به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس، هر روز در سوریه بحران جدیدی رقم می خورد. در حالی که تا چند روز پیش، احتمال استفاده نظام سوریه از تسلیحات شیمیایی به مهمترین دغدغه غربی ها تبدیل شده بود، ظرف ۳ روز ورق برگشته و این اسرائیل است که با حملات هوایی متعدد خاک این کشور بحران زده را هدف موشک های خود قرار داده است آنهم به بهانه نابود کردن محموله های تسلیحاتی که به زعم صهیونیست ها راهی حزب الله لبنان بوده است.

فارغ از همه موضوعات پیرامون سوریه، نکته ای که در این میان جلب توجه می کند، نوع واکنش های بین المللی به این دو ماجراست. در مورد نخست، تاکنون همه اخبار منتشر شده صرفا حدس و گمان است و حتی مقامات آمریکایی و اسرائیلی به طور قطع تایید نکرده اند که آیا از اقدام نظام بشار اسد برای توسل به تسلیحات شیمیایی اطمینان کامل دارند و یا خیر. با این حال، آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی، یکی پس از دیگری به ابراز نگرانی از این موضوع پرداخته و تهدید کرده اند در صورت، صحت چنین اخباری دست به کار خواهند شد و حتی احتمال دارد به تاسیسات شیمیایی سوریه حمله نظامی کنند.

همه این موضع گیری ها صرفا در قبال ادعایی است که صحت و سقم آن هنوز تایید نشده. اما در سوی دیگر ماجرا، بحث حملات هوایی اسرائیل به سوریه مطرح است؛ موضوعی که درستی آن مورد تایید همه بوده و حتی اولین بار، این مقامات آمریکایی بودند که خبر چنین اتفاقی را منتشر کردند.

بعد از حمله هوایی روز جمعه، بامداد امروز (یکشنبه) نیز یک رشته انفجارها صبح امروز در دمشق پایتخت سوریه روی داد که شدیدترین آن به گفته اهالی منطقه پشت منطقه « جبل قاسیون» به وقوع پیوست.

منابع محلی نیز تأکید کرده اند که حدود ۳۰۰ نفر در این حملات کشته و چندین نفر نیز زخمی شده اند و مجروحان به بیمارستان های مواسات، ۶۰۱ نظامی، بیمارستان دانشگاه اسد و المجتهد منتقل شده اند.

از سوی دیگر نیز پایگاه خبری « الحقیقه» ، گزارش داد که در این حملات ۴۳ پایگاه نظامی و تحقیقاتی دچار خسارت فراوان شده است و یکی از این پایگاه ها انبار ذخیره موشک های دور برد اسکاد بوده است.

علاوه بر این، منابع محلی خبر دادند که اسرائیلی ها در حملات موشکی خود به حومه دمشق از اورانیوم ضعیف شده استفاده کرده اند.

با همه این خسارات و تلفات، تنها واکنش غربی ها به این ماجرا « سکوت» بوده و بس. البته، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به این حادثه واکنش نشان داده اما در حمایت از اسرائیل نه محکومیت تجاوز نظامی آن. او ضمن اعلام اینکه حملات رژیم صهیونیستی به سوریه را تأیید نمی کند، گفت: « اسرائیل حق محافظت از خود در مقابل حزب الله و همچنین مقابله با انتقال سلاح های پیشرفته به حزب الله را دارد. من اجازه می دهم که اسرائیل هرگونه حمله ای که انجام داده را تأیید یا رد کند. »

رئیس جمهور آمریکا ضمن تأکید بر اینکه هرگونه حمله اسرائیل به سوریه توجیه پذیر است، گفت: « آنچه در گذشته گفتم و بر آن نیز اعتقاد دارم این است که اسرائیلی ها به طرز توجیه پذیری باید از خود در مقابل انتقال سلاح های پیشرفته به سازمانهای تروریستی چون حزب الله محافظت کند. ما از نزدیک با اسرائیلی در به رسمیت شناختن این مسئله که آنها بسیار به سوریه نزدیک هستند، آنها بسیار به لبنان نزدیک هستند، هماهنگ هستیم. »

به این ترتیب می توان دریافت ماهیت موضع گیری های غرب در قبال اوضاع سوریه از چه نوعی است و اینکه آیا باید از ابراز نگرانی های آنها نگران بود یا اعلام حمایت آنها از متحدانشان.