اسدالله قره‌خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در صحن علنی امروز یکشنبه 22 اسفند ماه گزارش کمیسیون متبوع خود در مورد حادثه آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی سینای بندر ماهشهر را قرائت کرد.
 
وی با بیان اینکه در واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی به دلیل شرایط فرآیندی و عملیاتی خاص پتانسیل قابل ملاحظه‌ای از بروز حوادث وجود دارد، گفت: حادثه آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی سینا واقع در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در ماهشهر نمونه‌ بارزی از این نوع حودث است.
 
وی ادامه داد: 30 درصد سهام این شرکت متعلق به سهام عدالت و 70 درصد دیگر آن متعلق به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس(هلدینگ)‌ می‌‍‌باشد در حالی که 40 درصد سهام هلدینگ خلیج‌فارس نیز متعلق به سهام عدالت و 20 درصد آن نیز متعلق به دولت است.
 
قره‌خانی تصریح کرد:‌ محصولات پتروشیمی بوعلی سینا در بخش فروش داخلی به پتروشیمی‌های بندر امام خمینی (ره)، شهید تندگویان، امیرکبیر، فارابی،‌ تبریز و چندین شرکت و صنایع پایین دستی داخلی دیگر فروخته شده و در بخش صادراتی به کشورهای حوزه خلیج‌فارس، اروپا، آسیای جنوب شرقی و شمال آفریقا صادر می‌شود.
 
سخنگوی کمیسیون انرژی با اشاره به دلایل بروز حادثه آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی سینا گفت: این امر تنوع زیادی نداشته و اکثر این حوادث از نوع نشتی، ایجاد ابر گازی و انفجار است و سوال اینجاست که با توجه به تشابه حوادث رخ داده چرا نمی‌توان از وقوع آنها جلوگیری کرد.
 
قره‌خانی تأکید کرد: واقعیت این است که بخش اعظم این حوادث نه تنها قابل پیش‌بینی بوده بلکه شدت آنها نیز قابل پیش‌بینی است مشروط به اینکه تجزیه و تحلیل حوادث به موقع صورت گرفته و بر مبنای آن اقدامات اصلاحی لازم انجام، تدابیر ایمنی مربوطه اتخاد و فرآیند مدیریت دانش به خوبی جاری شود.