«حامد کرزی» رئیس جمهور پیشین افغانستان دیدگاهای خود را درباره اقدام أخیر آمریکا در استفاده از مادر بمب‌ها در ننگرهار به بهانه نابودی داعش، بازگشت حکمتیار به کابل و عرصه سیاست، جنجال ایجاد شده بر سر مرز دیورند بین کابل و اسلام آباد، صلح دولت وحدت ملی و طالبان و چالش های آن، ظرفیت همسایگان برای کمک به صلح و ثبات در کشورش و همچنین انتخابات پیش روی بیان کرد.

وی معتقد است: پرتاب مادر بمب‌ها در ننگرهار یک عمل قبیح و خشونت علیه مردم، خاک، محیط زیست و حاکمیت ملی‌ افغانستان بود، حضور آمریکا به عنوان کشوری که در افغانستان وحشت و دهشت می‌آفریند، به خیر ملت نیست.

رئیس جمهور پیشین افغانستان در بخش دیگری از این مصاحبه درباره جنجال ایجاد شده بین دو کشور افغانستان و پاگستان بر سر خط دیورند گفت: ما هیچ‌گاه از خط دیورند به عنوان یک حق مسلم و تاریخی مردم افغانستان نمی‌گذریم، اما به این معنا نیست که ما با پاکستان روابط نیک و حسنه نمی‌خواهیم.

کرزی درباره چالش‌های صلح بین طالبان و دولت وحدت ملی نیز تأکید کرد که مقاصد و اهداف کشورهای بیرونی بویژه 2 کشور آمریکا و پاکستان مانع برقراری صلح در افغانستان است.

وی در این مصاحبه همچنین هشدار داد که اگر آمریکا با افغانستان در برقراری صلح همکاری نکند، کشورش با همسایگان و دولت‌های قدتمند برای صلح چاره‌جویی خواهد کرد.

رئیس جمهور پیشین افغانستان در بخش دیگری از مصاحبه درباره سیاست های آمریکا در کشورش گفت: ما و هیچ ملت دیگری که به خود عزتی قائل باشد به هیچ خارجی حق حمله را نمی‌دهیم، افغانستانی‌ها یک ملت بوده و از خود خانه‌ای دارند و نباید توسط خارجی‌ها مورد تاخت‌وتاز قرار گیرد، لذا آمریکا با عملیات روز (پنجشنبه) مشروعیت هر ادعایی که داشت را از دست داده و باید کشور ما را ترک کند.

وی معتقد است که آمریکا اگر خواهان صلح در افغانستان است باید با اعضای نشست مسکو همسو شود تا افغانستان و منطقه‌ای بدون تروریسم داشته باشیم.