پنتاگون اعلام کرد: در عملیاتی علیه داعش در افغانستان، بزرگترین بمب غیراتمی خود را به کار برده است.

رسانه‌های آمریکا گزارش دادند که این حمله در شهرستان اچین، در ننگرهار و در ساعت 7:30 عصر روز گذشته پنجشنبه (24 فروردین) به وقت محلی انجام شده است.

این بمب، که به آن لقب «مادر تمام بمب‌ها» دادند، برای هدف قرار دادن غارها و تونل‌هایی استفاده شده که داعش در آنها پنهان شده بودند.

مقام‌های نظامی آمریکا به تلویزیون سی ان ان گفتند که این بمب بیش از 10 تن وزن دارد و بزرگترین بمب غیراتمی ارتش آمریکا است.

«دونالد ترامپ» روز گذشته در کاخ سفید و در حاشیه دیدار با امدادگران ایالت جورجیا گفت: من به ارتش بسیار بسیار افتخار می کنم و این عملیات یک موفقیت دیگر بود.

وی در ادامه افزود که به فرماندهان ارتش آمریکا اختیار تام داده و ارتش در مقایسه با دوران باراک اوباما، عملکرد بسیار متفاوتی از خود نشان داده است.

حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین افغانستان در صفحه توییتر خود با اشاره به کاربرد بزرگترین بمب غیر اتمی آمریکا در افغانستان، این اقدام را به شدت محکوم کرد و از افغانستانی ها خواست تا جلوی آمریکا را بگیرند.

براساس گزارش‌ها، این نخستین بار است که نیروی هوایی ایالات متحده این بمب را در جنگ استفاده می‌کند.

تاکنون از میزان تلفات داعشی ها، و نیز از میزان تلفات غیرنظامیان گزارشی دریافت نشده است؛ گمان می‌رود با توجه به قدرت تخریبی بالای این بمب، غیر نظامیان نیز شامل آسیب دیدگان باشند.