حجت الاسلام حسن خمینی تولیت حرم امام خمینی(ره) در همایش «دیده ‌بان اعتدال- یادواره تبیین راه و اندیشه ‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» که امروز در سالن همایش های رازی در تهران برگزار شد، گفت: در آستانه انتخابات پیش رو مراقب باشیم گرفتار چندپارگی و چند دستگی نشویم.
 
وی افزود:  جمله مشهوری از امام است که می فرماید «ما مأمور به تکلیف هستیم، نه نتیجه»، «هدف» قبل از پایان کار است، اما «نتیجه» بعد از انجام است، هدف وظیفه ما را معلوم می کند، امید همین جا معنا پیدا می کند، زیرا علی رغم در اختیار نداشتن تمام امور تلاش می کنیم.
 
تولیت حرم امام خمینی(ره) تاکید کرد: انسان معتدل کسی است که برای رسیدن به هدف بهترین و کم هزینه ترین راه را انتخاب می کند. آقای هاشمی این گونه بود و لذا او دیده بان اعتدال نبود، بلکه نماد اعتدال بود. او در اعتدال خود ثابت قدم بود و این امر ریشه در شجاعت و تدین داشت.
 
حجت الاسلام سید حسن خمینی خاطر نشان کرد: انسان به دلیل «خوف» و «طمع» از عقلانیت خارج می شود. آنچه آقای هاشمی از ما می خواهد ثبات قدم در عمل عقلانی است. ما نیاز به اعتدال داریم، اما بیش از آن، به ثبات قدم در این راه نیاز داریم. هاشمی پراگماتیست نبود؛ اما عملگرا بود.