"برنی سندرز"، یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا از حزب دموکرات، با انتقاد از صدور فرمان جدید مهاجرتی "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا، آن را یک اقدام "نژادپرستانه" و "ضداسلامی" خواند. سندرز همچنین تاکید کرد اجرای چنین فرمانی فقط به ایجاد گروه‌های تروریستی بیشتر و حتی گسترش فعالیت‌های آن‌ها منتهی می‌شود.

وی با انتشار چند توییت جدید، دونالد ترامپ را به دروغگویی متهم کرد و از او خواست به این رویه پایان دهد.

سندرز در یکی از پیام‌های توییتری خود نوشت: ترامپ نمی‌تواند به گفتن "دروغ، دروغ و دروغ" ادامه دهد. این کار، منصب ریاست جمهوری و جایگاه آمریکا را در جهان تحقیر می‌کند.

فرمان اجرایی جدید ترامپ که درمورد مهاجران است شب گذشته امضا شد و سندرز بامداد روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای نسبت به آن واکنش نشان داد. سندرز معتقد است این فرمان اجرایی می‌تواند به ترویج و گسترش فعالیت گروه‌های تروریستی منجر شود.

سندرز در بخشی از این بیانیه می‌گوید: محدودیتی که ترامپ برای ۶ کشور عمدتا مسلمان بوجود آورده، یک تلاش نژادپرستانه و ضداسلامی است. ترامپ قصد دارد میان ما جدایی اندازد.

سندرز تاکید کرد: وظیفه رئیس‌جمهور در آمریکا این است که امنیت را برای تمام شهروندان تضمین کند و کاری نکند تا به تروریست‌ها مصونیت ایدئولوژیکی بدهد. اگر این‌طور شود، تروریست‌ها به جذب نیروهای افراطی برای از بین بردن مردم آمریکا می‌پردازند.

در فرمان اجرایی جدید ترامپ قید شده است اتباع ۶ کشور مسلمان (ایران، سودان، سومالی، لیبی، یمن و سوریه) برای ۹۰ روز از ورود به خاک آمریکا منع شده‌اند. پیش از این نام عراق هم در میان کشورهای مورد نظر ترامپ قرار داشت؛ اما در فرمان جدید نام عراق حذف شده است. 

در فرمان جدید دونالد ترامپ، ورود تمام پناه‌جویان به خاک آمریکا تا ۱۲۰ روز آینده ممنوع خواهد بود.