از صبح امروز حوزه‌های علمیه سراسر خراسان جنوبی تعطیل شد و  اساتید و فضلای حوزه‌های علمیه در مدرسه سفیران هدایت بیرجند تحصن کرده‌اند.

 

ساعت 7:30: کلاس‌های درس حوزه های علمیه طبس، بشرویه، فردوس و سرایان تعطیل شد.

ساعت 8: کلاس‌های درس حوزه های علمیه سربیشه، نهبندان و قاین تعطیل شد.

ساعت 8:02: کلاس‌های درس حوزه های علمیه بیرجند تعطیل شد.

ساعت 8:15: طلاب کلیه شهرهای استان در مدرسه معصومیه بیرجند جمع شدند.

ساعت 8:20: ائمه جمعه شهرستان‌های زیرکوه، بشرویه و آیسک به تحصن‌کنندگان پیوستند.

ساعت 8:45: ائمه جمعه سایر شهرهای استان هم به تحصن پیوستند.

ساعت 9:00 : مسئولان دفاتر نهاد رهبری دانشگاه های استان هم به تحصن اضافه شدند

9:02 : نمایندگان ولی فقیه در ادارات استان نیز به تحصن پیوستند

9:30 : سخنرانی امام جمعه فردوس در جمع تحصن کنندگان

9:45 سخنرانی امام جمعه نهبندان در جمع تحصن کنندگان

10:25 : شعارهای طلاب در واکنش به سخنان هنجارشکنانه استاندار و سکوت وزارت کشور

11:30 : پایان تحصن برای اقامه نماز

امام جمعه فردوس: آقای استاندار به جای رقص برای معیشت مردم گریه کند

امام جمعه فردوس با بیان اینکه پیروی از ولایت فقیه باید در عمل استاندار و مسوولان باشد و نه در شعار گفت: آقای استاندار به جای رقص برای معیشت مردم گریه کنید.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رضا بابائی دقایقی قبل در تحصن طلاب و فضلای بیرجندی و تعطیلی مدارس علمیه در واکنش به سکوت سه هفته‌ای وزارت کشور و دولت مقابل سخنان هنجارشکنانه استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: آقای استاندار به محض اعتراض مردم باید عذرخواهی می‌کرد و قطعا مردم هم پذیرا بودند اما نه سکوت شد بله توهین هم شد.

وی تصریح کرد: جناب آقای استاندار گفته‌اند رقصیدن زن و مرد خیلی به اسلام لطمه نمی‌زند، اگر گوش به حرف آیت‌الله یعقوبی نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی می‌دادید و دست از این نسنجیده‌گویی برمی‌داشتید کار به اینجا نمی‌کشید که در بعضی شهرها علیه شما شعار "استعفا استعفا" داده شود و علیه شما شعار "مرگ بر منافق" داده شود و درخواست عزل شما را از وزارت کشور بدهند.

امام جمعه فردوس ادامه داد: شما در برابر این سخن حضرت آیت‌الله مکارم که اعتراض کردند و فرمودند وزارت کشور باید تذکر جدی بدهد چه موضعی گرفتید؟ مگر شما این سخن را نشنیدید که آن عارف بالله حضرت آیت‌الله بهجت فرمودند: اگر می‌خواهید بدانید که وقتی امام زمان ظهور کرد با او چه می‌کنید ببینید با نماینده او چه می‌کنید؟ اگر کسی با رهبری زاویه پیدا کند، امید نداشته باشد که در صف مدافعان امام زمان قرار بگیرد. هرچه با نماینده ولی فقیه کرده‌اید با خود ولی فقیه هم خواهید کرد.

بابابی تصریح کرد: حق این بود به محض تذکر آیت‌الله عبادی در مرکز استان از مردم عذرخواهی می‌کردید قطعا مردم شریف و نجیب استان عذر شما رو می‌پذیرفتند و شما را احترام می‌کردند و شما هم سعی می‌کردید بر مواضع‌تان پافشاری نکنید! اما متاسفانه مدتی است ائمه جمعه روحانیت، اساتید حوزه، مردم این تذکر را می‌دهند اما شما پافشاری بر مواضع خود دارید و این قابل بخشش نیست.

وی بیان داشت: شما می‌گویید ما پیرو ولایت فقیه هستیم و این فقط با شعار نمی‌شود، گرفتن منصب‌هایی مانند قوه قضاییه و ریاست جمهوری و استانداران و فرمانداران و بخشداران همه مربوط به امضای ولایت فقیه است و باید التزام عملی داشته باشید نه شعار و اگر شما التزام عملی دارید خون به دل نماینده ولی فقیه و خون به دل ائمه جمعه و اساتید و طلاب نکنید؛ شما در برابر آیت‌الله رئیسی که تذکر دادند که شما هوای نماینده ولی فقیه را در مرکز استان داشته باشید چه پاسخی دارید و عکس‌العملی را نشان داده‌اید؟

امام جمعه فردوس اذعان کرد: شما گفته‌اید باید بر وضع هنر استان گریه کنیم، چرا برای بیکاری، برای رکود برای اعتیاد برای تعطیل شدن اکثر کارخانه‌های استان و برای مشکلات استان گریه نمی‌کنید؟

بابایی گفت: شما دلسوزی کردید که یادواره‌های شهدا را باید با کیفیت بیشتر و تعداد کمتر برگزار کنیم، اگر این دلسوزی از روی صفا و صمیمیت بود چرا آن را به "تا انتخابات" گره زدید؟ چرا گفتید تا انتخابات این چنین بکنید؟ از چه می‌ترسید‌؟ تحصنات مردم به عنوان یادواره‌های شهدا برای شما چه ضرری داشت؟

وی افزود: مردم با حضور در یادواره‌های شهدا و برگزاری چنین مراسماتی روحیه انقلابی دفاع مقدس را تجدید می‌کنند و این باید مورد تشویق قرار بگیرد نه بخاطر انتخابات این پیش‌بینی را می‌کنید اگر مردم به سردمداری روحانیت، مراجع و علما یادواره‌های شهدا را برگزار کنند شما قافیه را می‌بازید.

امام جمعه فردوس بیان داشت: شاید فکر بکنید که حوزه با نشاط مردم مخالف است، هرگز این‌طور نیست همانطور که نماینده ولی فقیه در مرکز استان فرمودند اگر می‌خواهید مردم نشاط داشته باشند به فکر اشتغال آن‌ها و اسکان و رفع مشکلاتشان باشید.

احترامی: برکناری استاندار خراسان جنوبی مهم‌ترین خواسته طلاب و مردم است

مدیر مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) خضری گفت: مهم‌ترین خواسته ما از وزیر کشور و رئیس جمهور برکناری استاندار خراسان جنوبی است.

حجت‌الاسلام و المسلمین ناصر احترامی امروز در حاشیه تحصن طلاب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: مهم‌ترین خواسته ما از وزیر کشور و رئیس جمهور برکناری استاندار خراسان جنوبی است.

وی بیان داشت: درخواست تمامی اساتید حوزه‌های علمیه با توجه به سخنان هنجارشکنانه برکناری وی است چرا که ماندن استاندار به ضرر مردم استان است.

مدیر مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) خضری با اشاره به اینکه اگر استاندار خراسان جنوبی عزل شود برای این امت حزب‌الله بهتر است، توضیح داد: زمانی که ائمه جمعه و مردم دیدگاه‌شان در جابجایی شخص استاندار است باید این مهم محقق شود.

احترامی دیدگاه، افکار و اعتقادات استاندار خراسان جنوبی را متناسب با مردم این استان ندانست و اضافه کرد: مردم این استان در مقابل سخنان این شخص سکوت نمی‌کنند و بی تفاوت از این قضیه گذر نمی‌کنند.

وی به برگزاری تحصنات و تعطیلی حوزه‌های علمیه سطح استان اشاره کرد و بیان داشت: تعطیلی حوزه‌های علمیه و تحصن طلاب تا زمانی که به نتیجه نرسد ادامه دارد.

مدیر مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) خضری اظهار داشت: اگر قرار بود این تحصنات به صورت مقطعی برگزار شود از همان اول شروع نمی‌شد اما سخنان استاندار دل مردم استان را به درد آورده لذا حساسیت نسبت به این موضوع زیاد است.

احترامی همچنین پیرامون عواقب سکوت متدینین و نیروهای انقلابی در مقابل سخنان هنجارشکنانه استاندار، خاطرنشان کرد: شاید بعضی از مردم از این موضوع اطلاعی نداشته و در جریان کار نبودند.

سیدی: سکوت وزارت کشور مقابل توهین به مردم خراسان جنوبی غیر قابل بخشش است/حداقل انتظار اکنون عزل استاندار است

مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی در پی سکوت سه‌هفته‌ای وزارت کشور مقابل سخنان هنجارشکنانه استاندار گفت: سکوت وزارت کشور مقابل توهین به مردم خراسان جنوبی غیر قابل بخشش است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدی در حاشیه تحصن طلاب و ائمه جمعه در مدرسه سفیران هدایت بیرجند در گفتگو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: اظهارنظر غلط و نسنجیده استاندار و عدم پاسخگویی و عذرخواهی از مردم توسط مسؤولانی که ادعای حقوق شهروندی دارند سبب شده این تحصن برگزار شود.

وی افزود: استاندار اصول مسلمات اسلام را زیر سوال برده و هرکسی سکوت کند جفا کرده است، مردم موضع‌گیری کردند اما مسؤولان وزارت کشور باید تصمیمی برای تسکین آلام مردم بگیرند.

مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: امام خمینی (ره) فرمودند اگر می‌خواهید انقلاب و دین‌تان سالم بماند نگذارید به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد، استاندار با این سخنان خود به هزاران شهیدی که از دین و انقلاب دفاع کردند توهین کرده است، اینها نامحرم به انقلاب و دین و حقوق مردم هستند.

سیدی افزود: استاندار حتی حقوق شهروندی دو استان را زیر سوال برده است و به چند هزار نفر توهین کرده است، حقوق شهروندی به شعار نیست و باید از تک تک حقوق مردم دو استان خراسان جنوبی و خراسان شمالی دفاع شود، کجاست عکس العلمی از رئیس جمهور یا وزیر کشور؟

وی ادامه داد: جای تاسف دارد که دولت شعار حقوق شهروندی سر می‌دهد ولی حتی مسؤولش نیامد از مردم استان عذرخواهی کند! امروز در نظام مردم و مسؤولان حقوق شان یکسان است و نمی‌شود کسی هر حرف غلطی را بزند و کسی هم چیزی نگوید!

مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی گفت: رئیس جمهور مدافع تمام مردم است و باید حداقل در این زمان فردی را برای عذرخواهی می‌فرستادند اما حالا که اینگونه نشده است باید برای دفاع از مردم با استاندار برخورد شود و حداقل تصمیمی که درباره استاندار گرفته می‌شود عزل وی از این مسئولیت است.

ابراهیمی: استاندار فاقد ویژگی‌های شاخص و طراز اسلامی است

مدیر حوزه علمیه زهان با بیان اینکه استاندار فاقد ویژگی‌های شاخص و طراز اسلامی است، گفت: تعطیلی حوزه‌های علمیه تا عزل استاندار خراسان جنوبی ادامه دارد.

حجت‌الاسلام ابراهیم اسماعیلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند در حاشیه تحصن طلاب در مدرسه سفیران در واکنش به سکوت 3 هفته وزارت کشور مقابل سخنان هنجارشکنانه استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: مهم‌ترین خواسته ما از وزیر کشور و رئیس جمهور عزل استاندار خراسان جنوبی است.

وی با اشاره به اینکه استاندار کنونی خراسان جنوبی فاقد ویژگی‌های شاخص و طراز اسلامی است، بیان داشت: باید استاندار خراسان جنوبی عزل شود.

مدیر حوزه علمیه زهان خطاب به مسؤولان کشوری متذکر شد: مسؤولان بعدی که در این حوزه انتخاب می‌شوند باید هم‌سو و هم‌طراز نظام جمهوری اسلامی باشد.

اسماعیلی از تعطیلی حوزه‌های علمیه زهان خبر داد و گفت: تعطیلی حوزه‌های علمیه تا عزل استاندار خراسان جنوبی ادامه دارد.

وی همچنین به تحصن طلاب و روحانیون در رابطه با برکناری استاندار خراسان جنوبی اشاره کرد و ادامه داد: این تحصنات تا برکناری استاندار ادامه دارد و تا زمانی که به نتیجه نرسد، تمام نمی‌شود.

مدیر حوزه علمیه زهان پیرامون عواقب سکوت متدینین و نیروهای انقلابی در مقابل سخنان هنجارشکنانه استاندار، بیان داشت: اگر دلیل سکوت این افراد حمایت باشد در واقع مبانی دینی و اسلامی خود را بر تشکیلات حزبی و جناحی ترجیح داده‌اند.

اسماعیلی تأکید کرد: وظیفه دینی ایجاب می‌کند که از مبانی دین اسلام و آرمان‌های نظام و انقلاب حمایت کنیم نه از تشکیلات حزبی و جناحی.

وی اعلام کرد: آنچه که خواسته طلاب و روحانیون است برگرفته از اسلام و آرمان‌های شهدا است لذا باید برای رسیدن به تمدن اسلامی تلاش کنیم و این مهم هم توجه مسؤولین را می‌طلبد که در انتخاب خود نهایت دقت را به عمل آورند تا مسؤولی که انتخاب می‌شود خلاف آرمان‌های امام و شهدا عمل نکند.

مدیر حوزه علمیه زهان با تأکید بر اینکه شهدا در وصیت نامه‌های خود بر پیروی از ولایت ولی فقیه تأکید کرده‌اند، خاطرنشان کرد: مسؤولان کشوری باید در انتخاب مدیران دقت کنند و مسؤولانی را که بر کشور می‌گمارند همسو با آرمان‌های امام و ولایت فقیه باشند.

قاسمی‌پور: تعطیلی حوزه‌های علمیه در سربیشه تا عزل استاندار ادامه دارد

مدیر مدرسه علمیه داوری سربیشه از تعطیلی حوزه‌های علمیه در سربیشه تا پایان تحصن و عزل استاندار خراسان جنوبی خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قاسمی‌پور امروز در حاشیه تحصن طلاب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: عزل استاندار خراسان جنوبی مهم‌ترین خواسته ما از وزیر کشور و رئیس جمهور است که باید محقق شود.

وی از تعطیلی حوزه‌های علمیه در سربیشه خبر داد و گفت: تا زمانی که به نتیجه مطلوب نرسیم کلاس‌های درس در این شهرستان برگزار نمی‌شود.

مدیر مدرسه علمیه داوری سربیشه پیرامون عواقب سکوت متدینین و نیروهای انقلابی و مسؤولان در مقابل سخنان هنجارشکنانه استاندار، خاطرنشان کرد: متأسفانه از مسؤولان نباید انتظاری داشته باشیم که در این حیطه ورود یابند زیرا مسائل سیاسی، اقتصادی و کاری آنها سبب شده که وارد این عرصه نشوند.

قاسمی‌پور تبیین کرد: متأسفانه زمانی که مسؤولان ما در مقابل هنجارشکنی‌ها سکوت کنند نباید از مردم انتظار داشته باشیم که وارد این عرصه شوند هرچند مردم انقلاب ورود جدی خواهند داشت.

امام جمعه بشرویه: تصمیم وزیر کشور باید به صلاح مردم و حوزه‌های علمیه باشد

امام جمعه بشرویه گفت: وزیر کشور باید به این موضوع رسیدگی کند و ترتیبی را اتخاذ کند که مورد رضایت‌مندی مردم متدین، حوزه‌های علمیه ، مراجع و علما واقع شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد شمس الدین ساعتی پیش در تحصن طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه استان در واکنش به سکوت 33 هفته‌ای وزارت کشور و دولت مقابل سخنان هنجارشکنانه استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: تحصن روحانیت و ائمه جمعه امروز به جهت اعتراضاتی است که به سخنان نماینده دولت در مرکز استان انجام شده و فارغ از بحث‌های سیاسی، وظیفه شرعی است.

وی با تاکید بر اینکه هر کسی در حوزه تخصص خود باید صحبت کند، تصریح کرد: در مسائل شرعی موضوع رقصیدن زن و مرد از نگاه فقها و مراجع حرام است و فقط رقص زن برای شوهر حلال است و حرف استاندار امر به منکر و بی‌ربط است.

امام جمعه بشرویه با بیان اینکه سخنان دیگر استاندار خراسان جنوبی هم توهین به مردم مومن خراسان شمالی بود، افزود: با توجه به بیان اولیه کلام استاندار که در ابتدای صحبت خود گفته بود شاید با گفتن این حرف‌ها صندلی را از دست بدهم، مشخص است که با غرض و هدف صحبت شده است و تا این حد هم ایشان اعلام آمادگی کرده است، لذا این حرکت و محکومیت که از ناحیه حوزه‌های علمیه، نماینده ولی فقیه و نمایندگان مجلس و آیت الله مکارم شده است، باید اطلاع‌رسانی وسیعی شود که همه بدانند آرمان‌های نظام، اجرای احکام قرآن است و وقتی یک مقام استانی این حرف را بزند مایه تاسف است.

شمس‌الدین تصریح کرد: در یک زمانی بحث یادواره‌های شهدا بود که مسائل غیرمنطقی مطرح شد زیرا این حرف‌ها باعث ایجاد دو دستگی در جامعه می‌شود که مخالف وحدت است و وزیر کشور باید به این موضوع رسیدگی کند و ترتیبی را اتخاذ کند که مورد رضایت‌مندی حوزه‌های علمیه و مراجع و علما شود.