محمدمهدی زاهدی اظهار کرد: امید است انتخاباتی با نتیجه مطلوب که ان‌شاءلله موجب  خوشحالی مردم، نائب امام زمان و خود حضرت است؛ داشته باشیم.

وی افزود: اگر به حوزه علم و فناوری نگاه کنید، در ابتدای انقلاب حدود 176 هزار دانشجو داشتیم اما امروز بیش از 4 میلیون دانشجو در کشور داریم؛ در ابتدای انقلاب به تعداد انگشتان دست دوره دکترا وجود داشت که اکثراً رشته‌های علوم انسانی بود اما در حال حاضر اکثر رشته‌ها دکترا دارد و این اتفاق بزرگی است که در انقلاب رخ داده است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: امروز شاهد دستاوردهای این اتفاق بزرگ در بخش‌های مختلف هستیم که در بخش هسته‌ای اخیراً کمی کمرنگ شده است.

وی ادامه داد: در نگاه کلان، کشور موفقیت‌های بزرگی داشته و این موفقیت برای کشور اقتدار سیاسی به همراه داشته است و همانند قبل نیست که آمریکا الگویی را بنویسد و بعد عمال این کشور در منطقه آن‌ها را اجرا کنند.

زاهدی با بیان این که این حرکت پرشتاب ایران تا سال 2010 ادامه داشت اما پس از این سال رشد کم شتاب شده است، عنوان کرد: در سال 2010 میلادی با 29 هزار 807 مقاله علمی در اسکوپوس و 22 هزار و 308 مقاله در ISI داشتیم جایگاه 21 را دارا بودیم.

وی اضافه کرد: این در حالی است که طی 5 سال و در سال 2015 تعداد مقالات اسکوپوس به 42 هزار و 784 مقاله رسید که در دنیا رتبه 17 را کسب کردیم و در ISI تعداد 38 هزار و 177 مقاله داشتیم که موفق به رتبه 19 در دنیا شدیم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سال 2016 اوضاع بهتر شده است و آمار در اسکوپوس 48 هزار و 361 مقاله و در ISI 40 هزار و 236 مقاله است که در اسکوپوس در دنیا جایگاه 16 و در ISI جایگاه 17 را کسب کردیم.

وی تاکید کرد: اگر تغییرات را مشاهده کنیم، تغییر جدی که شاید بتوانیم بگویم یک شیب خوب می‌توانیم در دنیا اول پیش برویم، در 6 ساله گذشته وجود ندارد؛ هرچند که در سال‌های 2015 و 16 بهتر شده است اما شیب خوب نیست.

زاهدی تصریح کرد: باید بدانیم که رقبای ما هزینه زیادی را متحمل می‌شوند تا جایگاهشان تغییر نکند و باید مراقب بود اگر با این شیب حرکت کنیم، نمی‌توانیم جایگاهمان را داشته باشیم، در مجلس تصویب کرده‌ایم که حداقل بودجه تحقیقاتی کشور حداقل یک درصد از تولید ناخالص ملی باشد اما در سال قبل کمتر از نیم درصد بود.

وی با بیان این که بودجه پژوهش امسال از 7 هزار میلیارد تومان سال قبل کمتر شده است، گفت: اگر کل بودجه اختصاص داده شده در سال گذشته 46 صدم درصد بودیم، امسال از این مقدار هم کمتر خواهیم بود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در علم هسته‌ای به جایی رساندیم که 6 کشور بزرگ دنیا را به پای میز مذاکره کشاند اما همان را هم در اثرات برجام کاهش دادیم و سایت‌های هسته‌ای خود را کمرنگ یا تعطیل کردیم.

وی افزود: وقتی اقتدار علمی کاهش پیدا کند، در سایر عرصه‌ها نیز بی‌توجهی می‌شود؛ قرار بود گذرنامه ایرانی افتخار ما باشد اما زمانی که به آن بی‌توجهی می‌شود، ارزش گذرنامه‌ای ما کاهش پیدا می‌کند و کمتر از 4 سال قبل می‌شود؛ در کنفرانس مونیخ به نوعی ما را زیر سئوال می‌برند و توجهی به مطالبات ما نمی‌کنند.

زاهدی در پاسخ به سئوالی پیرامون مهاجرت نخبگان توضیح داد: فرار مغزها مقوله مجزایی است اما آنچه که برای مهم است، این است که مقالات چاپ شده، باید تبدیل به صنعت شود و از قبال آن‌ها ثروت به دست آوریم.

وی اظهار کرد: اگر شاخص سیاسی را کنار بگذاریم و تعداد اساتید، تعداد دانشجویان، تعداد اعضای هیأت علمی، تعداد مقالاتی که منجر به فناوری شده است، فناوری‌هایی که به محصول تبدیل شده است، محصولاتی که از این طریق جایگاه پیدا کرده است و... را در نظر بگیریم، شاخص و جایگاه خوبی در دنیا نداریم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: ایران در دنیا در جایگاه 100 است که اگر شاخص سیاسی را حذف کنیم و با شاخص‌های دیگر بررسی کنیم، این رتبه تا 70 پائین می‌آید که بازهم قابل قبول نیست.

وی تاکید کرد: ما نیز باید بتوانیم برای محصولات خود بازارسازی کنیم مانند شرکت‌های یاهو، تلگرام و ... که از همین روش استفاده کرده‌اند؛ باید تمام تلاشمان این باشد که ایده به محصول، محصول به بازاریابی و بازارسازی تبدیل کنیم و پیشران اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان است.

زاهدی عنوان کرد: قطار علم و فناوری کشور باید در ریل قرار گیرد و با هماهنگی و همکاری و ایمان به خود و ایمان به فناوری‌های بومی این قطار را روی ریل به پیش ببریم تا بتوانیم که رتبه‌ خوبی را کسب کنیم.