پارس به نقل از فرارو، روز پنج شنبه وزیر اطلاعات در انتقادی بی سابقه از رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام او را متهم کرد که در اتفاقات سال ۸۸ نقش داشته است. حید مصلحی گفت: « کسی که خودش را پیشگوی فتنه حوادث ۸۸ اعلام می کند، عملاً پیشگویی نکرده و خودش ایجاد فتنه کرده و نقشی اساسی در فتنه داشته است. »

مصلحی مستقیما نام هاشمی رفسنجانی را نیاورد، اما اشاره او به کسی جز رییس جمهور دوران سازندگی نمی تواند باشد. آیت الله هاشمی رفسنجانی اوایل هفته گذشته در سخنانی به انتقاد شدید از وضعیت جاری کشور پرداخت و گفت که در سال ۸۷ در جمع تعدادی از اعضای خبرگان رهبری اوضاع کنونی کشور را پیش بینی کرده است.

هاشمی تاکید کرد: « اگر به نظرات بنده عمل می شد امروز گرفتار شرارت های سال ۸۸ نمی شدیم چون برای من این اتفاقات روشن بود. »

پس از سخنان وزیر اطلاعات امروز شنبه این روند ادامه پیدا کرد و بسیاری از فعالان سیاسی اصولگرا انتقادات تندی را علیه هاشمی رفسنجانی اغاز کردند. حجت الاسلام ذوالنور در این باره معتقد است: « آقای هاشمی می داند که شرایط برای رأی آوری وی مناسب نیست. هاشمی به خوبی می داند که مردم نگاه خوبی به وی و اطرافیانش ندارند و اگرچه هاشمی در دولت خود، خدماتی هم داشت، اما فاصله فقیر و غنی تعمیق شد و توجهی به عدالت اجتماعی صورت نگرفت. »

وی با اشاره به تورم بالای دولت هاشمی رفسنجانی، اضافه کرد: « در دولت آقای هاشمی، دلار هفتاد و پنج تومانی به هزار تومان رسید و در حقیقت ۱۲ برابر شد و حتی در مقاطعی تورم به بالای ۶ درصد رسید. »

وی در ادامه با بیان اینکه مردم بعد از تجربه دولت فعلی، رئیس جمهور خاکی، پرکار و بانشاط می خواهند، افزود: « با این شرایط، مردم از آقای هاشمی و اطرافیانش زندگی سلطنتی و اشرافی سراغ دارند و قطعا تن به ایشان نمی دهند. »

امروز همچنین روزنامه رسالت هشداری صریح بخ آیت الله هاشمی رفسنجانی داد. این روزنامه اصولگرا به رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام هشدار داد که در صورت نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری با « آتش سنگین توپخانه مخالفان نامزدی» اش مواجه خواهد شد، و تهدید کرده که « بازخوانی برخی گفته ها و پرده برداری از ناگفته ها» می تواند هاشمی رفسنجانی را با « چالش» مواجه کند.

مهدی فضائلی در روزنامه رسالت به طور ضمنی به هاشمی رفسنجانی هشدار داد و نوشت که « کسانی چون هاشمی اگر پیروزی شان طبیعی به نظر برسد اما شکست آنها صدای بلندتری دارد. » وی با اشاره به این که « جایگاه و منزلت هاشمی رفسنجانی ترمیم نشده است» ، نوشت: « هر چند در برخی نظر سنجی های اخیر او چند درصدی از اکثر نامزد ها جلو تر است، اما هنوز هاشمی به میدان نیامده است تا مخالفانش آتش سنگین توپخانه را به روی او بگشایند. »

در کنار این نقدها خبرگزاری فارس گفت و گویی مفصل با ایت الله محمد خامنه ای برادر بزرگتر مقام معظم رهبری انجام داده است که وی در این گفت و گو به هاشمی رفسنجانی توصیه می کند که در سن ۸۰ سالگی وارد عرصه انتخابات نشود و به کار فرهنگی بپردازد.

محمد خامنه ای در این گفت و گو تحلیلی از وضعیت سیاسی کشور پس از رخدادهای سال ۸۸ ارائه کرده است. وی در بخشی از تحلیلی خود با اشاره به توطئه کشورهای غربی علیه ایران عنوان کرد: « دشمنان جمهوری اسلامی ایران در سال ۸۸ سنگ تمام گذاشتند و میرحسین موسوی را با دقت تمام و با عنایت به پشتیبانی آقای هاشمی و گروه های مخالف، برای هدف خود انتخاب کردند. »

وی در ادامه معتقد است که دشمنان طرح جدیدی را برای ایران طراحی کرده اند. آیت الله محمد خامنه ای نقش هاشمی رفسنجانی را در این طرح برجسته دانست و گفت: « سعی شده شخصی را مطرح کنند که امکان بیشتری برای شرکت و گردآوری رأی داشته باشد و از منظر فکری نزدیکی بیشتری با آن ها داشته باشد. آن طور که از شواهد برمی آید، احتمالاً آقای هاشمی رفسنجانی بهترین فرد برای این برنامه است و فرقی نمی کند که وی از عمق این توطئه آگاه باشد یا نباشد. »

محمد خامنه ای با این تحلیل در پایان سخنانش به آیت الله هاشمی رفسنجانی توصیه کرد: « من دلسوزانه به همه و از جمله به کسی که بیش از ۵۵ سال با او آشنایی داشته و بیش از بیست سال دوست نزدیک من بوده و هنوز هم خیر او را می خواهم توصیه می کنم که آخر عمری و در آستانه هشتاد سالگی به امور فرهنگی و دینی بپردازد که فرمود ولا ترکنوا الی الذین ظلموا فتمسکم النار… »

حجم انتقادات از رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و تلاش اصولگرایان برای" نیامدن" وی به عرصه انتخابات آنقدر بالا گرفته است که روزنامه جمهوری اسلامی نیز توصیه کرده است" روسای جمهور گذشته وارد این صحنه نشوند و فقط تجربیات خود را در اختیار رئیس جمهور آینده قرار دهند. " روزنامه جمهوری اسلامی از حامیان سر سخت هاشمی رفسنجانی است. پیش از این نیز کامران باقری لنکرانی حضور هاشمی را شکست دیگری در کارنامه این سیاستمدار کهنه کار دانست و گفت: « جامعه جوان ایرانی رییس جمهور ۷۹ ساله نمی خواهند. »