ائتلافی از هفده ایالت آمریکا در اعتراض به تدابیری که دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در زمینه محیط زیست اتخاذ کرده است، به دستگاه قضایی کشورشان متوسل شدند. شکایت این هفده ایالت آمریکا از دولت ترامپ نشان دهنده تشدید اعتراضات و افزایش تفرقه و شکاف ناشی از سیاست هایی است که کاخ سفید در زمینه آب و هوا و محیط زیست در پیش گرفته است.

 
ائتلاف دادستان های این هفده ایالت آمریکا که تحت رهبری ایالت نیویورک بر ضد دولت ترامپ دست به این اقدام قضایی زده اند، معتقدند وظیفه قانونی دولت این است که برای مهار یا دست کم کاهش انتشار گازهای گلخانه ای اقدامات لازم را انجام دهد.
 
اریک اشنایدرمن، دادستان ایالت نیویورک در بیانیه ای تاکید کرد: "قانون کاملا شفاف است: آژانس حفاظت از محیط زیست باید آلایندگی کربن نیروگاه‌های برق در کشور را کاهش دهد."
 
اشنایدرمن و همتایان وی در شانزده ایالت دیگر آمریکا معتقدند دولت ترامپ با تعویق اجرای معیارهای جدید انرژی درباره چندین محصول قانون را نقض کرده است. به گفته اشنایدرمن اجرای معیارهای جدید انرژی که به تهویه های مطبوع، دیگ‌های بخار، کمپرسورها و چند دستگاه برقی دیگر مربوط می شود، امکان کاهش قابل توجه آلایندگی و همچنین صرفه جویی در مصرف انرژی را فراهم می کند و می تواند برای مصرف کنندگان و شرکتهای آمریکایی تا بیست و چهار میلیارد دلار ( بیست و دو و نیم میلیارد یورو) کاهش هزینه به همراه داشته باشد.
 
دونالد ترامپ هفته گذشته با امضای حکمی بخش عمده ای از قوانین و مقرراتی را که سلف وی باراک اوباما در زمینه مقابله با تغییرات آب و هوایی به اجرا گذاشته بود، لغو کرد تا به این ترتیب تولید انرژی‌های فسیلی را در خاک آمریکا تقویت کند.
 
ترامپ اولین روز کاری  خود را " آخرین روز مبارزه با زغال سنگ" توصیف کرده است. این وعده تبلیغاتی دونالد ترامپ می تواند در بدو امر با لغو منع صدور امتیاز بهره برداری از معادن­ زغال سنگ و واگذاری زمین های فدرال بیشتر به شرکت‌های معدنی به منظور افزایش میزان تولید نفت، زغال سنگ و گاز طبیعی محقق شود.
 
اصلی ترین تدبیری که ترامپ با حکم خود لغو کرد، "طرح انرژی پاک" بود که باراک اوباما در سال دو هزار و چهارده به اجرا گذاشت. این طرح ایالت های مختلف آمریکا را ملزم می کرد تا سال دو هزار و سی میزان انتشار دی اکسید کربن را در نیروگاه‌های برق، دست کم یک سوم نسبت به سال دو هزار و پنج کاهش دهند. با این حال این طرح به علت شکایت ایالت هایی که تحت کنترل جمهوری خواهان بود، هرگز به اجرا گذاشته نشد.
 
ترامپ  که دیدگاه‌های بحث برانگیزی در زمینه انرژی و تغییرات آب و هوایی دارد، مسئله گرمایش زمین را دروغ  دانسته است. وی بر خلاف سلف خود باراک اوباما که برای رشد صنعت انرژی‌های تجدید پذیر تلاش کرد، به هموطنان خود قول داده است برای احیای استخراج و تولید زغال سنگ و تسهیل بهره برداری از هیدروکربورهای شیست و به طور کلی سوخت‌های فسیلی سرمایه گذاری کند.