آمیز» توصیف کرده‌اند.