جمعی از نخبگان، اساتید، متخصصین، دانشجویان و شاغلین ایرانی ساکن در آمریکا با صدور نامه‌ای از حجت‌الاسلام والمسلیمن سیدابراهیم رئیسی برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری دعوت کردند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای دکتر سیدابراهیم رئیسی

سلام علیکم

نویسندگان این نامه از نخبگان، اساتید، متخصصین، دانشجویان و شاغلین ایرانی ساکن در کشور ایالات متحده آمریکا و دارای تحصیلات عالیه در رشته‌های مختلف بوده و از دوستداران ایران عزیزند که با توجه به سوابق موفق و امیدوارکننده مدیریتی و مقبولیت گسترده مردمی، از جنابعالی دعوت می‌نمایند با حضور در صحنه انتخابات پیش‌رو، برنامه و تیم مدیریتی خود را برای استقرار دولتی شفاف، عقلانیت محور، انقلابی و تخصص‌گرا اعلام نمایید.

آنچه باعث نگارش این نامه و دعوت از جنابعالی برای شرکت در انتخابات شده، وضعیت نابسامان کشور در حوزه سیاست‌های داخلی و خارجی است. در حال حاضر معضل بیکاری و تداوم رکود از اساسی‌ترین مشکلات اقتصادی ایران است و آینده جوانان در پرده‌ای از ابهام قرار دارد. در عین حال رشد تصاعدی فساد در طول سالیان گذشته مغایر با آرمان‌های انقلاب بوده و متاسفانه دولت‌های فعلی و گذشته در ریشه‌کن نمودن این غده‌ سرطانی جدی نبوده‌اند.

نویسندگان این نامه معتقدند که اشرافی‌گری، زیاده‌خواهی مدیران اجرایی و شکاف گسترده طبقاتی از یک سو و از سوی دیگر عدم واکنش متناسب نسبت به بدعهدی‌های طرف‌های مقابل در مذاکرات هسته‌ای، در شان نظام اسلامی و مردم ایران در داخل و خارج از کشور نبوده و نیست.

ما نویسندگان این نامه معتقدیم فقدان شفافیت در حکومت و دولت به عنوان بازوی اجرایی حکومت، به کار نگماردن متخصصین جوان و عدم استفاده از علوم روز، از مهترین دلایل مشکلات جاری کشور است. برای حل مشکلات در هم تنیده می‌بایست عزمی راسخ چاشنی تخصص و تعهد شده و با به کارگیری عقلانیت و علوم و فناوری‌های نوین در امر حکومت‌داری در حل آنان کوشید.

بر این باوریم که سیاست‌های مدیریتی دولت عقلانیت‌گرای اسلامی نبایست بر مبنای اعتماد و اطمینان به دشمنان قسم خورده ایران که در هر فرصتی مردم ایران را تحریم نموده‌اند بنا نهاده شود، بلکه می‌بایست با ایجاد موقعیت‌های پژوهشی و مدیریتی برای جوانان متخصص در عرصه‌های مختلف، گره از مشکلات کشور باز کرد. مضافاً شفاف نمودن تصمیمات دولتی و جلوگیری از پنهان کاری‌های مرسوم مدیریتی، راه را بر مفسدان و چپاول‌گران بیت‌المال بسته و فرصت‌هایی برابر در اختیار آحاد جامعه قرار می‌دهد.

وضع تحریم‌های جدید از سوی دولت و کنگره آمریکا، آن هم بعد از قبول تعهدات سنگین و ظالمانه و بدون دریافت امتیازات متناسب، مغایر با عزت و مصلحت جامعه اسلامی است و البته نوع برخورد دولت مستقر جمهوری اسلامی و نحوه نگارش برجام در رفتار تحقیرکننده دولتمردان‌ آمریکایی موثر بوده است.

لازم به یادآوری‌ است که اگرچه مذاکرات هسته‌ای منجر به افزایش فروش نفت شده، لیکن عدم دریافت پول فروش نفت و بجای آن روی آوردن به تهاتر و واردات کالاهای مصرفی باعث ایجاد رقابتی نابرابر با تولید کنندگان ‌و نهایتاً تعطیلی کارخانجات داخلی گشته و روشن است که ادامه این مسیر به وخیم‌تر شدن اوضاع اقتصادی منجر خواهد شد.

از یک سو شکست دولت فعلی در سیاست‌های خارجی و داخلی و احساس خطر از آینده جوانان، و از سوی دیگر مدیریت قابل تحسین شما در مجموعه عظیم آستان قدس رضوی و سوابق انقلابی‌‌تان، ما را بر این داشت تا از جنابعالی برای شرکت در انتخابات و استفاده از توانمندی‌های جوانان متخصص و متعهد میهن و قیام لله برای ستاندن حقوق مستضعفین، محرومین و پابرهنگان دعوت نماییم.

به عنوان افرادی که تجربه‌ سال‌ها تحصیل، کار و زندگی در کشورهای غربی را داشته‌اند معتقدیم که رویه فعلی اداره کشور نه تنها از مشکلات نمی‌کاهد، که بر عمق و دامنه آنان نیز خواهد افزود. نویسندگان این نامه پیشنهاد می‌دهند از ساز و کارهای موفق و مجرب کشورهای دیگر همچون شفافیت و حکومت باز، نخبه‌گرایی و تخصیص بهینه و علمی منابع که در راستای اصول اسلامی‌ اند بهره برده و راهکارهای جدیدی، مبتنی بر توان متخصصین داخلی، برای حل مشکلات کشور به کار گرفته شوند. ما بر این باوریم که تزریق علوم روز در مدیریت کشور، باعث ایجاد تحول در حل مشکلات و رضایتمندی مردم خواهد شد و این امید را داریم که شاهد چنین مواردی در برنامه‌های پیشنهادی‌تان بوده و عملی شدن آنان و تاثیر مثبت‌شان را در بهبود وضعیت اقتصادی، علمی و اجتماعی کشور نظاره کنیم.

مردم و شما مستحضرید که معضلاتی چون دستور اخیر رئیس جمهور امریکا در ممنوعیت و محدودیت صدور ویزا برای ایرانیان، انسداد برخی حساب‌های بانکی و آزار رساندن مادی و معنوی به هموطنان در فرودگاه‌ها و مبادی ورودی و برخوردهای نژادپرستانه و تبعیض آمیز با مسلمانان موجب بروز مشکلاتی برای ایرانیان ساکن امریکای شمالی شده است. این واقعیات عینی نشان می‌دهد وعده‌های داده شده عملی نگردیده، سیاست‌های دولت مستقر ایران در کاهش تنش مثمر ثمر نبوده و تنها بر گستاخی دشمنان و مشکلات کشور افزوده اند. هر چند که اولویت نخست‌ نویسندگان این نامه، پیشرفت و سعادت مردم و بهبود زندگی مادی و معنوی ایرانیان ساکن کشور است.

جمعی از نخبگان، اساتید، متخصصین، دانشجویان و شاغلین ایرانی ساکن در آمریکا

16 فروردین 1396 مصادف با 5 آوریل 2017

امضاها، تاکنون:

1. رضا ابوسعیدی، واشینگتن دی‌سی، مریلند

2. دکتر عباس قاسمی، پروفسور مهندسی شیمی و استاد در مرکز اسلامی المهدی، لاس کروسس، نیو مکزیکو

3. دکتر اکبر محمدپور، واشنگتن دی‌سی، مریلند

4. دکتر توحید عزیزی، پزشک و دانشجوی انفورماتیک پزشکی و بهداشت، بوستون، ماساچوست

5. دکتر مجتبی رضاخواه، پسا دکتری، دنور، کلرادو

6. کیوان ابراهیمی، دانشجوی دکتری برق، ایمز، آیوا

7. سید مجید میر قاسمی، هیوستون، تگزاس

8. مهدی دردشتیان، دانشجوی دکتری سلامت عمومی، فلوریدا

9. سمیه ابوسعیدی، واشنگتن دی‌سی، مریلند

10. صدیقه صادقی‌نژاد، هیوستون، تگزاس

11. دکتر محمدرضا کاظمی، مینیاپولیس، مینه‌سوتا

12. حسین حقیقی‌نیا، هیوستون، تگزاس

13. حسین نوری سعید، MBA، دنور، کلرادو

14. اعظم دوست مهربان، پرستار، سن‌دیگو، کالیفرنیا

15. زهرا اسلامی، واشنگتن دی‌سی، مریلند

16. احمدرضا اسلامی، واشنگتن دی‌سی، مریلند

17. محمد رهنما، مشاور انرژی و آی‌تی، لس‌آنجلس، کالیفرنیا

18. حسین شربانی، سالت‌لیک‌سیتی، یوتا

19. دکتر هاشم عماری، جراح دندانپزشک، دیترویت، میشیگان

20. مصطفی قاسمی، دانشجوی دندانپزشکی، لاس کروسس، نیو مکزیکو

21. وحید قاسمی، دانشجوی مهندسی برق، لاس کروسس، نیو مکزیکو

22. محمود دربندی، تالسا، اوکلاهاما

23. محمد مومن نیا، اوکلاهاما سیتی، اوکلاهاما

24. مریم قاسمی، معلم و مدرس کارگاه‌های آموزشی، لاس کروسس، نیو مکزیکو

25. محسن عراقی نیکنام، مینیاپولیس، مینه‌سوتا