محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین پیش از ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اینکه سالی که گذشت موفقیت‌های بسیاری به دنبال داشت، اظهار داشت: به لحاظ امنیتی سال خوبی داشتیم اگرچه زخم دل ما به خاطر جنگ‌های نیابتی در منطقه، ترورها، قتل‌ها و کودک‌کشی‌ها افزون شد، اما مدافعان حریم حرم، خوش درخشیدند و خبرهای خوشی از پایان جنگ با تکفیری‌ها به گوش می‌رسد.

وی درباره اظهارات آیت‌الله جنتی درخصوص نظارت بر انتخابات شورای‌های شهر گفت: زمانی که قانون انتخابات شوراها تصویب می‌شد، طبق سیاق معمول، نظارت بر شوراها را به عهده شورای نگهبان واگذار کردیم. شورا می‌گفت ما بر انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و خبرگان ناظر هستیم؛ بر این اساس مصوبه ما را رد کردند و گفتند ما وظیفه‌ای در این باره نداریم.

باهنر با بیان اینکه به این جمع‌بندی رسیدیم که مجلس باید در این حوزه نظارت داشته باشد، گفت: مجلس از لحاظ ساختاری مشکلاتی دارد چون هر دوره حدود دو سوم نمایندگان تغییر می‌کنند؛ بنابراین نمایندگانی که وارد کار نظارت می‌شوند، تازه وارد هستند.

دبیرکل جبهه پروان خط امام و رهبری ادامه داد: با این ساختار نمی‌توان نظارت جدی به انتخابات شورای شهر داشت؛ از سوی دیگر شاید بیش از ۲۰۰ یا ۳۰۰ هزار نفر کاندید شوند، از این رو کار سختی است.

وی عنوان کرد: دو عامل یعنی مجلس با یک ساختار شناور و کمیت بالای نامزدها باعث می‌شود نظارت خوبی بر این انتخابات انجام نشود، از این رو باید اقدام جدی صورت گیرد؛ البته راهکار آن این است که مجلس یک قانونی تصویب کند تا کار نظارت بر شوراها از عهده مجلس برداشته شود.

باهنر درباره اینکه آیا به آقای روحانی نمره قبولی می‌دهید و نظرتان درباره برجام چیست؟ گفت: همه نمره‌ها نسبی است، در انتخابات هم مردم نسبی انتخاب می‌کنند؛ سوابق، عملکرد و برنامه‌های کاندیداها را می‌بینند و انتخاب می‌کنند.

دبیرکل جبهه پروان خط امام و رهبری افزود: من گفته بودم اصولاً حرکت‌های آقای روحانی در جرگه اصولگراها بوده است، اما در سال ۹۲ به هر دلیلی اصولگرایان به این جمع‌بندی نرسیدند که از روحانی حمایت کنند و اصلاح‌طلبان از وی حمایت کردند؛ از این رو آقای روحانی وامدار اصلاح‌طلبان شد.

وی گفت: بارها گفتم اگر کسی بخواهد به برجام نمره بیست بدهد من مخالفم و اگر نمره منفی هم بدهد، مخالفم چون همه چیز نسبی است. قرار بود تحریم‌ها برداشته شود، برخی از آنها برداشته شد، اما همه تحریم‌ها لغو نشد. دشمن بدعهدی کرد، اما دولت برجام را جلو برده و امروز باید برای ادامه کار قدرتمند جلو رفته و حق خودمان را از حلقوم دشمن بیرون بکشیم.

باهنر تصریح کرد: اگر انتخابات وارد بداخلاقی شود، تأسف خواهیم خورد، باید مواظب باشیم انتخابات با افشاگری بی‌ربط، باربط و اتهام‌زنی آلوده نشود.

دبیرکل جبهه پروان خط امام و رهبری درباره حملاتی که از سوی ستاد انتخاباتی بقایی علیه وی شده، عنوان کرد: هر کسی فعال سیاسی باشد، نقد می‌شود؛ فقط بقایی نیست که من را قبول ندارد، خیلی‌های دیگر هم در کشور هستند که من را قبول ندارند، اما نباید وقت را برای به این‌گونه مسائل سبک بپردازیم.

باهنر در ادامه سخنان خود با بیان اینکه روحانی پارامترهای مثبت و لرزان برای رای آوری مجدد در انتخابات دارد گفت: پارامتر مثبت این است که روسای جمهور معمولا به جز دوره اول که عزل شد و فرار کرد و بعد رجایی که به شهادت رسید، همه دو دوره ای بوده اند.

وی افزود: اما پارامتر لرزان این است که آقای روحانی تنها رییس جمهوری بوده که کمتر از ۵۱ درصد آرا را نصیب خود کرد. این رای لرزانی بود.

باهنر ادامه داد: از طرف دیگر هر کسی در جریان اجرایی کشور مستقر باشد، کارهایی را انجام می دهد که قابل محاسبه است اما توقعات غیرقابل محاسبه است.

وی با بیان اینکه روحانی ریزش آرا دارد که باید آن را جبران کند گفت: البته ریزش و رویش همیشه بوده اما روحانی برای موفقیت باید تلاش کند تا رویش هایش از ریزش هایش بیشتر شود.

باهنر با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری در کشور ما هیجانی است و مردم به برنامه ها چندان رای نمی دهند گفت: در نظرسنجی هایی که تا ۲۴ ساعت مانده تا انتخابات انجام میشود، ۱۷ تا ۱۸ درصد مردم عنوان می کنند که با وجود تصمیم برای حضور در انتخابات، معلوم نیست می خواهیم به چه کسی رای بدهیم.

وی با بیان اینکه رای اوردن یا نیاوردن روحانی بستگی به این دارد که رقیبش چه کسی باشد اظهار داشت: انقلابیون یا اصولگرایان اگر با نامزدهای متعدد بیایند، می تواند یکی از عوامل شکست رقبای روحانی باشد اما اگر متحد شوند، احتمال پیروزی بالا می رود.

باهنر افزود: البته این پیروزی یا شکست تحت تاثیر فردی خواهد بود که اصولگرایان می خواهند روی آن تفاهم کنند.

وی با بیان اینکه روحانی در سال ۹۲ بخشی از رای اصولگرایان را داشت گفت: با این حال، آرای اصلاح طلبان برای روحانی بسیار بیشتر از اصولگرایان بود. شاید کمتر از ۱۰ آرای اصولگرایان برای روحانی بود.

رییس جبهه پیروان تصریح کرد: تشخیص روحانی در سال ۹۲ این بود که رایش را مدیون اصلاح طلبی است. نه اصولگرایان به روحانی امید دارند و نه روحانی به اصولگرایان امید دارد و قصیه از این جهت منتفی است.

وی ادامه داد: اصولگرایان با همان فرایندی که راه انداخته اند، کار را در انتخابات پیش خواهند برد.

باهنر در ادامه نشست خبری اظهار داشت: بسیاری از شاخص‌ها دو رو دارد. یک زمان از عنصر امنیت صحبت می‌کنیم و زمانی از احساس امنیت؛ این دو لزوماً بر هم منطبق نیستند و حاکمیت مسئول هر دو است. وقتی درباره رونق صحبت می‌کنیم، شاید یکسری چراغ‌هایی روشن شده باشد، اما این احساس در جامعه به وجود نیامده است.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین تصریح کرد: این احساس نه در خانواده‌هایی که یک یا دو فارغ‌التحصیل بیکار در خانه دارند، احساس شده است و نه میان کارآفرینانی که اهل کار و تولید بوده‌اند.

باهنر با اشاره به آمار ۶ درصدی رشد اقتصادی از سوی دولت گفت: اصلاً نمی‌خواهم بگویم که این آمار مخدوش است، اما باید مبنای آن را تحلیل کنیم. وقتی صادرات نفت از ۸۰۰ هزار بشکه در روز به ۲.۵ میلیون بشکه می‌رسد، معلوم است که رشد اقتصادی سنگینی را ایجاد می‌کند، اما ممکن نیست که ۲.۵ میلیون بشکه به ۵ میلیون بشکه برسد. حتی اگر کارهایی در جهت رونق و رشد انجام شده باشد، در ذائقه مردم ننشسته است.

وی درباره شائبه طرفداری صدا و سیما از جریانی خاص در انتخابات گفت: یکی از سخت‌ترین و مشکل‌ترین مدیریت‌ها در کشور، مدیریت در رسانه ملی است که باید به شکل ساختاری آن را مدیریت کرد. باید دقت بیشتری شود تا مبادا این شایعه ایجاد شود که دارند از فرد خاصی جانبداری می‌کنند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا اصولگرایان در انتخابات به تفاهم خواهند رسید؟ اظهار داشت: تلاش می‌کنیم که این تفاهم حاصل شود، نمونه‌هایی از تفاهم و عدم تفاهم در گذشته بوده است. مشکلی که جریان اصولگرا و همچنین اصلاح‌طلب دارد، نبود چند حزب فراگیر و چارچوب‌دار است.

باهنر همچنین درباره اعلام کاندیداتوری از سوی حمید بقایی گفت: من در این موقعیت نیستم که بخواهم درباره صلاحیت فردی اظهارنظر کنم. سخنگوی قوه قضائیه هم اعلام کرد که در جریان بودن پرونده برای شخصی، لزوماً به معنی عدم صلاحیت در آن فرد نیست و ممکن است که فردی پرونده‌ای هم نداشته باشد، اما رد صلاحیت شود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه حزب مؤتلفه اسلامی اعلام کرده که جبهه پیروان نظر این حزب را برای حضور در جبهه مردمی اخذ نکرده است، عنوان کرد: در جبهه پیروان ۱۶ تشکل رسمی و ۲ عضو ناظر داریم و درباره موضوعات مختلف بحث می‌کنیم و شاید در مواردی اختلاف‌نظر هم داشته باشیم. در جاهایی که اجماع نباشد، بایستی رأی‌گیری کنیم.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در همین باره افزود: درباره پیوستن به جبهه مردمی، مفصل بحث کردیم و اکثریت اعضای جبهه پیروان، آن را امضا کردند و پیوستند و حزب مؤتلفه هم پیوستن را رد نکرده اما رأی لازم را در جبهه پیروان نگرفته است.

باهنر ادامه داد: ما به طور طبیعی طبق اساسنامه می‌توانستیم پیوستن به جبهه مردمی را اعلام کنیم ولو اینکه دو سه عضو محترم نظر دیگری داشته باشند.