امیر دریادار حبیب الله سیاری در دیدار هیات بلند پایه اعزامی دانشگاه جنگ دریایی ارتش پاکستان، ضمن خوشامدگویی به این هیات اظهار داشت: ۸۰ درصد مردم در کنار دریا و یا در فاصله ۲۰۰ کیلومتری آن زندگی می کنند و ۹۰ درصد تجارت جهانی هم از طریق دریا انجام می شود.

وی افزود: ایران و پاکستان بدون واسطه به اقیانوس راه دارند؛ آبهای جهان از طریق ۹ گذرکاه راهبردی به هم ارتباط دارند که ۵ مورد آنها در اقیانوس هند که در مجاورت ایران و پاکستان قرار دارد، هستند.

فرمانده نداجا گفت: وجود چهار گذرگاه مهم در شمال اقیانوس هند، وزن ژئوپلتیکی منطقه را بالا می برد. جمهوری اسلامی ایران در جایگاهی قرار گرفته که ۶ حوزه ژئوپلتیک مهم در کنار آن قرار دارد.

امیر سیاری ادامه داد: در بیضی انرژی جهان، ایران و پاکستان در حوزه انرژی قرار دارند و این موضوع وزن ژئوپلتیک دو کشور را بالا می برد؛ ایران و پاکستان بازیگران کلیدی منطقه هستند و موقعیت ژئوپلتیکی این دو منطقه بسیار پر اهمیت است.

وی با بیان اینکه ۱۵ درصد مرزهای پاکستان مرز دریایی است و ۴ حوزه ژئوپلتیک در اطراف پاکستان قرار دارد، به اهمیت دریای عمان و شمال اقیانوس هند اشاره کرد و گفت: این منطقه برای هر دو کشور ایران و پاکستان با اهمیت است. حدود یک سوم حمل نقل کالا در جهان از طریق همین اقیانوس انجام می شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین خاطرنشان کرد: یکی از تهدیدات آن منطقه، دزدان دریایی هستند؛ به گونه ای که بیشترین تراکم دزدی دریایی را در سواحل سومالی و تنگه باب المندب شاهد هستیم.

سیاری با اشاره به اهمیت دریا برای دو کشور ایران و پاکستان، اظهار داشت: مجاورت با دریای عمان و اقیانوس هند، جنبه های اقصادی، سیاسی، دفاعی و امنیتی و گسترش خطوط مواصلاتی دو کشور در این منطقه از موارد مشترک بین ایران و ماکستان است. ما باید اقتدار داشته باشیم تا بتوانیم امنیت را در این منطقه برقرار کنیم. برای داشتن اقتدار هم باید قدرت دریایی داشته باشیم.

فرمانده نداجا با اشاره به ۳ بعد قدرت تصریح کرد: ناوگان نظامی خوب، ناوگان تجاری و صنایع دانش پشتیبان ۳ بعد قدرت هستند.

وی اظهار داشت: در آینده میزبان یکی از ناوگروههای کشور پاکستان هستیم و در گذشته هم تمرینات مشترک دریایی داشته ایم. مدت هاست منتظر میزبانی فرمانده نیروی دریایی پاکستان و آنها منتظر میزبانی ما هستند اما هنوز انجام نشده است.

سیاری با بیان اینکه استکبار جهانی تلاش می کند با ناامن جلوه دادن منطقه حضور خود را توجیه کند، گفت: برای مقابله با این راهبرد باید با ایجاد محیط همکاری و به اشتراک گذاشتن ظرفیت های موجود، امنیت منطقه را برقرار سازیم.