به گزارش پارس ، فارس به نقل از خبرگزاری « رویترز» ، « باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته (شنبه) در مصاحبه ای تلویزیونی در جریان سفر به کاستاریکا اعلام کرد که اظهارات دولت ونزوئلا مبنی بر اینکه شهروند آمریکایی دستگیر شده توسط این کشور جاسوس بوده، « مسخره» است.

بر اساس این خبر، ونزوئلا ماه گذشته اعلام کرد که یک شهروند آمریکایی را به اسم « تیموتی هالت تریسی» را دستگیر کرده که وی به تامین مالی تظاهرات دانشجویی مخالف در ونزوئلا بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور متهم شده است.

ونزوئلا اعلام کرد که این شهروند آمریکایی صراحتا مانند یک عامل جاسوسی آموزش دیده است.

در ادامه این خبر آمده است که کشور ونزوئلا همچنین گفته است که تریسی ۳۵ ساله از ایالت « میشیگان» آمریکا از یک سازمان خارجی پول می گرفته است و این پول را در اختیار سازمان های دانشجویی معترض در ونزوئلا قرار می داده ت به تحریک جنگ داخلی بپردازد.

این در حالیست که دوستان و اقوام تریسی او را نزد رسانه های آمریکایی یک مستند ساز معرفی کرده اند که برای تولید فیلمی درباره انتخابات ریاست جمهوری این کشور در ونزوئلا بوده است.

رئیس جمهوری امریکا در مصاحبه روز گذشته خود با شبکه تلویزیونی « Noticias Telemundo» که قرار است امروز یکشنبه پخش شود، اعلام کرد که: ما در مورد این شهروند آمریکایی که ظاهرا بازداشت شده است، مانند وقتی برخورد می کنیم که یک شهروند آمریکایی در یک کشور خارجی درگیر نوعی گرفتاری حقوقی شده است.

اوباما در پایان سفر سه روزه خود به مکزیک و کاستاریکا گفت که: این تصور که این فرد به نوعی جاسوس است، مضحک است. ما گاهی اوقات شاهد لفاظی هایی از سوی ونزوئلا بوده ایم.

در ادامه این خبر به نقل از مقامات آمریکایی نوشته شده است که پرونده این شهروند آمریکایی بازداشت شده در ونزوئلا در عوض اینکه توسط دولت دو کشور رسیدگی شود، به صورت خصوصی در حال مدیریت است و دولت دو کشور از جزئیات بی خبر هستند اما در عین حال آمریکا درصدد است از طریق کنسولگری خود به تریسی دسترسی پیدا کند.

« نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری جدید ونزوئلا که در انتخابات ریاست جمهوری ماه آوریل با اختلاف کمی از رقیب خود پیشی گرفت، مقامات سابق آمریکا را به دامن زدن به طرح های ترور خود متهم کرده و در عین حال گفته است که واشنگتن از تلاش هایی که هدف از آنها بی ثبات کردن ونزوئلا است، حمایت می کند.

* وزارت خارجه ونزوئلا اظهارات اوباما را محکوم کرد

دولت ونزوئلا در واکنش به انتشار چنین اظهاراتی از سوی اوباما، امروز شنبه با عصبانیت سخنان رئیس جمهور آمریکا را درباره بحران سیاسی ونزوئلا رد و واشنگتن را به حمایت از خشونت های ایجاد شده در این کشور بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا متهم کرد.

در بیانیه وزارت خارجه ونزوئلا آمده است که اظهارات گمراه کننده، افراطی و مداخله جویانه اوباما منجر به وخامت روابط میان دو کشور آمریکا و ونزوئلا می شود و به جهان ثابت می کند که سیاست تجاوز دولت واشنگتن همچنان علیه ونزوئلا باقی است.

این در حالیست که اوباما روز جمعه نیز با طفره رفتن از اینکه آمریکا مادورو را به عنوان رئیس جمهور جدید ونزوئلا به رسمیت می شناسد یا خیر، صرفا اعلام کرد که انتخاب سران ونزوئلا در انتخابات قانونی به عهده مردم این کشور است.

اوباما همچنین مدعی نقض اصول اساسی حقوق بشر، دموکراسی، آزادی بیان و تجمع در ونزوئلا بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور شد.

وزارت خارجه ونزوئلا در واکنش به اظهارات اوباما اعلام کرده است که ونزوئلا اظهارات رئیس جمهور آمریکا را که یک بار دیگر قانونی بودن دولت ونزوئلا را زیر سوال برده است، رد می کند.