به گزارش پارس به نقل از مهر، کمتر از ۲ ماه تا یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است و این در حالی است که اخبار موثق و غیر موثق حول این انتخابات و کاندیداهای احتمالی آن هر روز در رسانه های کشور منتشر می شود. خبرگزاری مهر برخی از مهمترین این اخبار را به صورت روزانه منتشر می کند.

انتخابات آزاد رمز عملیات براندازی بود/ حامیان فتنه ۸۸ صلاحیت کاندیداتوری ندارند

فارس: آیت الله سیدمحمد خامنه ای رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا درباره تمرکز دشمنان روی موضوع انتخابات آزاد، گفت: مقصود از طرح و بیان این الفاظ، القاء این مطلب است که انتخابات آینده به نوعی هدایت شده و به قول آنها مهندسی شده و به نفع عده ای خاص خواهد بود و نوعی پیشگویی از آینده انتخابات است. در محاکمه متهمان فتنه ۸۸ اعتراف شد که این گونه تعبیرات در واقع رمز شورش و کُد اجرایی شدن عملیات براندازی است.

وی همچنین به بیان دلایل حقوقی عدم صلاحیت سران و حامیان فتنه ۸۸ برای کاندیداتوری پرداخت و تصریح کرد: این جریان در سناریو خود برای مقابله با سدّ شورای نگهبان هم بیکار نخواهند بود، گرچه هنوز اقدامی ظاهر نشده و خوشبختانه با شناختی که از این سدّ استوار هست و عزمی که شورای نگهبان بر حفظ قانون و صلاح کشور و سلامت انتخابات دارد، گمان نمی رود که در مقابل توطئه دشمنان و عزم و جِدّ آنها بر توفیق و تسلط بر حقوق شورا، کوتاه بیاید و راه را برای نفوذ دشمنان داخلی و خارجی باز بگذارد. نکته جزایی مهمی که وجود دارد آن است که جرم فتنه براندازی سال ۸۸ یک جرم مشهود بوده است، بنابراین توجه اتهام براندازی و مشارکت در فتنه احتیاج به سجلّ کیفری ندارد و شهادت مؤمنین و رأی عمومی (یا رأی اکثریت) مردم، برای صدور حکم عدم صلاحیت نامبردگان در شورای نگهبان قانونی و حجت است.

خودداری اصلاح طلبان از ملاقات با رهبر انقلاب

مشرق: هفته گذشته جمعی از اعضای مجمع روحانیون برای فرار از شکست در انتخابات ریاست جمهوری پیشنهاد دیدار با رهبری را مطرح کردند تا در آن جلسه شاید بتوانند مسیر بازگشت خاتمی را به انتخابات ریاست جمهوری فراهم نمایند.

در این جلسه هیچ کدام از حاضران به صورت فردی و یا جمعی حاضر به ملاقات با رهبر معظم انقلاب نشدند و معتقد بودند در برابر منطق محکم رهبری در قبال حوادث ۸۸ هیچ کدام نمی توانیم استدلال کنیم و پاسخی بدهیم.

هر کسی آبرو و توانی دارد باید بیاید، خاتمی و هاشمی هم ندارد

انتخاب: آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفت: هیچوقت قاطع نگفتم نمی آیم چرا که نمی دانم در آنصورت جواب خدا، امام و مردم را چه می توانم بدهم؟ . تا ببینیم تقدیر چه خواهد شد.

وی افزود: اهل ناز کردن نیستم، اگر احساس کنم می توانم کشور را نجات دهم، می آیم.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه هر کسی آبرویی دارد و توانی باید بیاید، خاتمی و هاشمی هم ندارد گفت: مردم تغییر در شیوه اجرایی می خواهند نه تبدیل این مهره به مهره دیگر، اگر قرار است در بر همان پاشنه بچرخد وضع از این هم بدتر خواهد شد.

زیبا کلام: نامزدی هاشمی در انتخابات قطعی است

روزنامه آرمان: صادق زیبا کلام استاد دانشگاه تهران با تایید اینکه نامزدی هاشمی قطعی است، افزود: اگر آقای هاشمی کوچکترین امیدی می داشت که خود اصولگرایان می توانستند این مشکلات را که کشور بعد از ۸ سال پیدا کرده سامان بدهند یقینا نمی آمد اما متاسفانه این امید و باور را ندارند.

وی افزود: آمدن آقای هاشمی مثل زلزله آرایش انتخاباتی اصولگرایان را برهم خواهد ریخت. آنان را به سمت یک ائتلاف گسترده علیه آقای هاشمی می کشاند. من بعید نمی بینم که جدای از خود اصولگرایان، آیت ا… مصباح، جبهه پایداری، حتی جریان دولت هم به ائتلاف جبهه مقابل هاشمی بپیوندند. نخستین پیامد آمدن آقای هاشمی آن است که نامزد اصولگرایان از آقای دکتر ولایتی تغییر پیدا می کند و به احتمال زیاد آقای قالیباف نامزدشان می شود.

رئیس جمهور شدن برای هاشمی دیر شده است

فارس: حجت الاسلام مجتبی ذوالنور جانشین سابق نماینده ولی فقیه در سپاه با بیان اینکه رئیس جمهور شدن برای آقای رفسنجانی دیر شده و بهتر است وی در سمت فعلی خود باقی بماند و از ورود به کارهای پرمشغله پرهیز کند، گفت: سن بالایی هاشمی رفسنجانی مانع تحول آفرینی در کشور می شود، چراکه رئیس جمهور آینده باید جوان، بانشاط و پرانرژی باشد.

مخالفت خانواده آیت الله هاشمی برای حضور وی در انتخابات ریاست جمهوری

باشگاه خبرنگاران: فاطمه هاشمی رفسنجانی درباره حضور پدرش در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو گفت: پدرم خودش باید در این باره تصمیم بگیرد.

وی افزود: در شرایط فعلی خانواده ما همه مخالف حضور پدرم در انتخابات ریاست جمهوری هستند.

مخالفت حزب منحله مشارکت با نامزدی هاشمی

مشرق: اعضای حزب منحله مشارکت اخیرا دیداری با جمعی از اعضای مجمع روحانیون داشته اند و در این دیدار به صراحت اعلام کرده اند که با نامزدی هاشمی رفسنجانی مخالفند چرا که وی نه رای دارد و نه نماد اصلاح طلبی است. مشارکتی ها مدعی شده اند تنها فردی که می تواند ۱۳ میلیون رای موسوی را جمع کند محمد خاتمی است.

احتمال کناره گیری عارف از کاندیداتوری

مثلث آنلاین: علی اکبر اولیاء از چهره های نزدیک به محمدرضا عارف گفت: تاکنون قرار بر این بوده است که اگر آقایان خاتمی و هاشمی کاندیداتوری در انتخابات را نپذیرند آقای عارف به عنوان نامزد مطرح اصلاح طلبان در انتخابات حضور پیدا کند.

وی افزود: در شرایط فعلی مشخص نیست آقای عارف بتواند نامزد مطرح اصلاح طلبان شود زیرا ایشان به اجماع نظر آقایان هاشمی و خاتمی نیاز دارد. متاسفانه با موضع گیری های اخیری که نسبت به اصلاح طلبان می شود مشخص نیست بحث کاندیداتوری آقای عارف به وقوع بپیوندد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار داشت: همانطور که آقای عارف مطرح کرده اند اگر آقایان هاشمی و خاتمی بر سر کاندیدا توری ایشان اجماع نکنند، بعید است آقای عارف کاندیدا شود.

کامران دانشجو: هاشمی بیاید من هم می‎ آیم

خبرنامه دانشجویان ایران: شنیده شده کامران دانشجو وزیر علوم تحقیقات و فناوری در یکی از جلسات خصوصی خود با نزدیکانش درباره وضعیت اخیر انتخابات گفته است: کاندیدای ریاست جمهوری نیستم چون نمی خواهم خدماتی که داشته ام را با چیز دیگری مخدوش کنم اما اگر هاشمی رفسنجانی کاندیدا شود با توجه به اینکه فکر می کنم کاندیداهای موجود تا آخر در مقابل هاشمی نمی ایستند علیرغم میل باطنی ام در مهلت قانونی به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می کنم.

وزیر علوم دولت دهم در این جلسه حتی شعار انتخاباتی خودش را هم اعلام و گفته است: اگر بیایم شعارم این است « هرکس می خواهد به هاشمی نه بگوید به من رای بدهد» و همین برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری کافی است البته اگر وارد صحنه شوم برنامه مناسب هم ارائه خواهم کرد.

در صورت رد صلاحیت مشایی، چهار سال بعد برمی گردیم

مشرق: حامیان مشایی می گویند چنانچه در این دوره مهندس رد صلاحیت شود در برابر قانون نمی ایستیم و سعی می کنیم چهار سال بعد برگردیم.

همچنین حامیان مشایی در رسانه های خود و جلسات تبلیغاتی به شدت از طرح سوابق کاری وی خودداری می کنند. مشایی یک عنصر اطلاعاتی و امنیتی است که سال ها با نام" مرتضی محب الاولیا" در مناطق کردنشین فعالیت کرده است.

مطهری: پیش بینی های هاشمی درست درآمد، نامه اش به رهبری تاریخی بود

روزنامه شرق: علی مطهری در واکنش به سخنان اخیر وزیر اطلاعات گفت: آقای مصلحی در سخنان اخیرشان طوری درباره حصر حرف زده اند که انگار با نوعی لطف به آقای خاتمی گفته اند که تا به حال حصرشان نکرده ایم این در حالی است که « حصر» نیازمند مقدمات قضایی و حکم رسمی و قانونی نهادهای مسوول است.

وی افزود: در مورد جمله ای که گفته اند آن کسی که حوادث امروز را پیش بینی کرده در فتنه دست داشته، باید بگویم که بهتر است وزیر اطلاعات به این مطلب بپردازند که آیا پیش بینی درست از کار درآمده یا نه؟

مطهری ادامه داد: به نظرم پیش بینی ها درست از کار درآمده و اتفاقا نامه آقای هاشمی به مقام معظم رهبری نامه ای تاریخی بود.

خاتمی: در صورت رد صلاحیت تا اردکان هم نمی توانم برم

مشرق: جمعی از اعضای مجمع مدرسین و محققین قم با محمد خاتمی دیدار داشته اند. در این دیدار از وی خواسته اند در انتخابات ولو آنکه رد صلاحیت شود شرکت کند چرا که وضع او از این که هست بدتر نخواهد شد. خاتمی در پاسخ آنها گفته: " الان می توانم به اردکان بروم اما اگر بیایم و مرا رد صلاحیت کنند دیگر تا اردکان هم نمی توانم بروم. "