«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز پنج‌شنبه بر موثر بودن آتش‌بس پیشنهادی ایران، روسیه و ترکیه در سوریه تأکید کرد.

بر اساس توافقی که سه ماه پیش با وساطت تهران، مسکو و آنکارا به دست آمد، در اغلب مناطق سوریه آتش‌بس برقرار شده است.

زاخاروا گفت این توافق موجب «کاهش خشونت در سوریه شده و موارد نقض آتش‌بس نادر بوده است.»

سخنگوی وزارت خارجه روسیه عملیات نظامی این کشور در سوریه را هم موثر دانست و گفت این حضور موجب شد تا بخش شرقی حلب آزاد شود.

وی همچنین به کشورهای غربی حامی گروه‌های مسلح در سوریه هم کنایه زد و گفت آن‌ها به زبان از مبارزه با تروریسم صحبت می‌کنند، اما در عمل از محکوم کردن حملات تروریستی اخیر در سوریه خودداری می‌کنند.

زاخاروا گفت: «شرکای غربی ما از محکوم کردن حملات تروریستی در دمشق خودداری می‌کنند. این رفتار صداقت گفتار آن‌ها را زیر سوال می‌برد.»

در دو انفجاری که روز گذشته در پایتخت سوریه رخ داد، بیش از 30 نفر کشته شدند. با این حال آمریکا از محکوم کردن این حملات خودداری کرد.

«مارک تونر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شب گذشته در پاسخ به این سوال که چرا حمله تروریستی هفته گذشته و حمله تروریستی اخیر توسط «جبهه النصره» را محکوم نمی‌کند، گفت: «در حال بررسی این حوادث هستیم تا متوجه شویم که چه اتفاقی افتاده است.»

زاخاروا در بخش دیگری از نشست خبری امروز تأکید کرد که هدف از حملات تروریستی اخیر بر هم زدن روند مذاکرات صلح سوریه است که در «آستانه» قزاقستان و «ژنو» سوئیس برگزار می‌شود.

وی گفت با وجود این تلاش‌ها روند سیاسی ادامه دارد و مذاکرات در موعد خود برگزار می‌شود.