«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز شنبه گفت نظرش در مورد توافق صورت‌گرفته برای تأسیس یک اداره رادیو و تلویزیون دولتی جدید «تغییر کرده است.»

این اظهار نظر نتانیاهو که در فیسبوک صورت گرفت، گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی را تقویت کرده است.

نتانیاهو و «موشه کهلون» وزیر دارایی اسرائیل روز پنج‌شنبه اعلام کردند که بر سر تأسیس یک سازمان رادیو و تلویزیون جدید به توافق رسیده‌اند. 

این توافق پس از آن اعلام شد که روزنامه «هاآرتص» روز چهارشنبه به نقل از منابع آگاه نوشت کهلون در اعتراض به تلاش نتانیاهو برای حفظ ساختار کنونی رادیو و تلویزیون و در عین حال طرح اصلاحیه قانون اساسی که تمام شبکه‌های رادیو و تلویزیون را تحت کنترل کابینه قرار می‌دهد، گفته است: «رادیو و تلویزیون عمومی علاقه‌ای به تو ندارد، تو فقط دنبال کنترل [رسانه‌ها] هستی.»

بعد از توافق روز پنج‌شنبه بسیاری اختلاف پیش آمده میان نتانیاهو و وزیر دارایی کابینه‌اش را حل‌شده فرض کردند، اما اظهارات روز شنبه نتانیاهو نشان داد که اختلافات پابرجاست و ممکن است کابینه را تا فروپاشی پیش ببرد.

کابینه‌های اسرائیل همواره ائتلافی هستند و معمولا بروز اختلاف میان وزرا که اغلب از احزاب متفاوت هستند، به بر هم خوردن دولت و برگزاری انتخابات زودهنگام منجر می‌شود.

بر اساس توافقی که پیشتر به دست آمده بود، سازمان رادیو و تلویزیون کنونی که 1000 کارمند دارد، تعطیل و با سازمانی جدید جایگزین می‌شد. کارکنان سازمان کنونی که با این توافق شغل خود را از دست می‌دهند، بارها علیه تعطیلی سازمان کنونی تظاهرات کرده‌اند.

نتانیاهو روز شنبه در فیسبوک نوشت: «بعد از دیدار با کارکنان اداره رادیو و تلویزیون و شنیدن وضعیت ناراحت‌کننده آن‌ها، نظرم را تغییر دادم.»

وی همچنین با بیان اینکه بر خلاف گزارش کهلون ادامه کار سازمان فعلی چندان هم هزینه‌بر نیست، گفت: «خوب، با این وضعیت چرا باید یک اداره جدید راه بیاندازیم؟»

مدت‌هاست که نتانیاهو به دلیل مقاومت در برابر تأسیس یک سازمان جدید رادیو و تلویزیون که انتظار می‌رود از لحاظ سیاسی مستقل‌تر بوده و کابینه کنترل کمتری بر آن داشته باشد، مورد انتقاد قرار دارد.

کهلون هفته گذشته پس از پادرمیانی «آریه دری» وزیر امور داخلی که نسبت به احتمال فروپاشی کابینه و برگزاری انتخابات زودهنگام هشدار داده بود، پذیرفت که یک اداره نظارت بر تولیدات رادیو و تلویزیون ایجاد شود، اما این اداره نباید آزادی بیان رسانه‌ها را محدود کند. 

با این وجود روز شنبه «داوید بیتان» هم‌حزبی نتانیاهو، کهلون را به نقض تعهداتش متهم کرد و گفت «احتمال برگزاری انتخابات بسیار زیاد است.»

بر اساس نتایج نظرسنجی‌ها، اگر این انتخابات همین امروز برگزار شود، حزب «لیکود» به رهبری نتانیاهو با کسب 26 جایگاه از مجموع 120 کرسی پارلمان، همچنان حزب نخست خواهد بود. این حزب در حال حاضر 30 کرسی پارلمان را در اختیار دارد.

حزب «یش عاتید»، به رهبری «یعیر لاپید» که بارها گفته اطمینان دارد به زودی نخست‌وزیر می‌شود، هم 25 کرسی را از آن خود خواهد کرد. 

بر اساس این نظرسنجی که نتایجش را کانال 10 تلویزیون اسرائیل منتشر کرده، ائتلاف اتحادیه صهیونیست که اپوزیسیون به شمار می‌آید، تنها 10 کرسی به دست می‌آورد. این در حالی است که در انتخابات سال 2015 این ائتلاف 24 کرسی به دست آورد.