حجت‌الاسلام والمسلمین حیدر مصلحی امروز آئین ملی روز راهیان نوردر اردوگاه شهید باکری خرمشهر اظهار داشت: من با توجه به فرمایشات بسیار حکیمانه، دقیق ومدبرانه‌ای که  مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای در یکی دو روز گذشته داشتند و فرمایشات بسیار دقیق درباره راهیان نور بیان کردند، می‌خواهم نکته‌ قرآنی را  بیان کنم.

وی با تحسین حضور روحانیون در روز ملی راهیان نور  افزود: روحانیون معزز امروز با حضور در این همایش مهم به عنوان مبلغین این حرکت زیبا و ارزشمند در بین راهیان نور حضور پیدا کردند و  توجه به این روز بزرگ برگرفته از آموزه‌های قرآنی است.

وزیر اسبق اطلاعات  گفت: یک سوم قرآن تاریخ  گذشتگان و استفاده از تاریخ گذشتگان است. راهیان نور  یعنی یک حرکت قرآنی و حرکتی که در واقع با نگاه به قرآن  قصد دارد دوران دفاع مقدس که یک گنجینه بزرگ برای بهره‌برداری به ویژه برای نسل جوان است  را یادآوری کند.

وی  با بیان اینکه بنا به فرموده امام راحل (ره) تاریخ معلم بشیریت است، عنوان‌کرد:  حرکت راهیان نور در واقع حرکتی است که به صورت معلمی برای نسل جوان و نسلی که  آن دوران را ندیده در حال شکل‌گیری است و ما وظیفه داریم  واقعیات آن دوران را مثبت و منفی بازگو کنیم.

وزیر اسبق اطلاعات با بیان اینکه احساسات در بسیاری از حرکت‌ها انقلابی  نقش کلیدی  و قابل توجهی دارد، بیان‌کرد:  راهیان نور حرکتی است که در جوان‌ها با استفاده از آن دگرگونی و تحول به وجود می‌آید، حرکت راهیان نور در راستای حرکت پیاده‌روی اربعین امام حسین (ع)  است در واقع گره خوردگی سنگینی بین حرکت راهیان نور با حرکت عظیم راهپیمائی اربعین امام حسین (ع) وجود دارد .

وی گفت: آمریکائی‌ها امسال از یکی دانشگاه‌های نیویورک جمعتی نزدیک به 500 نفره را برای شرکت در راهیان نور فرستادند و تعدادی سوال در اختیار آن‌ها قرار دادند تا از این جمعیت سوال کنند  چرا در این حرکت شرکت و چه هدفی را دنبال می‌کنند.

 مصلحی افزود: جمع‌بندی که با پشتوانه CIA از این سوالات بیرون آمد قابل توجه است؛ گفتند با توجه به احساسات این جمعیت هستی آمریکا در خطر است؛ بنابراین قرآن می‌فرماید که  تاریخ نقش مهمی در به حرکت در آوردن احساسات  در حرکت‌ها ارزشی و الهی دارد و دقیقا حرکت راهیان نور این چنین مقوله‌ای را دنبال می‌کند.