رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی ضمن تهدید مجدد کره شمالی، درباره «کمک چین» به واشنگتن برای حل مشکلات آمریکا با کره شمالی صحبت کرد.

دونالد ترامپ در مصاحبه با برنامه «فاکس و دوستان» شبکه فاکس نیوز به سوالات مجری درباره کره شمالی و همچنین مواضع چین پاسخ داد.

مجری از سفر معاون رئیس جمهور آمریکا اظهاراتش در کره جنوبی مبنی بر «به سر آمدن صبر استراتژیک آمریکا» سوال کرد و گفت: «آیا شما اجازه عملیات نظامی را صادر کرده‌اید؟»

ترامپ گفت: «من نمی‌خواهم درباره اینکه چه می‌خواهم بکنم و به چه فکر می‌کنم، حرف بزنم. من مثل دولتهای گذشته که میگفتند ما تا 4 هفته دیگر این کار را میکنیم و مانند آن، نیستم. این اقدامات کارساز نیست. ما خواهیم دید که چه اتفاقی خواهد افتاد. امیدوارم که صلح برقرار باشد. شما می دانید که با این آقایان(در کره شمالی) مدتها مذاکره و صحبت شده. بیل کلینتون در کتابش نوشت که ما چه قرارداد صلح خوبی (با کره شمالی) بستیم. اما همه اینها فقط جوک بود. این آقا(رهبر کره شمالی) در تمام این سالها رئیس جمهور اوباما را بازی داد. باید ببینیم که چه پیش می آید. من نمیخواهم درباره اقداماتم حرف بزنم».

مجری سوال کرد: «در صورت اقدام کره شمالی در آزمایش موشکی تازه چه اتفاقی خواهد افتاد؟»

ترامپ به گفتن این جمله بسنده کرد: «ما خواهیم دید که چه اتفاقی خواهد افتاد».

در ادامه مجری از اظهارنظرات در آمریکا درباره نرم شدن مواضع ترامپ در قبال کره شمالی و اینکه او لقب «تقلب کننده در نرخ ارز» را دیگر به چین نسبت نمی‌دهد، پرسید.

ترامپ گفت: «من مواضعم درباره چین نرم نشده است. این چین بود که پیش ما آمد. رئیس جمهور چین آمد به آمریکا. من واقعا روابط خوبی با رئیس جمهور چین برقرار کردم. او آدم خیلی خوبی است و من در دو روزی که ما ساعتهای طولانی با هم صحبت کردیم، او را خیلی خوب شناختم. او می‌داند که این(کره شمالی) یک مشکل بزرگ است».

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: «خوب در میانه اینکه او(رئیس جمهور چین) صراحتا در حال کار کردن با ما درباره یک مساله بزرگتر که همان مشکل کره شمالی است، بیایم و بگویم که آنها تقلب کننده در نرخ ارز هستند! من احترام بسیار زیادی برای چین و همچنین برای او(رئیس جمهور چین) قائلم. باید ببینیم که او چه کار می‌تواند بکند. شاید او نتواند کمک کند و این موضوع هم محتمل و ممکن است اما او در حال تلاش است. او بسیار به خوبی دارد کار می‌کند. کشتی‌های ذغال سنگ و همچنین کشتی‌های سوخت برگردانده شدند. هیچ کسی این چنین اقدامات و پاسخ‌های مثبتی از سوی چین به نیابت از ما در قبال کره شمالی ندیده است اما رسانه های اخبار جعلی می‌گویند که دونالد ترامپ مواضعش درباره چین را تغییر داده است».

ترامپ همچنین بار دیگر با تاکید بر اینکه شاید کمک چین هم به آمریکا سبب حل مشکل و معضل کره شمالی نشود، گفت: «نمیدانم که آنها(چینی ها) قادر به کمک به ما باشند یا نه و شاید به یک راه حل دیگری نیاز داشته باشیم».