بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در توضیح چرایی وقفه پیش آ‌مده در خرید کیک زرد از قزاقستان اظهارداشت: این خرید به درخواست ایران انجام شده و به دلیل اینکه چنین اطلاعاتی معمولا به کانال خریدی می‌رود که انگلستان نیز در آن عضو است، سوالاتی را درباره نیاز و ضرورت ایران مطرح کرد و ما نیز توضیحات خود را خصوص ضرورت و نیازمان در چارچوب مفاد برجام ارائه کردیم.

وی تصریح کرد:‌ در بخشی از گزارش اخیر سه ماهه وزارت امورخارجه در خصوص چگونگی اجرای برجام آمده که این موضوع هنوز روی میز است و مذاکرات درباره خرید ایران از قزاقستان همچنان ادامه دارد.

کمالوندی تأکید کرد: نمی‌توان این کار انگلیس را مخالفت با برجام دانست چرا که این اقدام انگلیس در حد سوال بوده است و ما هم توضیحاتی درباره این سوال آنان داده‌ایم، اما هنوز هم به جمع‌بندی نرسیده‌ایم. 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره پایبندی طرفین به تعهداتشان گفت: عهد و تعهد آن چیزی است که بر سرش توافق شده و بر روی کاغذ نوشته شده است؛ بنابراین اگر هم قرار باشد از طرف ما با عهدشکنی یکی از طرفین برخورد شود، باید ببینیم نوشته‌ها چه می‌گویند و توافقات چه چیزی است. 

وی گفت: ما توافق کرده‌ایم که جمهوری اسلامی بتواند اورانیوم وارد کرده و آن را به گاز UF6 تبدیل کند که این اقدام طبق برجام مشکلی ندارد، ولی ممکن است هنگام خرید سوالاتی مطرح شود که قبلا هم مطرح شده بود و پاسخ آن را داده بودیم. 

کمالوندی با بیان اینکه تاکنون هم موافقت همه کشورها به غیر از انگلیس گرفته شده اظهار داشت: انگلیسی‌ها سوالات بیشتری را مطرح کرده‌اند و امیدواریم این سوالات در حد سوال بوده و بهانه نباشد. 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه قرار است موضوع در جلسه کمیسیون مشترک برجام مطرح و بررسی شود، بیان داشت: اگر مشکل آنها (انگلیس) فقط در حد سوال باشد، با توضیحات ما ابهامشان برطرف می‌شود؛ ولی اگر سوالشان جنبه سیاسی داشته باشد آن وقت نوع برخورد را وزارت خارجه مشخص خواهد کرد که چگونه باید رفتار کرد.

اضافه می‌شود که بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری خود درباره مسئله انگلیس و مخالفت آن با خرید کیک زرد از سوی ایران بر بدعهدی انگلیس در این زمینه تاکید کرده و گفته است که امیدواریم انگلیس نهایتا به تعهدات خود در برجام بازگردد. چرا که اراده سیاسی دولت انگلیس ممانعت از صدور این محموله به ایران بوده که آن‌ها باید متوجه شوند که خلاف برجام عمل می‌کنند.