به نقل ازخبرگزاری فرانسه،دولت نیجریه از شرکت های نفتی خارجی که در این کشور فعالیت دارند خواسته است دفاتر مرکزی خود را به مناطق تولید و استخراج نفت جنوب این کشور، منتقل کنند.

یمی اوسینباجو، معاون رییس جمهور نیجریه هفته گذشته به شرکت های نفتی بزرگی همچون شل، موبایل و شورون دستور داد دفاتر مرکزی خود را به منطقه نفت خیز دلتای نیجر در جنوب نیجریه منتقل کنند.

این اقدام با هدف کاستن از اعتراضات به تقسیم درآمدهای نفتی صورت گرفته است.

مردم ناحیه دلتای نیجر دهها سال است تنها، سهم بسیار اندکی از درآمدهای هنگفت ناشی از بهره برداری از منابع نفتی این منطقه دریافت می کنند و این در حالی است که رنج و عذاب حاصل از خسارات زیست محیطی بهره برداری از منابع نفتی این ناحیه نیز بر دوش همین مردم فقیر است.

گروه های شورشی مسلح هم به طور مرتب به تاسیسات نفتی و کارکنان شرکت های نفتی خارجی حمله می کنند با این بهانه که خواستار تقسیم عادلانه تر درآمدهای نفتی، خودمختاری سیاسی منطقه ای یا آلودگی زدایی از این مناطق هستند.

دولت نیجریه اعلام کرد این حملات طی سال 2016 حدود 50 تا 100 میلیارد دلار به درآمدهای کشور زیان وارد آورده است.

در همین حال آستین تام جورو مسئول بخش اطلاع رسانی ایالت ریورز، یکی از ایالات منطقه دلتای نیجر در اظهاراتی گفت: اگر شرکت های نفتی دفاتر مرکزی خود را از لاگوس یا ابوجا به منطقه دلتای نیجر منتقل کنند، رفتاری مسئولانه تر خواهند داشت و اقدامات خشونت آمیز هم کمتر خواهد شد زیرا ساکنان منطقه هر چه بیشتر خود را در فرآیند بهره برداری از منابع نفتی سهیم خواهند دانست.