به گزارش پارس به نقل از  باشگاه خبرنگاران، « پارک گئون هیه» رئیس جمهور کره جنوبی هفته جاری سفر شش روزه خود را به آمریکا شروع خواهد کرد و در آن جا برای اولین بار از زمان شروع ریاست جمهوری خود با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا دیدار و گفتگو خواهد کرد. یکی از محورهای مذاکرات سران جمهور آمریکا و کره جنوبی صدور بیانیه مشترکی به مناسبت شصتمین سالگرد همپیمانی میان دو کشور است.

یوح جین جو خبرنگار شبکه تلویزیونی اوری رانگ نیوز در گزارشی در این خصوص گفت سران جمهور آمریکا و کره جنوبی در دیدار خود در واشنگتن بیانیه مشترک شصتمین سالگرد همپیمانی دو کشور را هفتم ماه مه امضا خواهند کرد. سخنگوی ریاست جمهوری کره جنوبی در کنفرانسی خبری اعلام کرد بیانیه مشترک سران جمهور کره جنوبی و آمریکا شامل طرح هایی برای توسعه بیشتر روابط دو کشور در دهه های آینده خواهد بود.

بر اساس این گزارش، سفر شش روزه رئیس جمهور کره جنوبی به آمریکا که اولین سفر خارجی وی محسوب می شود فرصتی برای توسعه و تقویت همکاری دولت های دو کشور در بخش سیاست ها است. انتظار می رود که موضوع کره شمالی مهم ترین محور مذاکرات سران جمهور آمریکا و کره جنوبی در واشنگتن باشد. از دوازدهم فوریه که کره شمالی سومین آزمایش هسته ای خود را انجام داد تنش در شبه جزیره کره روز به روز تشدید شده است. انتظار می رود پارک گئون هیه و باراک اوباما راه های موثر مقابله با اقدامات و مواضع تحریک آمیز کشور کمونیست کره شمالی را هم بررسی کنند. دو طرف همچنین موضوع به تعویق انداختن انتقال مسئولیت عملیات دوران جنگ را به سئول تا سال دو هزار و پانزده بررسی خواهند کرد.

رئیس جمهور کره جنوبی خواهان اجرای جدول زمانی است. اما در پی تهدیدات اخیر کره شمالی وی مواضع محتاطانه تری در خصوص انتقال مسئولیت عملیات دوران جنگ از آمریکا به سئول اتخاذ کرده است. احتمالا وی از اوباما درخواست خواهد کرد که تضمیناتی را در خصوص استفاده صلح آمیز کره جنوبی از انرژی هسته ای ارائه کند.

بر اساس این گزارش، همچنین قرار است رئیس جمهور کره جنوبی در سفر به آمریکا در نشست کنگره این کشور سخنرانی کند. احتمالا وی در این سخنرانی بر مساله کره شمالی تمرکز خواهد کردکه بزرگترین نگرانی برای آمریکا و کره جنوبی محسوب می شود. رئیس جمهور کره جنوبی در این سخنرانی طرح خود را برای مقابله با پیونگ یانگ ارائه خواهد کرد و از مقامات آمریکایی درخواست خواهد کرد که از این طرح حمایت کنند.