پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- احسان سلطانی- به نظر می‌رسد بمباران رسانه‌ای از صبح امروز با هدف ایجاد جو سنگین روانی و پمپاژ وحشت‌زدگی و هیجان به افکار عمومی از سوی رسانه‌های غربی، از موشک‌باران شعیرات کاری‌تر بود و توانست خود را به صورت قابل توجهی به افکار عمومی دنیا تحمیل کند.

یکم. به رغم بزرگ‌نمایی این حمله که به لطف بمباران رسانه‌ای صورت گرفت، شعیرات آسیب جدی ندیده است. باند فرودگاه که شاهرگ حیاتی آن بشمار می‌رود سالم است و مورد هدف موشک‌ها قرار نگرفته. تنها ۹ جنگنده نابود شده و تصاویر منتشر شده از شعیرات تعداد زیادی از جنگنده‌های سالم را در آشیانه‌ها و رمپ‌ها نشان می‌دهد. ( http://bit.ly/2oRAsXH ) همینطور اخباری از تخلیه تعداد قابل توجهی جنگنده پیش از این حمله حکایت دارد. ویدئوی پرواز جنگنده از شعیرات، ساعاتی پس از حمله به آن،  از سالم بودن باندهای آن حکایت می‌کند. یعنی بعد از جهنمی از باران موشکی با شلیک حدود شصت تاماهاک، بخش‌های مهمی از آن سالم مانده است.

ممکن است دلیل جابجایی جنگنده‌ها هشدار سازمان اطلاعات نظامی سوریه پس از جنجال‌های ماجرای خان‌شیخون با احتمال جدی بودن تهدیدات آمریکا عنوان شود،اما با توجه به اشراف کامل اطلاعاتی نیروهای ائتلاف و اسرائیل، چرا نخواستند/نتوانستند جلوی این جابجایی و حفاظت از جنگنده‌ها را بگیرند؟

دوم. فرودگاه‌های نظامی دیگری هم با اهمیت راهبردی بیشتر از شعیرات وجود داشت. از جمله پایگاه هوایی تی ۴ که در ۸۵ کیلومتری حمص و ۲۵ کیلومتری تدمر و چاه‌های گاز الشاعر قرار دارد.تی ۴ با ۵۴ آشیانه بتنی و ۳ باند اصلی به طول ۳ و نیم کلیومتر برای ارتش سوریه اهمیت حیاتی دارد که بارها برای پشتیبانی از عملیات‌ها در دیرالزور و حلب استفاده شده است.

یا فرودگاه کویرس که ارتش اسد بیش از ۳ سال با چنگ و دندان آن را حفظ کرد و برای شکستن محاصره آن عملیات‌های متعددی ترتیب داد.

اگر هدف آمریکا وارد کردن ضربه جدی با حمله‌ای محدود به سوریه بود انتخاب تی ۴ یا کویرس خدمت بیشتری به مخالفان نمی‌کرد و ضربه ی کاری‌تری به ارتش اسد نبود؟

سوم.برخی رسانه‌ها برای بزرگ جلوه دادن اهمیت شعیرات از آماده سازی این فرودگاه برای در اختیار قراردادن آن به ارتش روسیه با هدف مبارزه با داعش و گروه‌های جهادی-تروریستی حکایت دارد. اما مگر پایگاه الحمیم که همین الان در اختیار روس‌هاست از چنین اهمیتی برخوردار نیست؟ 

چهارم. از حدود ۶۰ تاماهاک شلیک شده -به ادعای پنتاگون-، تنها ۲۳ فروند به شعیرات اصابت کرده است. چند موشک‌ به اشتباه در چند کیلومتری فرودگاه به زمین خورده‌اند. ‌اما تا همین لحظه مشخص نیست حدود سی و چند موشک کجا فرود آمده‌اند و به کجا اصابت کرده‌اند. اگر چنین اتفاقی برای موشک‌های ایرانی می‌افتاد می‌توانید تصور کنید چه جوی در رسانه‌ها علیه ناکارآمدی موشک‌های ایرانی به راه می‌افتاد؟

پنجم. بمباران شعیرات باعث تشدید حملات هوایی روسیه از صبح امروز به ادلب شده است. مشابه اتفاقی که پس از سرنگونی جنگنده ی روسیه توسط ترکیه در حلب رخ داد و یکی از محرک‌های اصلی آزادسازی آن شد. آیا در ادلب هم قابل تکرار خواهد بود؟

اگرچه فرضیه نمایشی بودن این حمله با هماهنگی کامل روسیه با هدف کاستن فشارهای داخلی به ترامپ و اجماع حول محور او و افسار زدن به اعراب ناراضی را می‌توان به چالش کشید اما آیا جزئیات حمله امروز به شعیرات و به خصوص بیانیه پنتاگون مبنی بر اعلام حمله به روسیه و بیانیه ترامپ که سراسر مصرف داخلی داشت، ما را به سمت محک زدن آن ترغیب نمی‌کند؟