از آنجا که اعضای حزب دموکرات در کنگره امریکا، اقلیت هستند نمی توانند تحقیقات کنگره را اجرا کنند. زیرا احتمال اینکه طرح آنها رای بیاورد بسیار ناچیز است.

آنها فقط توان شرمساری دارند! آنها طرحهایی را پیشنهاد کرده اند که عملا شانسی برای تصویب شدن ندارد. از جمله اینکه ترامپ اظهارنامه مالیاتیاش را با هدف مجازات شدن از سوی رای دهندگان در آینده، منتشر کند.

هفته گذشته نانسی پلسی نماینده کالیفرنیا در کنگره آمریکا و رهبر دموکراتهای مجلس، قول داد بطور هفتگی در مورد این قضیه رای گیری شود. بنا به گفته یکی از حاضران در جلسه ای پشت درهای بسته، پلسی به همکارانش گفت: ما فقط می خواهیم از او انتقاد کنیم.

تاکنون نتایج بسیار اندک بوده ست. در روز جمعه دو تن از نمایندگان جمهوریخواه کنگره درخواست مبنی بر ارائه اظهارنامه مالیاتی رئیس جمهور را امضا کردند. اما آنها تنها جمهوریخواهانی بودند که آن را تایید کردند.

در شش هفته نخست دولت ترامپ، جمهوریخواهان با نگرش «ببینید چه میکند و نه چه می گوید» از رئیس جمهور حمایت کردند. این رویکرد تا حدود زیادی سیاست «تصدیق و موافقت خاموش» است.

دموکراتها با شور و اشتیاق با اقدامات کوچک مستمر و تهیه شواهد و مدارک بصورت محرمانه، خلاء را پر کردند. برخی از آنها اهدافی بی ضرر را دنبال می کنند. مثلا طرح تشکیل کمیته ای دوحزبی برای تحقیق در مورد دخالت بیگانگان در انتخابات سال 2016 که این اقدام فقط نظر یک نفر از جمهوریخواهان را جلب کرد.

دموکراتها معتقدند که اظهارنامه مالیاتی رابطه میان نگرانی ها درباره تعارض منافع مالی ترامپ و روابط کمپین انتخاباتی او با دولت روسیه را نشان می دهد. موارد مذکور مشکلاتی هستند که برخی از اعضای حزب خود رئیس جمهور را نیز به چالش کشیده اند.

از طرفی سناتور رون ویدن نماینده اورگان، یکی از دموکراتهای سرشناس کمیته مالی سنا تلاشهای این کمیته را در جهت فاش کردن اظهارنامه ترامپ هدایت کرده است. او می گوید: مردم حوزه انتخابی اش بر این باورند که این امر به روابط ترامپ با روسیه پیوند دارد.