به گزارش پارس به نقل از مهر، حجت اسلام مصطفی پور محمدی کاندیدای ائتلاف ۵ نفره اصولگرایان در نشست دانشجویی که امروز شنبه در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه برگزار شد در پاسخ به سوال مجری نشست مبنی بر اینکه مهمترین مسائل کشور در سال ۹۲ و علت کاندیدا شدن شما با وجود تکثر کاندیداها چیست، گفت: کشور ظرفیت های زیادی داشته و حتی در حوزه اقتصاد وضعیت قابل توجهی داریم از نظر سیاسی موقعیت ایران تاثیر گذار است. اینکه مقامات آمریکایی در زمان انتخابات باید نسبت به ایران موضع گیری کنند نشان دهنده موقعیت بالای جمهوی اسلامی است.

وی با بیان اینکه حساسیت در منطقه نسبت به ما نشان دهنده اهمیت ایران است، افزود: دشمنان سخت و دوستان جدی داریم. در عرصه داخلی جامعه کاملا با نشاط فعال و حساس، طرفدارن فراوان و منتقدین جدی هر دو طیف ظرفیت خوبی دارند در مجموع قدر مشترک کشور وجود جامعه فعال سیاسی است.

پور محمدی موقعیت علمی کشور را خوب دانست و گفت: وجود پژوهشگران با مقالات علمی قوی و وجود نسل دانشمندان بین ۲۷ تا ۳۴ ساله نشان دهنده رشد علمی خوب است هرچند فاصله زیاد است که باید جبران شود.

این کاندیدای احتمالی در ادمه به معضلات پیش رو اشاره کرد و گفت: منابع اقتصادی را خوب مدیریت نکردیم، ظرفیت شناسی مناسب نداشتیم زیر ساخت های تولید به روش سنتی به حیات خود ادامه می دهد که از بزرگترین معضلات کشور است.

وی با بیان اینکه گردش هزینه دولت به درآمد نفتی متکی است، افزود: از نفت به عنوان صنعت علمی دیپلماسی استفاده نکردیم برای تامین درآمد جاری و عمرانی بهره جستیم و این فرصت ارزشمند را تبدیل به نقطه آسیب کردیم.

پور محمدی در ادامه به دلیل تکثر کاندیداها اشاره کرد و گفت: کسی این افراد را بسیج نکرده است، نظام انتخاباتی ما بر عکس نظام دموکراسی مطرح نظام انتخاباتی دموکراتیک هدایت شده نیست بلکه نظام انتخاباتی باز است یعنی هر کسی می تواند بیاید.

کاندیدای ائتلاف ۵ نفره اصولگرایان ادامه داد: با مشکلات کشور آشنایی زیادی دارم با مدیران در مقاطع مختلف همکار بودم از دولت اول آقای موسوی تا دولت آقای احمدی نژاد تجربه های مختلف را کسب کردم الان هم در سازمان بازرسی به لایه های پنهان نظام مدیریتی آشنایی کامل پیدا کردم لذا تصمیم به حضور گرفتم.

وی در ادامه در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر اینکه شما سمت های امنیتی داشتید آیا این جزو نقایص نیست، گفت: رئیس جمهور باید امنیت را بفهمد اگر رئیس جمهور امنیت را نفهمد هر روز برایش نسخه امنیتی می پیچند که در نتیجه مشکلات درست می شود، البته فضای امنبتی کشور با فضای فرهنگی قوی بالا می رود. برای تامین امنیت شرق و غرب کافی است اقتصاد مرز نشین ها تقویت کنیم نیازی به بردن نیرو نیست.

پور محمدی در پاسخ به این سئوال که اینکه می گویید منابع اقتصادی را خوب مدیریت نکردیم یعنی چه؟ گفت: یعنی اینکه هزینه ها را کنترل کنیم بازار عرضه و تقاضا را کنترل کنیم به بخش عمران به عنوان زیر ساخت اقتصادی نگاه کنیم چون این موارد را خوب هدایت نکردیم دولت پر هزینه شده است.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری در پاسخ به سئوال دانشجویی مبنی بر اینکه اینها معضلات است برنامه شما برای حل این معضلات چیست گفت: من دو هفته پیش برنامه ام را منتشر کردم ولی به صورت کلی می گویم بانک مرکزی مستقل نیست سازمان مدیریت بی نظم شده ما باید برگردیم به تفکر برنامه ای جامع الان فرار مالیاتی بزرگ داریم که فشار مالیاتی به کارمند وکارگر است.

وی با اشاره به اینکه بانکداری و صنعت بیمه در دنیای امروز پیشرفت عظیمی کرده است، افزود: ما اگر هنر داریم همان روشها را باید بیاوریم من اقتصاد اسلامی را قبول دارم ولی تورم و نقدینگی فرمول ثابت دارد در نظام مالیات مبنای دینی تاثیر دارد ولی سیستم مالیات گیری مدلسازی شده لذا باید از این روشها استفاده کنیم و زیر ساختها را متحول کنیم.

پور محمدی افزود: بانک مرکزی، بیمه و تامین اجتماعی زیر تیول دولت است لذا نیاز به تحول انقلابی بر پایه علم، تخصص و عملیات انقلابی داریم.

کاندیدای احتمالی انتخابات در ادامه نشست در پاسخ به سئوال دانشجویی مبنی بر اینکه شما در دهه ۶۰ لیستی از منافقین را به آیت الله منتظری دادید که مورد قبول واقع نشد، گفت: این قطعا دروغ است من در وزارت اطلاعات سمت امنیتی نداشتم در حوزه ضد جاسوسی که نیمه امنیتی است و در بخش تحلیلگری و خارجی مسئول بودم باید تاریخ و واقعیت را دید جنگ منافق جنگ با امام (ره) بود این خبر سازی را منافقین انجام داده اند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه در سازمان بازرسی چه اقدامی در مبارزه با فساد اداری داشته اید، گفت: در کشور ما سلامت اداری بالا نیست ولی آن چیزی که در آمار دنیا منتشر شده را قبول ندارم بخشی از این رتبه بندی سیاسی است.

پور محمدی ادامه داد: من در این چند سال در سازمان کوچک تمام تلاشم را کرده ام زیر ساخت اداری درست شود وقتی در نظام بانکی ما ۲۷۰۰ میلیارد از یک شعبه بانکی به شعبه دیگری منتقل می شود و بانک مرکزی از آن خبر ندارد وظیفه داریم برویم سراغ بانک مرکزی تا وظیفه اش را انجام دهد. البته کل اعضای سازمان بازرسی ۲۱۰۰ نفر است هرچند من به دولت بزرگ اعتقادی ندارم ما باید سیستم ساز باشیم و تنها راهش شفاف سازی و دولت الکترونیک است.

کاندیدای احتمالی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه مشاوران اقتصادی شما چه کسانی هستند، گفت: با وزیرانی که در دولت نهم بودیم مشورت می کنیم با تعداد زیادی از مدیران سابق و حال حاضر بانک مرکزی.

وی در در ادامه نشست در واکنش به سوال مجری مبنی بر اینکه به نظر می رسد سیاست اقتصادی شما شبیه سیاست تعدیل اقتصادی هاشمی است گفت: حرف خوب را هر کسی بزند خوب است.

پور محمدی در پاسخ به مجری که گفت منظورم همان سیاست لیبرالیسم اقتصادی است گفت: در این مورد اتهام نزنید. البته اقتصاد دو بخش دارد فرمول اقتصادی و مباحث نظری که خودمان مبانی داریم اما اقتصاد اصولی دارد نحوه اداره تورم، نظام عرضه و تقاضا اصولی دارد مگر نظام بانکداری را ما ابداع کردیم؟ اگر در دهه ۷۰ حرفی زده شده بیرون نمی اندازیم هرکس در ۳ دولت گذشته حرف خوبی زده استفاده می کنیم.

کاندیدا احتمالی در پاسخ به سوالی درباه اینکه تضمین اجرای قانون در دولت احتمالی وی و عدم درگیری با مجلس چیست؟ گفت: یکی از محوری ترین مسائل قانون است اگر قانون اساس شد حتما موفق می شویم. من در دولت بوده ام دولت زورش زیاد است امکانات و اختیاراتش زیاد است در آمریکا آدم داریم ۵۰ سال سناتور است ولی رئیس دولت نمی تواند بیش از دو دوره رئیس جمهور شود آنها فهمیدند این اتفاق باعث انباشت قدرت می شود.

وی ادامه داد: من مخالف حضور هاشمی و خاتمی هستم به خودشان هم گفته ام اینکار به معنی بر هم زدن اصول چرخش قدرت است.

پور محمدی بابیان اینکه راه قانون مداری تقویت مجلس است افزود: معتقدم تا مجلس قوی نشود کشور نظم پیدا نمی کند باید سیستم نظارتی رشد پیدا کند.

کاندیدا احتمالی در پایان نشست افزود اینجا دانشگاه اقتصاد است و اقتصاد مهمترین مسئله کشور من از اقبال دوستان و حجم مشارکت دانشجویان خوشحالم علی رغم اینکه گفته شد جوانان ما سیاسی نیستند. اگر در سال ۸۸ اتفاقی افتاد که آزار دهنده بود با امید و توکل بر خدا و استناد به ظرفیت کشور مبنای دینی می توانیم به قله های پیشرفت برسیم.